Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków: Solaris i Mercedes rywalizują o dostawy 50 elektrobusów

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-11-13 20:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków: Solaris i Mercedes rywalizują o dostawy 50 elektrobusów
fot. MPK Kraków
MPK Kraków otworzył oferty w przetargu na dostawy 50 elektrobusów przegubowych. O zamówienie rywalizują dwa podmioty, przy czym tańszą ofertę złożył Solaris.

Przedmiotem przetargu jest dostawa 50 autobusów przegubowych o długości od 17,5 do 18,75 m. Pojazdy muszą pomieścić minimum 120 pasażerów z czego 38–45 na pełnowymiarowych miejscach siedzących.

Autobus ma być ładowany zarówno przez złącze plug–in (częścią zamówienia jest 50 ładowarek o mocy 50–60 kW), jak i przez pantograf. Energia ma być magazynowana w bateriach, superkondensatorach lub innych magazynach energii. W specyfikacji nie wskazano wprost ich pojemności, ale zaznaczono, że autobus musi być w stanie przejechać 130 km, zanim naładowanie spadnie do 20 proc. wartości nominalnej. Więcej o zamówieniu pisaliśmy tutaj.

Jak informuje MPK Kraków, wpłynęły dwie oferty. Obie przekraczają budżet określony na kwotę 158,7 mln zł brutto. Solaris wycenił zamówienie na 165,4 mln zł brutto, w tym 160,9 mln zł za pojazdy. Producent zaoferował Solarisy Urbino 18 electric przy cenie jednostkowej 2,616 mln zł netto. Natomiast 50 ładowarek Ekoenergetyki wycenił na 4,6 mln zł brutto. Evo Bus Polska – przedstawiciel Mercedesa – zaoferował realizację zamówienia za 186,8 mln zł brutto, w tym 181,6 mln zł brutto za pojazdy. Jeden pojazd marki Mercedes-Benz eCitaro G dostawca wycenił na 2,953 mln zł netto. Natomiast 50 ładowarek Ekoenergetyki firma zaoferowała za 5,2 mln zł brutto.

O wyborze decydują cena (55%) oraz parametry techniczne. Pod uwagę brane będzie 11 podkryteriów – okres gwarancji całopojazdowej, okres gwarancji na magazyn energii, liczba miejsc stojących i siedzących, liczba miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi, wyposażenie autobusów w systemy bezpieczeństwa: aktywnego tempomatu oraz asystenta prawej strony pojazdu, ilość czynnika chłodniczego układu klimatyzacji, rozwiązanie napędu elektrycznego w autobusie, wysokość pojazdu z uwzględnieniem urządzeń zamontowanych na dachu, zużycie energii elektrycznej przez autobus wg testu SORT-2, spełnianie dodatkowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa konstrukcji autobusu lub ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego, długość autobusu.

Na realizację zamówienia przeznaczono 12 miesięcy. Wpierw jednak MPK musi uzyskać dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wniosek został zgłoszony w naborze w styczniu 2019 r. Przewoźnik ocenia, że przypadku uzyskania wysokiej oceny pojazdy mogłyby zostać dostarczone do końca 2020 r. Autobusy będą wykorzystywane na liniach 144, 173,179 i częściowo 503, kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków. MPK testuje krótki autobus z Turcji

Komunikacja

Kraków. MPK testuje krótki autobus z Turcji

jd/inf. pras. 16 października 2019

Kraków. Historia jak z bajki. Kamil Stoch przejechał się tramwajem

Komunikacja

Kraków. Historia jak z bajki. Kamil Stoch przejechał się tramwajem

Jakub Dybalski 14 października 2019

Kraków. Jakich autobusów elektrycznych chce MPK

Mobilność

Kraków. Jakich autobusów elektrycznych chce MPK

Jakub Dybalski 16 września 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5