Kraków kontynuuje przygotowania do budowy metra i uruchamia kolejne wstępne konsultacje rynkowe. Pomogą one określić, jakim taborem będziemy w przyszłości jeździć, jak przygotować metro pod autonomiczny system oraz jakie rozwiązania najlepiej zastosować w krakowskich realiach.
We wrześniu Kraków
przekazał informacje o swoich planach wobec budowy metra. Miasto zaprezentowało planowany przebieg i charakter tego transportu wraz z lokalizacją przystanków. Miasto właśnie ogłosiło konsultacje rynkowe w sprawie nabycia taboru do obsługi nowo planowanego systemu.
– Sprawdzamy doświadczenia innych miast i producentów, by przygotować nasze oczekiwania w przyszłym przetargu na zakup taboru. Chcemy także dokładniej zaplanować nasz harmonogram inwestycji w oparciu o realne terminy produkcji, homologacji i dostaw składów metra – tłumaczy zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur.
Jak dodaje Stanisław Mazur, w ramach rozmów z rynkiem Kraków chce rozpoznać dostępne typy pociągów metra, możliwości ich konfiguracji i dostosowania do warunków lokalnych. To, jakie pojazdy pojadą w tunelu, ma znaczenie dla całego procesu projektowania. Możliwe, że z uwagi na obecny czas realizacji, zamówienie na tabor zostanie zlecone jeszcze przed pracami drążeniowymi.
Konsultacje obejmą także kwestie wyposażenia i funkcjonalności stacji techniczno-postojowej, czyli „zajezdni” dla metra.
System metra gotowy na autonomiczność
Podczas wstępnych konsultacji rynkowych miasto chce także dokładniej przygotować się do wprowadzenia technologii związanych z systemem sterowania ruchem. Jednym z podstawowych założeń jest jego autonomiczność. Pierwsza linia krakowskiego metra, podobnie jak w wielu miastach na świecie, ma być obsługiwana w sposób w pełni automatyczny, bez udziału maszynistów. Takie rozwiązanie pozwala na zwiększenie częstotliwości kursów, większą punktualność i elastyczność w reagowaniu na zmiany popytu, a także podnosi poziom bezpieczeństwa dzięki stałemu, precyzyjnemu nadzorowi systemów.
– Dla pasażerów oznacza to krótsze czasy oczekiwania, płynniejsze podróże i bardziej niezawodny transport, bezpieczny od czynników ludzkich – mówili w wywiadzie dla Krakow.pl dr hab. inż. Maciej Szkoda i dr Maciej Górowski z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej.
Do kiedy i jak zgłosić udział?
Wstępne konsultacje rynkowe dotyczące doboru taboru metra zostały ogłoszone przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie. Zakończenie całego procesu konsultacji przewidywane jest do 15 grudnia 2026 r.
Zgłoszenia do udziału we wstępnych konsultacjach rynkowych można składać do 23 stycznia 2026 r. do godz. 10.00.