Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków: Teren pod nowymi estakadami kolejowymi zmieni oblicze. Umowa PLK i miasta

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-06-25 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Kraków i PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków: Teren pod nowymi estakadami kolejowymi zmieni oblicze. Umowa PLK i miasta
mat. Zarząd Zieleni Miejskiej
Kraków: Teren pod nowymi estakadami kolejowymi zmieni oblicze. Umowa PLK i miasta
Kraków: Teren pod nowymi estakadami kolejowymi zmieni oblicze. Umowa PLK i miasta
Kraków: Teren pod nowymi estakadami kolejowymi zmieni oblicze. Umowa PLK i miasta
Kraków: Teren pod nowymi estakadami kolejowymi zmieni oblicze. Umowa PLK i miasta
Mieszkańcy skorzystają z terenu o powierzchni 20 000 m² uzyskanego dzięki budowie kolejowych estakad w centrum Krakowa. PKP PLK podpisały właśnie z miastem umowę dzierżawy terenu. To przestrzeń odpowiadająca powierzchni niemal trzech boisk piłkarskich. Zgodnie z raportem z konsultacji społecznych z mieszkańcami oraz ustaleniami z PKP PLK w miejscu starych nasypów kolejowych pojawią się ciągi pieszo-rowerowe, dużo zieleni oraz miejsca wypoczynku i rekreacji dla osób w każdym wieku.

PLK podpisały umowę z krakowskim Zarządem Zieleni Miejskiej na dzierżawę pierwszego terenu pod estakadą wzdłuż ul. Blich. Będą tam trasy dla pieszych i rowerzystów, zieleń i strefy do wypoczynku, zabaw i spotkań. – Podpisywana dziś umowa to dowód na to, że kolejowe inwestycje nie tylko skracają czas przejazdów, zwiększają komfort podróży i likwidują wykluczenie komunikacyjne, ale również korzystnie zmieniają warunki życia w Krakowie. Dzięki inwestycjom rządowym mieszkańcy zyskają atrakcyjne miejsca do spędzania wolnego czasu – powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Pierwsza taka umowa

To jedno z pierwszych porozumień, które zakłada warstwowy podział przestrzeni użytkowej. – Umowa dzierżawy dotyczy pierwszego odcinka tego terenu, wzdłuż ulicy Blich, od ul. Kopernika do Grzegórzeckiej. Dzięki temu będziemy go mogli zagospodarować w formie zielonego terenu rekreacyjnego, tak jak chcieli tego mieszkańcy w konsultacjach. Mamy już koncepcję zagospodarowania, teraz będziemy skupiali się na wszelkich uzgodnieniach, w tym konserwatorskich. Prace w terenie ruszą w przyszłym roku – zapowiada prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Umowa będzie obowiązywać od 1 lipca przez 10 lat. W tym czasie samorząd będzie zobowiązany do urządzenia i utrzymania terenu pod obiektami kolejowymi. Kolejne obszary będą przekazywane przez PLK etapami, wraz z postępem prac budowlanych. – Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych pozytywnie zmieniają Kraków. Nowe estakady, mosty i wiadukty tworzą warunki do lepszych podróży, dynamicznego rozwoju połączeń kolejowych nie tylko w regionie. Efektywnie wykorzystujemy środki unijne, aby kolej była atrakcyjnym, ekologicznym środkiem transportu – powiedział Piotr Majerczak, członek zarządu spółki.

W centrum Krakowa XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady, o łącznej długości 700 metrów. Na obiektach są budowane dodatkowe tory i nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Pod torami, w miejscu nasypu, pomiędzy filarami estakad, powstała nowa przestrzeń o wielkości niemal trzech boisk piłkarskich. Z terenu będą korzystać krakowianie.

Park Kolejowy

Głównym założeniem projektu jest stworzenie nowej zielonej przestrzeni publicznej – parku Kolejowego. W projekcie zapewniono ciągłość połączenia zarówno pieszego, jak i rowerowego wzdłuż inwestycji kolejowej. Zgodnie z wolą mieszkańców, wyrażoną podczas konsultacji społecznych, park podzielono na strefy funkcjonalne, zachowując przy tym maksymalny udział zieleni. Sposób zagospodarowania terenu różni się w zależności od zastanych czynników przestrzenno-architektonicznych, takich jak: wysokość filarów, szerokość estakady czy najbliższe sąsiedztwo.

Dodatkowo projekt uwzględnia stworzenie ścieżki edukacyjnej dotyczącej historii rozwoju transportu kolejowego w Polsce wraz z identyfikacją graficzną, będącą jednocześnie formą uatrakcyjnienia monochromatycznej nawierzchni i betonowych elementów estakady.

W pierwszym etapie (od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej) pojawią się:
  • strefa izolacyjnej zieleni
  • plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego
  • ogród sensoryczny
  • psia strefa

W pobliżu budynków mieszkalnych wprowadzono strefy, które potencjalnie nie będą generować wysokiego natężenia hałasu, w tym: ogród sensoryczny. Zadbano też, by w niedalekiej odległości od miejsc zamieszkania znalazł się plac zabaw przybierający nietypową formę, nawiązującą do kolei.

Znajdzie się tam m.in. zabawowe urządzenie wielofunkcyjne przypominające formą pociąg wchodzący w skład taboru Kolei Małopolskich, stacje kolejowe znajdujące się na trasach Kolei Małopolskich z towarzyszącymi im charakterystycznymi elementami np. zabawowa chata bronowicka, kopiec Krakusa czy grzegórzecki plac targowy. A wszystko to w otoczeniu komponowanej zieleni wysokiej i niskiej, a także roślin miododajnych zlokalizowanych w najbardziej słonecznych miejscach tworzących ogrody sensoryczne.

W kolejnym, drugim etapie (od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej) znajdą się:
  • strefa rekreacyjna
  • parkingi rowerowe
  • strefa wielofunkcyjna (usługowa, handlowa, kulturalna)
  • strefa spotkań
  • strefa sportowa (w tym: strefa koszykówki, piłki nożnej, fitness i skatepark)

W trzecim etapie (od ul. Dekerta do ul. Limanowskiego) zostaną zrealizowane:
  • strefa rekreacyjna
  • plac zabaw
  • ogród społeczny i strefa gastronomiczna
  • strefa relaksacyjna
  • strefa sportowa (w tym: strefa workout, skatepark, boisko wielofunkcyjne)
Modernizacja krakowskiej linii średnicowej współfinansowana jest ze środków unijnych, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Koszt tej inwestycji to 1 mld zł. Zapewni ona sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.

Estakady i nowe tory kolejowe w centrum stolicy Małopolski to efekt projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, jest współfinansowana przez UE. Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie sprawnego przejazdu pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5