Jeszcze tego lata w Krakowie pojawią się nowe oznakowania dla rowerzystów. Specjalnie oznaczone trasy rowerowe pomogą w nawigacji po mieście, kierując użytkowników jednośladów po najbezpieczniejszych i możliwie wydzielonych od ruchu trasach po istniejącej infrastrukturze. W sierpniu rusza pilotaż projektu na jednej z 19 wyznaczonych tras.
Podobnie jak w wielu europejskich miastach, wkrótce także i w Krakowie pojawią się nowe oznaczenia drogowe przeznaczone dla użytkowników jednośladów. Pilotaż specjalnych drogowskazów, które pomogą rowerzystom w bezpiecznej nawigacji po mieście ruszy jeszcze tego lata i obejmie odcinek od Wawelu przez rondo Matecznego, po Kabel, do Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki.
Za projekt rowerowego SIM odpowiadają członkowie powołanego przez prezydenta, specjalnego zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej wraz ze specjalistami Zarządu Transportu Publicznego, który wprowadza nowe oznaczenia zarówno w formie drogowskazów drogowych, tablic z nazwami ulic oraz oznaczeń przystanków i parkingów P+R. Teraz specjalne znaki pojawią się na infrastrukturze rowerowej.
– Dla wielu użytkowników roweru sporym wyzwaniem jest odpowiedni wybór bezpiecznej drogi dojazdowej. W wielu miejscach powstała nowa infrastruktura, wiele miejsc jeszcze czeka na specjalnie opracowane rozwiązania. Podstawowym celem rowerowego SIM jest takie oznaczenie dróg, które pomoże użytkownikom w wybraniu najlepszej, najbezpieczniejszej drogi. Czyli takiej, która prowadzi po wydzielonej drodze rowerowej, ciągu pieszo-rowerowym lub – tam gdzie ich brakuje – po ulicy o możliwie najniższym natężeniu ruchu – tłumaczy zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur.
– Chcemy sugestywnie oddzielać rowerzystów od ruchu ogólnego i pokazywać, którędy najłatwiej dojechać do celu. Zaczęliśmy od zidentyfikowania najważniejszych tras rowerowych w mieście. Punktem odniesienia było dla nas studium podstawowych tras rowerowych, czyli przyjęty w 2019 roku dokument, który określa docelowy system dróg dojazdowych – z dzielnic najbardziej oddalonych – do centrum, a także tras łącznikowych. Na tej podstawie, ale bazując na funkcjonującej już infrastrukturze, wytyczyliśmy wraz z przedstawicielami organizacji społecznych 19 tras, z których każda otrzymała swój kolor i numer – mówi Krzysztof Dąbrowa, członek zespołu rowerowego.
– To system, który będzie ewoluował – chcemy, by te przebiegi zmieniały się wraz z tym, jak poprawiać się będzie infrastruktura rowerowa. Dziś zaproponowany przebieg to często najlepszy możliwy obecnie wariant, który w przyszłości, w zgodzie z długofalowymi planami inwestycyjnymi dla infrastruktury rowerowej będzie się zmieniał na rzecz dróg, które będą lepsze i bezpieczniejsze dla użytkowników – tłumaczy Krystian Banet, kierownik Działu Informacji Miejskiej i Pasażerskiej w Zarządzie Transportu Publicznego.
W ramach systemu drogowskazów rowerzyści otrzymają specjalne typy oznakowań, w tym kierunkowe z numerami tras i kierunkami przy wjeździe do danego węzła oraz niskie słupki kierunkowe o funkcji przypominającej. Dodatkowo, w ramach pilotażu, w kilku miejscach pojawią się także oznaczenia poziome, czyli malowane na asfalcie. To jednak nie wszystko! Więcej szczegółów na ten temat oraz wizualizacje nowych oznakowań i listę tras rowerowych oznakowanych w Systemie Informacji Miejskiej (SIM) dla Krakowa można znaleźć
TUTAJ.