Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej

Dalej Wstecz
Autor:

jm

Data publikacji:
2021-07-06 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
Fot. W Majka, UM Krakowa
Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
Kraków. Rok na budowie tramwaju do Górki Narodowej
W lipcu mija rok od rozpoczęcia budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Urząd Miasta Krakowa podsumowuje, co przez ten czas udało się zrealizować na tej największej na północy miasta inwestycji komunikacyjnej.

Umowę z wykonawcą, konsorcjum firm Intercor i Tor-Krak, Kraków podpisał jeszcze w maju 2017 r. Jej wartość to 326 mln zł. Inwestycja, realizowana w formule projektuj i buduj, miała potrwać 42 miesiące i zakończyć się w 2020 roku. Jednak plac budowy został przekazany wykonawcy dopiero 1 lipca 2020 r. Tydzień później rozpoczęło się organizowanie zaplecza i pierwsze prace porządkowe. Właściwe roboty w terenie, w tym pierwsze utrudnienia w ruchu w rejonie ulicy Opolskiej, wystartowały 13 lipca 2020 r. Trwały także zimą.

Skażone grunty

Jak informuje krakowski Zarząd Inwestycji Miejskich, tuż po rozpoczęciu inwestycji, w sierpniu ubiegłego roku, pojawiły się zażalenia i odwołania w tej sprawie. Nie wpłynęły one jednak na jej przebieg. Pod koniec marca tego roku media informowały natomiast, że Miasto nadal nie wie, w jaki sposób będzie zakończona linia w rejonie Górki Narodowej, ponieważ na terenie, na którym planowana jest pętla tramwajowa, są grunty skażone metalami ciężkimi. ZIM utrzymuje, że plany ukończenia budowy linii do końca nadchodzącego roku są nadal aktualne, a Gmina Kraków, już na etapie przygotowań, miała świadomość tego, że grunty na terenie planowanej pętli są skażone. - Przed przystąpieniem do robót budowlanych cały obszar inwestycji został dokładnie przebadany. Mamy więc wiedzę, na jakim jest terenie i jaki charakter ma to skażenie – zapewnia Jan Machowski, rzecznik ZIM.

Dlaczego zatem, skoro wiedziano o skażeniu gruntu, nic z nim wcześniej nie zrobiono? Aby móc przystąpić do prac w tym zakresie, wydana przez Małopolski Urząd Wojewódzki decyzja ZRID dla całego zadania musi stać się ostateczna, na co obecnie czekamy. Równolegle jednak prowadzimy niezbędne analizy i konsultacje dotyczące wykonania koniecznych działań związanych z remediacją gruntu – w celu ustalenia zakresu i czasu trwania dalszych prac – deklaruje rzecznik ZIM. Kilka dni temu na fanpage’u radnego Jakuba Koska odbyło się wirtualne spotkanie z udziałem m.in. wykonawcy projektu, który mówił, że problemy związane z gruntami pojawiły się również w rejonie przepustu nad potokiem Bibiczanka. Zmusiły one wykonawcę do zmiany wykorzystywanej technologii, co z kolei wpłynęło na wydłużenie czasu realizacji tego etapu. Jak jednak przekonuje rzecznik ZIM, ta komplikacja również nie przełoży się na zmianę ostatecznego terminu zakończenia zadania. - Wszystkie inne prace przewidziane w ramach inwestycji KST do Górki Narodowej przebiegają zgodnie z harmonogramem, pomimo niesprzyjających warunków pogodowych w kwietniu i maju, które spowodowały pewne trudności w realizacji niektórych robót budowlanych – mówi rzecznik ZIM.

Co widać po roku budowy?

W rok po rozpoczęciu inwestycji teren budowy w rejonie budowanej kładki dla pieszych przy Szopkarzy wizytował prezydent Krakowa Jacek Majchrowski w towarzystwie przedstawicieli Zarządu Inwestycji Miejskich i wykonawcy – firmy Intercor. - To największa samorządowa inwestycja w tej części miasta. Mimo że jesteśmy na etapie przygotowywania terenu pod roboty zasadnicze już teraz widać duży rozmach i zaangażowanie firm wykonawczych. Mam nadzieję, że w kolejnych miesiącach prace będą przebiegały równie sprawnie i będziemy mogli w terminie oddać mieszkańcom linie tramwajową do Górki Narodowej – mówił Jacek Majchrowski cytowany przez miejskie służby prasowe.

