MPK Kraków w Wigilię rozpisał ponowny przetarg na dostawy 50 autobusów przegubowych z napędem elektrycznym. Na jego realizację przeznaczono 12 miesięcy.
Przedmiotem powtórzonego przetargu jest dostawa 50 fabrycznie nowych przegubowych elektrobusów a także 50 dedykowanych do każdego autobusu przegubowego urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in. Wartość zamówienia jest szacowana na 129 mln zł netto.
Długość pojazdu określono na 17,5-18,75 m. Pojazdy mają pomieścić min. 120 pasażerów, w tym 38-45 na miejscach siedzących. Podłoga powinna być niska na całej długości z wejściem na wysokości maks. 0,34 m. Wymagane są cztery pary drzwi w układzie 2-2-2-2 – każde o szerokości efektywnej min. 1200 mm.
We wnętrzu przewidziano porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, okna z przesuwną częścią, wentylację, klimatyzację, układ ogrzewania elektrycznego o mocy min. 35 kW (nie jest dopuszczone zasilanie układu grzewczego paliwem płynnym lub gazowym). Poręcze powinny zostać wykonane ze stali nierdzewnej z punktami świetlnymi LED dla osób z dysfunkcjami wzroku.
Autobusy mają być napędzane silnikiem elektrycznym (bądź silnikami) o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd określonych parametrów. Magazyny energii powinny pozwolić na przejechanie przez pojazd dystansu co najmniej 130 km. Dozwolony jest odzysk energii z procesu hamowania. Przewidziano ładowanie pojazdu za pomocą złącza plug-in i pantografu. Do ładowania plug-in wykonawca musi dostarczyć 50 mobilnych ładowarek.
Termin składania ofert mija 27 stycznia. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat należycie zrealizowały na dostawy 15 elektrobusów o długości co najmniej 11 m oraz 20 autobusów przegubowych. Warunek ten zostanie spełniony, jeśli wykonawca wykaże się dostawą 20 elektrobusów przegubowych.
O wyborze decydują cena (65%) ora kryteria techniczne (35%). Pod uwagę będzie branych dziewięć podkryteriów: gwarancja całopojazdowa, gwarancja na magazyn energii, liczba wszystkich miejsc w autobusie, liczba miejsc dostępnych siedzących z poziomu niskiej podłogi, wyposażenie pojazdu w systemy bezpieczeństwa (tempomat i asystent prawej strony pojazdu), ilość czynnika chłodzącego klimatyzacji, rozwiązanie napędu elektrycznego w autobusie (preferowane dwa silniki zintegrowane z osią napędową), wysokość pojazdu z uwzględnieniem urządzeń zamontowanych na dachu, a także zużycie energii. Na realizację zamówienia przeznaczono 12 miesięcy.
To już drugie postępowanie na zakup przegubowych elektrobusów. Przed połową grudnia postępowanie
zostało unieważnione. Obie oferty przekraczały budżet określony na 158,7 mln zł brutto. Solaris wycenił zamówienie na 165,4 mln zł, a Evo BusPolska – przedstawiciel Mercedesa – na 186,8 mln zł brutto.