Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków. Uczniowie pojadą za darmo. Co z gimnazjalistami i studentami?

Dalej Wstecz
Autor:

Katarzyna Paluch

Data publikacji:
2016-05-27 09:46
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków. Uczniowie pojadą za darmo. Co z gimnazjalistami i studentami?
Krakówfot. MJ
Pod koniec marca Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę, według której w okresie od 1 września do 30 czerwca do darmowych przejazdów komunikacją miejską upoważnieni będą uczniowie szkół podstawowych. Tym samym rozwiane zostały wątpliwości dotyczące trwałości takiego rozwiązania, dokumentów upoważniających do skorzystania z przywileju. Pojawiły się za to pytania o możliwość wprowadzenia podobnych ułatwień także dla starszych uczniów.

Początkowo mowa była o wprowadzeniu takiego rozwiązania pilotażowo, dziś już wiadomo, że uprawnienia zostają przyznane na stałe. Mówiło się też o konieczności płacenia podatków przez rodziców w Krakowie, by uczniowie mogli skorzystać z darmowych przejazdów, a to znacznie komplikowało by kwestię możliwości sprawdzenia takiego upoważnienia. Dziś jest już wszystko jasne.

- Darmowe przejazdy dla uczniów szkół podstawowych zlokalizowanych w Krakowie zostały już przyjęte uchwałą i obejmują wszystkich uczniów krakowskich szkół podstawowych, nie tylko tych, których rodzice płacą podatki w Krakowie - mówi Michał Pyclik z Zarządu Infrastuktury Komunalnej i Transportu w Krakowie - Dokumentem potwierdzającym, który w czasie kontroli uczeń powinien okazać jest, według uchwały: „ważna legitymacja szkolna ucznia szkoły podstawowej zlokalizowanej na terenie Gminy Miejskiej Kraków, wydana według wzoru określonego przez ministra właściwego do spraw edukacji narodowej (dawniej oświaty i wychowania)” – dodaje.

Mniej pieniędzy na utrzymanie transportu miejskiego

Takie udogodnienie ma odciążyć kieszenie rodziców, ale też ułatwić pracę z dziećmi (na przykład kiedy najmłodsi uczniowie zabierani są na wycieczki, używając przy tym komunikacji miejskiej). Trudno będzie sprawdzić rzeczywiste wykorzystanie tych przywilejów (w sposób inny niż na podstawie zakupu bądź braku zakupu kart miejskich, biletów etc.), ponieważ Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które obsługuje krakowską komunikację, nie ma możliwości automatycznego pomiaru pasażerów. Podobny problem z oszacowaniem liczby pasażerów korzystających z darmowej komunikacji pojawił się przy okazji wprowadzania takich przejazdów z powodu zbyt wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza podczas tegorocznej zimy. Pomiary oparte są na "ręcznym" zliczaniu, bo systemy automatyczne są drogie i niedokładne.

Niemniej, szacuje się, że uczniów w krakowskich podstawówkach jest 42 tys., a wprowadzenie darmowych przejazdów będzie dla miasta kosztem sięgającym 2,7 mln zł w skali roku. Z danych ZIKiTu wynika, że rocznie ze sprzedaży biletów do kasy miasta wpływa 275 mln zł, a utrzymanie komunikacji miejskiej generuje konieczność wydania około 430 mln zł. ZIKiT opracował te dane przed drugim czytaniem uchwały.

Czy na darmowe przejazdy mogą liczyć też starsi uczniowie i studenci?

Momentalnie pojawiły się głosy krytyki i komentarze dotyczące rozciągnięcia przywileju poruszania się komunikacją miejską za darmo także dla starszych uczniów i studentów. Póki co jednak trudno będzie tego oczekiwać.

- Ustalenie cen i opłat za usługi przewozowe, uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych oraz przepisów taryfowych w komunikacji miejskiej realizowanej na obszarze Gminy Miejskiej Kraków oraz aglomeracji należą do kompetencji Rady Miasta Krakowa - komentuje ten pomysł Michał Pyclik - Inicjatywa klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości, wyrażona tak zwaną kierunkową uchwałą, dotyczyła, jak dotąd, zwolnienia z opłat uczniów szkół podstawowych. Jeżeli radni podejmą temat rozszerzenia uprawnień i objęcia nimi "licealistów, gimnazjalistów, może nawet studentów" będziemy dokonywać analiz w celu oszacowania wielkości utraconych przychodów, a tym samym kosztów ich wprowadzenia dla budżetu miasta Krakowa - dodaje.

Jakie efekty?

Na świecie, w niektórych mniejszych miastach - jak na przykład w estońskim Tallinie - wprowadzane są eksperymentalne pomysły darmowej komunikacji (dla wszystkich). Efekty - poza obciążeniem portfela miasta - są jednak znikome. Czy dzięki przywilejom rodzice uczniów podstawówek zaczną chętniej korzystać z transportu miejskiego, pozostawiając samochody w domach? Przekonamy się jesienią i zimą. Na przykład przy kolejnych pomiarach zanieczyszczenia krakowskiego powietrza.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Świebodzice: Karta zamiast biletu – bezpieczniej i taniej

Prawo & Finanse

Świebodzice: Karta zamiast biletu – bezpieczniej i taniej

Witold Urbanowicz 23 maja 2016

Opole. Bilety okresowe będą ważne również w pociągach

Komunikacja

Opole. Bilety okresowe będą ważne również w pociągach

jd/inf. pras. 23 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5