Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków testuje jazdę Lajkonika bez pantografu w regularnym ruchu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-12-02 12:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków testuje jazdę Lajkonika bez pantografu w regularnym ruchu
fot. MPK Kraków
Krakowskie MPK testuje na I Obwodnicy w ruchu liniowym jazdę tramwaju z opuszczonym pantografem, bez zasilania z sieci trakcyjnej. W ten system mają być wyposażone cztery Lajkoniki – z umożliwieniem zastosowania tego rozwiązania w innych nowych tramwajach.

Kraków, w dwóch przetargach ramowych, kupił 110 Lajkoników, produkowanych przez Stadlera. W czerwcu pierwsze pojazdy zostały włączone do ruchu. Pod koniec listopada pasażerów woziło już 20 pojazdów.

Zgodnie z warunkami, cztery pojazdy mają być wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na przejazd bez zasilania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Pozostałe pojazdy mają być wyposażone w instalację, która umożliwi zamontowanie tego systemu w przyszłości.

MPK, zamawiając takie pojazdy, chce przede wszystkim uzyskać odpowiednie doświadczenie. – Rozwiązania te pozwolą w przyszłości na uruchomienie w obrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych. Będzie to jednak uzależnione od możliwości dostosowania do tego rodzaju rozwiązania wagonów starszego typu. Biorąc jednak pod uwagę to, jak dynamicznie rozwija się ten obszar rynku, być może już za kilka lat będziemy mieli możliwość korzystania w Krakowie z fragmentów linii w centrum, gdzie tramwaje będą kursować bez sieci trakcyjnej, a ich superkondensatory będą ładowane np. indukcyjnie podczas postoju na przystankach – wyjaśniał kilka lat temu Rafał Świerczyński, prezes MPK Kraków.

Jak informuje MPK, rozpoczęły się testy przejazdu w trybie autonomicznym – bez zasilania z sieci – w regularnym ruchu liniowym. Przejazd tramwaju bez korzystania z sieci trakcyjnej odbywa się na linii nr 18 (Czerwone Maki P+R – Krowodrzy Górka) w ścisłym centrum miasta w rejonie I Obwodnicy.


fot. MPK

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Dwunasty Lajkonik już w Krakowie, dwa kolejne Lajkoniki na linii

Komunikacja

Dwunasty Lajkonik już w Krakowie, dwa kolejne Lajkoniki na linii

inf. pras 08 października 2020

Kraków: Dwa Lajkoniki wyjechały na regularne linie

Komunikacja

Kraków: Dwa Lajkoniki wyjechały na regularne linie

Redakcja 18 czerwca 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5