Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków: Strefa ograniczonego ruchu na Kazimierzu zgodna z prawem. Będzie ich więcej?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-12-28 14:56
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków: Strefa ograniczonego ruchu na Kazimierzu zgodna z prawem. Będzie ich więcej?
fot. Jar.cuirus, lic. CC A-SA 3.0 Poland
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że miasto – wbrew twierdzeniom wojewody małopolskiego – miało prawo wprowadzić na Kazimierzu strefę ograniczonego ruchu z dopuszczeniem wjazdu mieszkańców. – Mamy potwierdzenie, że nasze działania były słuszne. Zostawiamy jednak na Kazimierzu strefę czystego transportu – podkreśla Bartosz Piłat z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Jak zarazem zapewnia, zwycięstwo miasta nie jest wyłączniesymboliczne: orzeczenie sądu daje miastu dodatkowe narzędzia i pozwala na powrót do dyskusji o tym, jak kształtować ruch w ścisłym centrum.

W czerwcu wojewoda małopolski wydał nakaz zniesienia strefy ograniczonego ruchu na krakowskim Kazimierzu. Piotr Ćwik uznał, że jest ona niezgodna z obowiązującymi przepisami. Jak przekonywał, drogi publiczne „nie są budowane i utrzymywane na wyłączność jednej grupy użytkowników czy samorządu terytorialnego, ale w interesie wszystkich uczestników ruchu, którzy mają takie samo prawo do ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem”, dlatego też powinny być ogólnodostępne. Ewentualne ograniczenia powinny mieć więc charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Wojewoda stwierdził, że w przypadku krakowskiej strefy dochodziło do dyskryminacji ze względu na miejsce zamieszkania.

Kraków, w związku z decyzją wojewody, postanowił skorzystać z przepisów nowej ustawy o elektromobilności i zastąpić uchyloną strefę ograniczonego ruchu strefą czystego transportu. Formalnie, w myśl ustawy, powinna ona ograniczać dostęp pojazdów spalinowych, ale miasto wprowadziło szereg wyjątków – m.in. dla mieszkańców i przedsiębiorców. Tym samym w rzeczywistości Kraków, wprowadzając strefę czystego transportu, osiągnie podobny efekt jak przy uchylonej strefie ograniczonego ruchu (miasto wprowadziło bowiem wiele ograniczeń – m.in. dla mieszkańców). 

Jednocześnie magistrat odwołał się od decyzji wojewody ws. zniesienia strefy ograniczonego ruchu. – Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał nam rację. Mieliśmy prawo wprowadzać ograniczenia na Kazimierzu. Mamy potwierdzenie, że nasze działania były słuszne – mówi Bartosz Piłat z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Jednocześnie WSA uznał, że miasto może wydawać całoroczne "wjazdówki" do takich stref.

Pomimo przychylnej decyzji sądu I instancji Kraków pozostawia jednak nowo uchwaloną strefę czystego transportu. – Traktujemy to w kategorii zbierania doświadczeń. Będziemy w stanie dowiedzieć się, jak taka strefa działa w praktyce, tym bardziej, że na małym obszarze bezpieczniej takie rzeczy sprawdzać. W zależności od wyników będziemy decydować co dalej – wyjaśnia Piłat.

Zwycięstwo Krakowa nie ma wyłącznie charakteru symbolicznego. – Orzeczenie sądu jest istotne w sprawie idei tworzenia tzw. super-bloków, czyli wielu stref ograniczonego ruchu z dopuszczeniem wjazdu mieszkańców – zauważa Bartosz Piłat. W przyszłym roku miasto chce powrócić do dyskusji o zmianach w organizacji ruchu. Uchwalane mają być m.in. nowe stawki za parkowanie. Niewykluczone też, że strefa czystego transportu będzie rozszerzana. – Nie da się ukryć, że jeśli chcemy osiągnąć realny efekt czystego powietrza, to obszar takiej strefy powinien być większy. Musimy jednak postępować odpowiedzialnie i zdobyć wpierw różne doświadczenia – podkreśla przedstawiciel ZDMK.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
412 mln zł dofinansowania dla 59 dworców

Przestrzeń

412 mln zł dofinansowania dla 59 dworców

Witold Urbanowicz 28 grudnia 2018

Jest znak drogowy strefy czystego transportu. Zielone auto

Komunikacja

Jest znak drogowy strefy czystego transportu. Zielone auto

jd/inf. pras. 29 sierpnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5