Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków. Rezygnacja z igrzysk nie wpłynie na modernizację dworców

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-06-23 11:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków. Rezygnacja z igrzysk nie wpłynie na modernizację dworców
fot. Januszk57, lic. CC 3.0dworzec kolejowy w Zakopanem
Władze PKP SA zapewniają, że mimo iż w Polsce najprawdopodobniej nie odbędą się Zimowe Igrzyska Olimpijskie w 2022 r., nie będzie to miało wpływu plany modernizacji dworców w Małopolsce.

Niedawno napisaliśmy, że choć szans na organizację w Polsce zimowych igrzysk w 2022 r. praktycznie już nie ma, to wyzwania inwestycyjne, mniej lub bardziej pośrednio powiązane z igrzyskami, powinny być realizowane bez względu na zmianę okoliczności. Przypomnieliśmy m.in., że przed Euro 2012 proces inwestycyjny nabrał tempa. Z jednej strony, udało się „za pięć dwunasta” skończyć kilka kluczowych inwestycji (A2, kilka dworców kolejowych w dużych miastach), z drugiej strony – dzięki futbolowym mistrzostwom zrealizowano szereg inwestycji, których, mówiąc szczerze, mało kto się spodziewał. Mowa tu np. o rewitalizacji linii kolejowej łączącej Poznań z Tczewem, na której podniesiono prędkość miejscami nawet do 160 km/godz.

Czy instytucje, które miały być zaangażowane, mniej lub bardziej pośrednio w inwestycje związane z ZIO 2022, planują zmianę harmonogramu swoich działań? Ze stanowiska GDDKiA na temat przebudowy „zakopianki” wynika niewiele: najwcześniej za kilka miesięcy poznamy – być może – wstępny harmonogram budowy drogi S7 i przebudowy DK 47. Przypomnieć należy, że wiosną br. GDDKiA odstąpiła na razie od ogłoszenia przetargu na budowę S7 na odcinku Lubień-Rabka, choć pod koniec ub.r. informowano, że postępowanie przetargowe zostanie przeprowadzone w tym roku.

Bardziej konkretni w sprawie realizacji „post-olimpijskich” inwestycji są kolejarze. – Ewentualna rezygnacja z ubiegania się o igrzyska olimpijskie nie będzie miała wpływu na harmonogram inwestycji realizowanych w Małopolsce przez PKP SA – informuje Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP SA.

Konkrety? Na razie znane są działania na najbliższe miesiące. W drugiej połowie tego roku planowane jest zakończenie remontów dworców w Nowym Sączu i Rabce Zdroju. W IV kwartale 2014 r. mają się rozpocząć remonty dworców w Krakowie Płaszowie i Wieliczce, a w 2015 r. – w Oświęcimiu.

Na tej liście nie ma m.in. dworca w Zakopanem, który od wielu lat błaga o remont. Obiekt, będący skazą wizerunkową zimowej stolicy Polski, stanowi przedmiot sporu pomiędzy PKP SA i samorządem. Obie strony spierają się, kto – na mocy umowy użytkowania wieczystego – de facto jest właścicielem budynku. Spór formalnoprawny powoduje m.in., iż kolejarze twierdzą, że nie mogą „wydać” budynku samorządowcom, a władze Zakopanego opóźniają rozpoczęcie budowy zintegrowanego centrum przesiadkowego. Obie strony mają też odmienne wizje odnośnie podziału obowiązków w zakresie zarządzania całą infrastrukturą stacyjną, co także opóźnia prace remontowe.

W zakresie innych inwestycji „post-olimpijskich” – czekamy na deklarację ze strony władz wojewódzkich, miasta Krakowa oraz PKP PLK, czy i jakie planowane są terminy realizacji inwestycji, które przynajmniej pośrednio miały być powiązane z organizacją zimowych igrzysk.

5 listopada odbędzie się w Krakowie Kongres Infrastruktury Polskiej organizowany przez Inicjatywę dla Infrastruktury.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Prawo & Finanse

Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2014

Rybnik chce połączeń do Czech

Prawo & Finanse

Rybnik chce połączeń do Czech

Paweł Rydzyński 20 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5