Siedem podmiotów złożyło wnioski o udział w dialogu konkurencyjnym na budowę linii tramwajowej łączącej ul. Meissnera z Mistrzejowicami w Krakowie. Zamówienie zostanie zrealizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – zadaniem wykonawcy będzie budowa i następnie utrzymanie linii.
Przedmiotem zamówienia jest budowa linii tramwajowej w ramach Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od ul. Meissnera do Mistrzejowic, a następnie jej utrzymanie w okresie trwania umowy. Zamówienie będzie realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach realizacji projektu partner prywatny zobowiąże się do zaprojektowania, wybudowania, sfinansowania i utrzymania wytworzonej infrastruktury.
Inwestycja zakłada budowę torowiska o długości ok. 4,5 km, 9 par nowych przystanków, rozbudowę pętli tramwajowej Mistrzejowice, a także budowę 940-metrowego tunelu pod rondem Polsad wraz z podziemnym przystankiem. Trasa ma przebiegać od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z Lema i Meissnera w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza do istniejącej pętli Mistrzejowice.
Przetarg zakłada także przebudowę istniejącego układu drogowego ulic na długości ok. 10,3 km, w tym ul. Lublańskiej, Młyńskiej, Meissnera w celu dostosowania ich do prowadzenia pomiędzy jezdniami torowiska tramwajowego, przebudowę Ronda Polsadu, Ronda Młyńskiego oraz Ronda Barei, a także przebudowę fragmentów ulic: Dobrego Pasterza i Bohomolca, skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Mogilską i Meissnera, ul. Mogilskiej,
Minął już termin składania wniosków o udział w postępowaniu. Kraków na realizację zamówienia planuje przeznaczyć kwotę w wysokości 455,5 mln zł brutto. Jak informuje ZIKiT, udziałem w postępowaniu zainteresowanych jest siedem podmiotów: NDI z Sopotu, Vardun z Warszawy, Via North z Warszawy, Emsworth Investments z Warszawy, warszawskie konsorcjum Budimex, Asfalt Sląski WPRINŻ i FBSSerwis, konrosjum PPP Solutions Polska z Warszawy i Gulermak z Turcji, a także Mota-Engil Central Europe PPP Roar z Krakowa.
ZIKiT planuje zaprosić do udziału w postępowaniu maksymalnie trzech wykonawców. Przewidywany okres prowadzenia dialogu wyniesie około 15 miesięcy. Umowa PPP ma zostać zawarta na 24 lata (1,5 roku – projektowanie, 2 lata – budowa obiektu, 20 lat - utrzymanie infrastruktury przez partnera prywatnego). Okres ten będzie liczony od momentu zawarcia umowy z partnerem prywatnym. Wynagrodzeniem dla niego będzie tzw. opłata za dostępność, którą będzie ponosił ZIKiT.
Miasto zamierza realizować zamówienie w nietypowej i nowatorskiej dla tego typu inwestycji formule PPP. – Projektem tym otwieramy nowy rozdział, by zobaczyć, jak będzie to działało. Wsparcie ministerstwa pozwoli wyciągnąć wnioski, zobaczyć, jak zachowa się partner prywatny, i opracować raport z wnioskami z inwestycji dla wszystkich miast w Polsce. Za kilka lat środków zewnętrznych będzie coraz mniej –
mówi Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT Kraków.
mat. ZIKiT Kraków