Kraków wybrał wykonawcę budowy ok. 4,5-kilometrowej trasy tramwajowej do Mistrzejowic. To turecki Gulermak, budujący metro i most w Warszawie, a także trasę tramwajową w Poznaniu. Krakowskie przedsięwzięcie prowadzone jest w formule PPP i zakłada również powierzenie wykonawcy utrzymania wybudowanej infrastruktury przez okres 20 lat.
Inwestycja zakłada budowę torowiska o długości ok. 4,5 km torowiska, które ma przebiegać od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z Lema i Meissnera w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pastrzerza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza do istniejącej pętli Mistrzejowice. Na trasie przewidziano budowę 940-metrowego tunelu pod rondem Polsad wraz z podziemnym przystankiem, a także przebudowę układu drogowego. Zamówienie jest zlecane w nowatorskiej – jak na polskie warunki – formule partnerstwa publiczno-prywatnego i obejmuje także utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat.
W połowie sierpnia poznaliśmy propozycje cenowe trzech firm ubiegających się o kontrakt. Jak informuje miasto, ostatecznie wybór padł na konsorcjum PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu, które zaproponowało realizację za kwotę 1,126 mld zł brutto. Kwota ta obejmuje zapewnienie finansowania projektowanie, pozyskanie pozwoleń, budowanie i utrzymanie. Miasto będzie spłacać tramwaj w postaci opłaty dostępowej po zakończeniu budowy, w okresie eksploatacji.
Linia ma zostać oddana do eksploatacji w ciągu 40 miesięcy od zawarcia umowy. Zgodnie z założeniami budowa miałaby trwać w latach 2022-2023. – W przypadku braku odwołań podpisanie umowy będzie możliwe jeszcze tym roku – powiedział Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Miasto zabezpieczyło już środki na spłatę zobowiązania, które zacznie obowiązywać od momentu oddania nowej linii tramwajowej do eksploatacji, a zakończy się po 240 miesiącach. W planach jest również pozyskanie dofinansowania unijnego z nowej perspektywy na lata 2021-2027.
Firma Gulermak jest już dobrze znana w Polsce. Zrealizowała bądź realizuje pięć odcinków II linii metra w Warszawie, z czego dwa służą już pasażerom. Do tego kończy most na Wiśle w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy oraz buduje tramwaj na Naramowice w Poznaniu.