Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków. Więcej światła nad Wisłą

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków. Więcej światła nad Wisłą
fot. Jakub Hałun, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsWawel
Więcej światła w Krakowie, to pomysł na rozbudowę infrastruktury miasta tak, by była bardziej przyjazna jego mieszkańcom. Prace nad oświetleniem brzegu Wisły zostały już zakończone, choć wymagają jeszcze kilku poprawek. Są już plany na rozświetlanie kolejnych fragmentów Bulwarów.

Cieszą się rowerzyści. I ci mieszkańcy Krakowa, preferujący rekreację nad Wisłą, czy to biegacze, rolkarz, ale też zwyczajni spacerowicze, którzy od dawna oczekiwali na oświetlenie Bulwarów, na których do niedawna w dużej mierze panowała ciemność. Tuż po świętach Wielkanocnych, wiosną, rozpoczęto przebudowę Bulwaru Kurlandzkiego od Mostu Kotlarskiego do Mostu Piłsudskiego, a także Bulwaru Czerwieńskkiego od Mostu Dębnickiego do Grunwaldzkiego. Miało stać się atrakcyjnie i estetycznie. Inwestycja kosztowało miasto 1,9 mln złotych. - Zadanie zostało zakończone - informuje rzecznik prasowy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, Michał Pyclik - Przy odbiorze zakwestionowaliśmy część odtworzeń zieleni i te prace są jeszcze poprawiane - dodaje.

Mury wyciągnięte z mroku

Na początku było ciężko, bo remontowana była spora część Bulwarów Wiślanych, a do tego miejsce bardzo popularne dla odwiedzających. Rozkopano więc sporą część trenu, a po deszczach wszystko dodatkowo się rozmywało, tonęło w błocie i wszyscy wyżej wymienieni, korzystający z uroków brzegu Wisły, ściskali się na asfaltowym fragmencie. Opłacało się jednak być cierpliwym.

Bulwar Kurlandzki od końca kwietnia świeci już w całości 48 lampami iluminacyjnymi na murach i 63 słupami oświetleniowymi na alejkach. Na Bulwarze Czerwieńskim słupów oświetleniowych jest 49, a lamp iluminacyjnych - 13.

Prace odbywały się zarówno na powierzchni jak i pod nią. Prace ziemne wymagały położenia fundamentów słupów oraz zainstalowania kanalizacji teletechnicznej. Na powierzchni zaś montowano lampy. Bulwary Wiślane w Krakowie to zabytki, pełniące rolę ochrony przeciwpowodziowej dla miasta. Ponieważ ich historia sięga początków 20 wieku, nad pracami budowlanymi czuwali archeolodzy i konserwator zabytków. Ekipa od początku prac trafiała na pamiątki z przeszłości, jak fragmenty starego portu czy pozostałości dróg. Znaleziska nie okazały się jednak specjalnie wartościowe. - Odkrycia archeologiczne nie były cenne i zostały po zbadaniu przez archeologa zasypane z powrotem - mówi rzecznik prasowy ZIKIT.

Bulwary Wiślane mają być bardziej bezpieczne

Kanalizacja teletechniczna poza umożliwieniem zainstalowania światła (oprawa LED i lampy doziemne typu LED), ma też dać szansę na zainstalowanie monitoringu i Wi-Fi w przyszłości. Można już odliczać dni do ich zaistnienia na Bulwarach, bo - jak informuje ZIKIT - budowa kanalizacji także została sfinalizowana. Monitoring będzie dodatkowym atutem tego miejsca dla spacerowiczów, którzy do tej pory obawiali się o swoje bezpieczeństwo na tonących w mroku Bulwarach. Dotyczyło to także problemów z poruszaniem się tam po zmroku na jednośladach. Bulwary Wiślane są popularna trasą dla Krakowian poruszających się na dwóch kółkach. Teraz nie będą obawiać się, że na drodze nie zauważą pieszych albo też wyprowadzanych tam na spacery psów, co do tej pory się zdarzało.

Jaśniej ma się zrobić także pod samym Wawelem. Skarpa, mur i alejki zyskają dodatkową iluminację.

Ale to jeszcze za mało do pełni szczęścia, bo krakowskie Bulwary Wiślane nadal świecą tylko we fragmentach. Na lampy nadal czekają m.in. Bulwar Rodła czy Bulwar Inflancki od mostu Grunwaldzkiego do Piłsudskiego. Jest to przyszłość raczej nieodległa. - My planujemy pracę na przyszły rok, ale to zależy od Radnych – odpowiada ZIKIT - Czy na jesieni wprowadzą takie zadanie do budżetu i czy dalej to zadanie będzie do nas przypisane.

Tam też przyda się poszerzenie trasy, zaraz pod Wawelem, na której póki co piesi i rowerzyści wchodzą sobie na głowy, bo nie mają innego wyjścia. A na swoją kolej czeka też… prawa strona Wisły.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pierwsza superdzielnica w Wiedniu

Mobilność

Pierwsza superdzielnica w Wiedniu

Jakub Rösler 09 września 2021

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pierwsza superdzielnica w Wiedniu

Mobilność

Pierwsza superdzielnica w Wiedniu

Jakub Rösler 09 września 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5