W tym roku ruszą przetargi na przebudowę torowisk tramwajowych w ciągu al. Jana Pawła II, Ptaszyckiego i al. Solidarności. Na pierwszy rzut ma iść trasa z pl. Centralnego w kierunku Kopca Wandy. W tym roku w budżecie miasta na remonty torowisk zapisano ok. 50 mln zł. Kontynuowane będą też prace budowlane i projektowe w przypadku rozpoczętych projektów, podpisane zostaną tez umowy na koncepcje kilku nowych tras.
W I kwartale tego roku ZDMK planuje ogłosić przetarg na modernizację torowiska w ciągu al. Jana Pawła II od pl. Centralnego do Ptaszyckiego oraz w ciągu Ptaszyckiego do Bardosa (ok. 2 km trasy). Szacowana wartość zamówienia to 28,6 mln zł. „Mamy komplet dokumentów oraz niezbędne pozwolenia na roboty budowlane. W przeciągu miesiąca planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację prac” – informuje ZDMK. Prace miałyby zakończyć się w tym roku. Opis przetargu nie zawiera jednak pętli Kopiec Wandy.
W ostatnim kwartale natomiast duszy postępowanie na
przebudowę układu drogowo-torowego w al. Solidarności od pl. Centralnego do Bulwarowej (ok. 1,2 km trasy). Szacowana wartość to 32,5 mln zł. Roboty rozpoczną się po zakończeniu prac na Ptaszyckiego, w tym roku planowane jest uzyskania pozwolenia na budowę bądź przyjęcia zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych. – W przypadku pierwszego zadania mamy przebudowę torowiska oraz minimalną ingerencję jeśli chodzi o układ drogowy, natomiast w drugim planujemy gruntowną modernizację zarówno torowiska jak i drogi – powiedział Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Lista przetargów obejmuje też dokumentację projektową dla modernizacji układu drogowo-torowego w ciągu al. Solidarności od Bulwarowej do zakresu wykonywanego przez GDDKiA w ramach budowy S7 (ok. 700 m trasy). Wartość zamówienia, na które przetarg ma zostać rozpisany w II kwartale, to 487,5 tys. zł. W tym roku planowane jest opracowanie projektu i uzyskania pozwolenia na budowę bądź przyjęcia zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych. Ruszyć ma też przetarg na projekt przebudowy układu drogowo-torowego w Starowiślnej od Dietla do mostu Powstańców Śląskich. Wartość to 975,6 tys. zł. W tym roku planowane jest opracowanie koncepcji wielowariantowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Kilka ciekawych działań zapowiada też ZIM. W II kwartale ma ruszyć przetarg o wartości 500 tys. zł na aktualizację wielobranżowej koncepcji węzła przesiadkowego w rejonie os. Piastów. W II kwartale ruszy przetarg na budowę podstacji Cementownia w ramach rozbudowy ul. Igołomskiej. Wartość prac to blisko 7 mln zł. Rozpisany zostanie też przetarg na projekty i prace budowlane dla parkingów przesiadkowych park&ride. Wartość prac to 813 tys. zł. Założono budowę budynku dyspozytorni na pętli Pleszów. Przetarg na prace o wartości 1,7 mln zł przewidziany jest w IV kwartale.
Oprócz tego ZIM realizować będzie koncepcję linii tramwajowej
Cichy Kącik – Azory. W tym roku ma zostać złożony wniosek o decyzję środowiskową. Kontynuowane będą prace przy
budowie linii do Górki Narodowej (z zakończeniem przewidzianym w 2023 r.). Miasto zamierza też uzyskać ZRID bądź pozwolenie na budowę dla
linii Krowodrza Górka – Azory. Ponadto miasto chce uzyskać w tym roku pozwolenie na budowę bądź przyjęcie zgłoszenia robót dla przebudowy torowisk w ul. Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki. Założono rozpoczęcie opracowania dokumentacji projektowej
dla linii Meissnera – Mistrzejowice w ramach podpisanej umowy PPP. W tym roku zakończą się prace przy budowie węzła Rząska / Mydlniki i Swoszowice, uzyskane zostaną pozwolenia i rozpoczną się prace dla węzła Prądnik Czerwony i
Bronowice.
Zakończą się też p
race przy studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego (metra). Ruszy też postępowanie na uzyskanie decyzji środowiskowej dla rekomendowanego wariantu. Zostaną zawarte umowy bądź ruszą postępowania dla koncepcji budowa linii tramwajowej
Nowy Kleparz – plac Inwalidów,
Prokocim Szpital – os. Rżąka,
Mały Płaszów – Rybitwy,
węzła Lubocza, a także budowy połączenia kolejowego od linii kolejowej nr 95 do przystanku Kraków Nowa Huta Przyszłości.