Kraków rozpoczyna prace nad koncepcją rozbudowy systemu roweru publicznego, który – zgodnie z zapowiedziami prezydenta Aleksandra Miszalskiego – mógłby stać się integralnym elementem komunikacji miejskiej. Właśnie trwa etap podpisywania umowy na opracowanie szczegółowej analizy systemu, której realizacja potrwa maksymalnie 90 dni.
Przypomnijmy, że Kraków już dziś dysponuje kilkoma systemami rowerowymi, z których mieszkańcy mogą korzystać:
- LajkBike – miejska wypożyczalnia rowerów tradycyjnych i elektrycznych na okres od 1 do 6 miesięcy, łącznie w ramach tego systemu do dyspozycji mieszkańców jest 1000 rowerów, połowa to rowery elektryczne, druga połowa to rowery tradycyjne, system jeszcze w tym roku będzie rozwijany o 250 sztuk rowerów tradycyjnych oraz 250 sztuk rowerów elektrycznych z uwagi na ogromne zainteresowanie
- Park e-Bike – system elektrycznych rowerów, które można wypożyczyć z parkingów P+R, wypożyczenie i oddanie roweru następuje tego samego dnia do dyspozycji mieszkańców są 143 rowery.
Szczegółowe informacje o działających wypożyczalniach dostępne są na stronie
LajkBajk i
Park e-Bike.
Nowa analiza ma na celu ocenę potencjału rozbudowy i integracji tych systemów, a także wskazanie optymalnego modelu ich funkcjonowania w przyszłości.
Opracowanie zostanie przeprowadzone w dwóch etapach:
Etap A – diagnoza i analiza porównawcza
- przegląd obecnych systemów w Krakowie: LajkBike, Park e-Bike oraz wypożyczalnia rowerów cargo
- analiza krajowych i zagranicznych modeli roweru publicznego, m.in. Mevo, Veturilo, systemu w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz rozwiązań z miast zachodniej Europy, takich jak Strasburg, gdzie łączy się wynajem długoterminowy z klasyczną wypożyczalnią.
Etap B – wariantowe modele dla Krakowa
- opracowanie kilku scenariuszy, obejmujących m.in. systemy stacyjne i bezstacyjne z rowerami tradycyjnymi i elektrycznymi, modele z elektrostacjami lub serwisową wymianą akumulatorów oraz opcję wynajmu długoterminowego
- określenie liczby rowerów, stacji, rozmieszczenia infrastruktury oraz wymagań technicznych dla ładowania pojazdów
- przygotowanie rekomendowanego modelu jakości usług, analizy kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, prognozy przychodów oraz identyfikacji potencjalnego ryzyka.
Temat rozwoju roweru publicznego jest dyskutowany od 2024 roku w ramach Zespołu ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej. Do tej pory odbyły się prezentacje operatorów takich jak Nextbike, Roovee/Orange czy Inurba Mobility, które są
dostępne na stronie ZTP.
W grudniu 2024 r. zespół rekomendował przeprowadzenie szerokiej analizy przed uruchomieniem krótkoterminowej wypożyczalni. Pełna dokumentacja prac Zespół ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej dostępna jest
tutaj.
Zwycięzcą zapytania ofertowego pn. „Analiza funkcjonowania i możliwości rozwoju systemu roweru publicznego w Krakowie” wygrała firma o nazwie Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o., cena oferty wynosiła niespełna 50 tysięcy zł brutto, najwyższa oferta pochodziła od firmy pn. „DS Consulting Sp. Z o.o.”, cena oferty wynosiła niespełna 160 tysięcy złotych brutto.