Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków z planem na przebudowę torowisk tramwajowych

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
05-12-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków z planem na przebudowę torowisk tramwajowych
fot. Martyn Janduła
Znamy plan przebudowy torowisk w Krakowie na najbliższe lata. Będzie bardziej komfortowo, ciszej i bezpieczniej. Harmonogram prac opracował Zarząd Infrastruktury Komunalnej. Pracownicy jednostki wybrali te ulice, które wymagają pilnej przebudowy z uwagi na stan techniczny torowisk, a także z racji, że należą one do najchętniej wybieranych tras wśród pasażerów. Milionowe inwestycje będą współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się przebudowa torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim. Polegać ona będzie na wymianie całego układu torowego, sieci trakcyjnej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetleniem. Równocześnie modernizowana jest podstacja trakcyjna Bieńczyce. Prace zakończą się w 2017 roku.

Również w przyszłym roku planowana jest przebudowa torowiska i ul. Basztowej, tym razem na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z Pawią. Przypominamy, że jest to III etap przebudowy układu drogowego przy Plantach wraz z nową organizacją ruchu, czyli wprowadzeniem jednego kierunku jazdy dla kierowców. W 2017 roku ZIKiT, po wykonaniu dokumentacji projektowej, ogłosi przetarg na przebudowę ul. Zwierzynieckiej, Kościuszki, pętli tramwajowej „Salwator” i podstacji trakcyjnej Tenczyńska, która planowana jest w 2018 roku. W przypadku tych dwóch ulic organizowane były konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy zwrócili uwagę na uciążliwy hałas, jaki powodują przejeżdżające tramwaje. Projektanci opracowujący koncepcję zapewnili, że problem ten jest dostrzeżony i odpowiednie technologie przebudowy torowiska pozwolą na wyraźne zmniejszenie tych uciążliwości.

Z kolei na 2018 rok ZIKiT przygotowuje się do przebudowy ul. Krakowskiej i al. Solidarności, na odcinku od pl. Centralnego do ul. Bulwarowej. W kolejnych latach możliwe do wykonania są także remonty torowisk na ul. Starowiślnej (2020 rok) i Królewskiej – od Alei Trzech Wieszczów do ul. Rydla (2021 rok). W tym ostatnim przypadku dodatkowo przebudowana zostanie pętla tramwajowa Bronowice Małe oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z Alejami Trzech Wieszczów.

Wszystkie te inwestycje wycenione są wstępnie na ok. 150 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ok. 76 mln zł. – Zakres prac będzie szeroki. Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchni jezdni, sieci trakcyjnych, oświetlenia oraz przebudowę mediów znajdujących się pod powierzchnią ulic. Na przebudowywanych ulicach zostanie także uporządkowane parkowanie w wydzielonych zatokach postojowych. Z inwestycji skorzystają piesi i pasażerowie. Na przykład przy okazji przebudowy ul. Starowiślnej, chodnik na odcinku od ul. Dietla do Miodowej zostanie poszerzony o dwa metry a perony typu „wiedeńskiego” ułatwią wsiadanie i wysiadanie podróżnym ze środków komunikacji miejskiej – mówi Franciszek Szczurko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Co ważne, w miejscach wymagających szczególnego wyciszenia lub ograniczenia wibracji stosowany będzie tzw. system „masy odsprężynowanej” pomiędzy podbudową, a płytami oraz pomiędzy boczną ścianą płyty torowej i ścianą koryta torowego układane będą dodatkowo elastyczne maty wibroizolacyjne a szyny zostaną prewencyjnie wyszlifowane. To z pewnością zminimalizuje hałas i polepszy komfort podróży komunikacją miejską jak i również poprawi jakość życia mieszkańców w rejonie ruchliwych tras tramwajowych.

Nowością będzie także to, że na wszystkich przebudowanych ulicach sieć trakcyjna zostanie przymocowana do słupów oświetleniowych, zamiast do np. kamienic i innych budynków, jak zdarzało się do tej pory. Przemawiają za tym względy bezpieczeństwa i lepsza dostępność dla odpowiednich służb w razie awarii czy konserwacji. - Ponadto przebudowane zostanie skrzyżowanie ul. Dietla, ul. Krakowskiej i ul. Stradomskiej. Remont czeka także Most Piłsudskiego, który zostanie wypiaskowany i odmalowany, zyska nowe oświetlenie i iluminację oraz nowe torowisko i jezdnię – dodaje Franciszek Szczurko z ZIKiT.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5