Jak informuje MPK Kraków, dzisiaj (7 maja) zakończyły się odbiory pierwszego z 50 nowych tramwajów Tango Lajkonik. Po szkoleniach motorniczych tramwaje zaczną wozić pasażerów.
Pierwszy Lajkonik dotarł do Krakowa w grudniu, a w nocy z 7 na 8 stycznia rozpoczął jazdy na mieście. W tym roku Stadler ma dostarczyć w sumie 50 tramwajów tego typu. Na początku lutego
otrzymał homologację. Dzisiaj (7 maja) natomiast zakończyły się odbiory pierwszego z pojazdów. Teraz będą mogły rozpocząć się szkolenia motorniczych. Potrwają one kilkanaście najbliższych dni. Następnie pojazd będzie mógł zacząć wozić pasażerów.
W Krakowie są już dwa Lajkoniki. – Kolejne pojazdy nie będą musiały przechodzić już tak szczegółowych testów i odbiorów, jak ten pierwszy – tym bardziej, że wyposażony był w funkcję jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.
Nowe niskopodłogowe trójczłonowe tramwaje o długości 33,4 m będą mogły przewieźć 227 podróżnych (przy normie pięć osób na metr kwadratowy), w tym 80 na miejscach siedzących. Nowością są szersze niż dotychczas drzwi o szerokości 1,4 m. Tramwaje są wyposażone w skrętne wózki. Warto także przypomnieć, że dwa tramwaje z tego zamówienia będą wyposażone w innowacyjne rozwiązanie, które umożliwi jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na odległości ok. 3 km. Będzie istniała możliwość instalacji tego systemu także w innych wozach.
Nie będą to jedyne tramwaje Stadlera w Krakowie. Pod koniec kwietnia MPK
podpisało ze Stadlerem umowę ramową na dostawę do 60 nowych tramwajów. Na razie zawarto dwie umowy realizacyjne na dostawę łącznie 35 pojazdów. Dostawy rozpoczną się najwcześniej w 2022 roku. Zamówione tramwaje będą kontynuacją produkowanej obecnie serii Tango Kraków Lajkonik.