W Krakowie podpisano list intencyjny w sprawie utworzenia klastra „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”. Dzięki tej współpracy w ciągu kilku najbliższych lat ma powstać nie tylko całkowicie polski autobus elektryczny, ale też rynek który taki autobus będzie kupował. Projekt opracuje Solaris, dostawcy komponentów oraz uczelnie – Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska i AGH.
W poniedziałek (28 listopada) w Krakowie zrobiono pierwszy krok dla realizacji marzenia wicepremiera Mateusza Morawieckiego, by autobus elektryczny stał się równie kojarzonym z Polską produktem jak kiełbasa, Żubrówka i "Wiedźmin".
Pomysł polega na opracowaniu pojazdu dedykowanego dla zasilania elektrycznego. – Tak jak Tesla jest samochodem na wstępie wymyślonym, by jeździć na prąd, tak my chcemy stworzyć taki autobus. Elektryczne Urbino jest przerobionym pojazdem na olej napędowy. Planowany pojazd ma być czymś zupełnie nowym – powiedział wiceprezes Solarisa Dariusz Michalak.
Dodał, że samo zbudowanie pojazdu nie będzie jedynym celem. W ramach współpracy firmy i uczelnie mają wspólnie rozwiązywać problemy, takie jak zarządzanie energią, poprawa parametrów technicznych napędów, opracowanie innowacyjnych metod ładowania i wreszcie wypracowanie nowych standardów w kwestii szkolenia kadr.
List intencyjny podpisano podczas konferencji Forum Nowej Gospodarki zorganizowanej w Akademii Górniczo-Hutniczej. Firmy, poza Solarisem, które uczestniczą w klastrze, to Ekoenergetyka Polska, Medcom, Impact, Komel, oraz ECGrupa.
– To ważny dzień dla Ministerstwa Energii i dla mnie osobiście. To dobra inicjatywa. Projekt elektromobilnosci to nie tylko technologia, ale przede wszystkim ludzie. Ten klaster pokazuje, że potrafimy współpracować, jeśli mamy wspólna ideę – powiedział obecny podczas podpisania listu wiceminister energii Michał Kurtyka.
fot. Solaris