Jak czytamy, pierwsze 12 miesięcy to czas wymiany i modernizacji całej infrastruktury podziemnej, bez czegi nie dało by się rozpocząć prac zasadniczych zasadniczymi: budowy torowiska, nowych ulic, ścieżek rowerowych, obiektów inżynierskich. Postęp prac widać na niemal wszystkich odcinkach inwestycji. W 95 proc. wykonano roboty przygotowawcze, czyli wyburzenia, usunięcie kolidującej roślinności, odhumusowanie terenu. 100 proc. wykonania zanotowano z kolei w zakresie przebudowy i budowy sieci wysokiego napięcia. Pozwoliło to na likwidacje masztów pomiędzy ulicami Fieldorfa Nila a Pachońskiego. Zniknął ten element infrastruktury, który kiedyś dominował w tej okolicy. Jeśli chodzi o pozostałe elementy budowy lub przebudowy uzbrojenia – sieć gazowa wykonania jest w 86 proc., sieć ciepłownicza w 70 proc. (przy czym wykonanie kanałów i komór pod ciepłociąg – 90 proc.), wodociąg i kanalizacja w 50 proc. - podsumowuje magistrat.

Siedem obiektów

W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej i towarzyszącej jej infrastruktury powstaje siedem różnych obiektów inżynierskich. Tu również widać postęp po 12 miesiącach robót. 90 proc. to zaawansowanie przy budowie mostu nad Białuchą. Duży front robót – 75 proc. wykonania – widać też w przypadku kładki dla pieszych przy ul. Szopkarzy i konstrukcji oporowych w rejonie ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha. Te drugie, tzw. wanny betonowe, to specjalnie zastosowane rozwiązanie z uwagi na mało nośny grunt, a także w celu zapewnienia odpowiedniego nachylenia, tzw. niwelety, torowiska tramwajowego. W 70 proc. wykonano przepust nad potokiem Bibiczanka.

Wykonawca rozpoczął też przygotowania do realizacji jeden z dwóch estakad z dwóch estakad nad doliną potoku Sudoł. Trwają też przygotowania do budowy tunelu drogowego w ciągu ul. Opolskiej. Konstrukcja będzie miała ok. 100 metrów długości. Roboty powinny się rozpocząć za kilka tygodni. Ten etap inwestycji spowoduje też kolejne utrudnienia w ruchu. Obecnie trwa uzgadnianie zasad, na jakich będzie się odbywa ruch w ciągu ul. Opolskiej. Spore zaawansowanie widać też na ul. Pachońskiego. Prace trwają na każdym z trzech odcinków tej ulicy. Warto wiedzieć, że w ramach budowy linii tramwajowej powstaje brakujący odcinek tej ulicy pomiędzy Zielińską a Górnickiego. Jak zapewnia wykonawca, jeszcze w tym roku cały zakres drogowy i częściowo torowy związany z nową Pachońskiego zostanie zrealizowany - podaje inwestor.

O inwestycji

Budowa linia KST III Krowodrza Górka – Górka Narodowa to największa obecnie, samorządowa inwestycja transportowa na północy Krakowa. Nowa trasa tramwajowa będzie miała ponad 5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 441 miejsc postojowych działających w systemie P&R. W ramach zadania powstaje też nowa sieć dróg rowerowych. Nasadzonych będzie prawie 3,5 tys. drzew i krzewów (powstanie m.in. Park Krakowian w rejonie ul. Węgrzeckiej).

Linia KST III do Górki Narodowej to także siedem różnych obiektów inżynierskich. Pozwolą na wygodny i szybki przejazd tramwajem z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. Powstały dzięki nim układ drogowy przejmie ruch wjazdowy i wyjazdowy z Krakowa, uwalniając mocno obciążone obecnie ulice o charakterze lokalnym.

Przy realizacji zadania stosowane są liczne rozwiązania proekologiczne. Tam gdzie to konieczne, ustawione będą ekrany akustyczne. Ok. 60 proc. torowiska będzie zielona. Z myślą o bytujących w obszarze inwestycji zwierzętach, na obiektach mostowym na rzekach Sudół i Białucha oraz potoku Bibiczanka zostaną zastosowane tzw. suche półki. W rejonie gdzie inwestycja przecina użytek ekologiczny Dolina Prądnika, zaprojektowano „ciche torowisko”, znane też jako „pływająca szyna”. Z kolei w rejonie intensywnej zabudowy torowisko będzie poprowadzone w tzw. wannie, czyli specjalnej konstrukcji betonowej. Takie rozwiązanie zastosowano ze względu na mało nośne grunty i w celu zapewnienia odpowiedniego nachylenia torowiska (tzw. niwelety), a także jako rozwiązanie ograniczające hałas i drgania - przypomina magistrat.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław: Aż 13 ofert na tramwaj na Nowy Dwór

Przestrzeń

Wrocław: Aż 13 ofert na tramwaj na Nowy Dwór

Jakub Madrjas 01 lipca 2021

Olsztyn. Startuje rozbudowa sieci tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Startuje rozbudowa sieci tramwajowej

Przemysław Farsewicz 30 czerwca 2021

Wrocław wybrał projektanta trasy tramwajowej na Swojczyce

Przestrzeń

Wrocław wybrał projektanta trasy tramwajowej na Swojczyce

Witold Urbanowicz 29 czerwca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5