fot. Mach240390, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W 2012 r. pojawił się rewolucyjny pomysł ograniczeń dla samochodów w centrum, polegających na wprowadzeniu jednokierunkowego ruchu na tzw. pierwszej obwodnicy wokół Plant. Mimo sporych oporów kierowców zmiany wprowadzono i kierunek okazał się słuszny. – Zrobiliśmy badania pod katem hałasu i emisji spalin. W obu przypadkach jest znacząca poprawa – mówi Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT-u.
Wcześniej tzw. pierwsza obwodnica wokół Plant służyła głównie jako ciąg komunikacyjny. Kierowcy mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdą ze stron, a środkiem poprowadzone było torowisko tramwajowe – częściowo wydzielone oznakowaniem poziomym, a częściowo nie. – Jak wiadomo oznakowanie na jezdni w Polsce to tylko informacja dla kierowcy i tramwaje były blokowanie – mówi Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Kraków zmaga się z problemem zanieczyszczenia powietrza. W ramach walki o czyste powietrze pojawiły się też pomysły dla ścisłego centrum. – Propozycja zakładała jeden kierunek ruchu przy przebudowie jezdni. W innym układzie nie dało się wprowadzić wspólnego pasa autobusowo-tramwajowego przy obecnym rozstawie torowiska. Jego poszerzenie powodowało konieczność zrezygnowania z jednego pasa ruchu – mówi Franek. W zamian pojawić się miał kontrapas rowerowy.
Propozycje, oczywiście, spotkały się z oporem. – Nie skłamię, jeśli powiem, że jakieś siedemdziesiąt procent mieszkańców na początku się sprzeciwiła. Zaczęła się jednak dyskusja, która trwała 2-2,5 roku. Finalnie wszyscy przekonaliśmy się po otwarciu, że nic złego się nie stało – podkreśla Łukasz Franek.
Kierunek zmian okazał się zasadny, jeżeli chodzi o wyniki. – Zrobiliśmy badania pod katem hałasu i emisji spalin. W obu przypadkach jest znacząca poprawa, choć tylko w przypadku hałasu możemy z pewnością powiedzieć, że to efekt zmian. Jeżeli chodzi o emisję, to trudno pokazać dobre tło – wiemy, że nastąpiła redukcja, ale nie możemy podać twardych cyfr. Wartości bezwzględne pokazują 30% emisji cząstek PM mniej i niemal dwukrotny spadek hałasu – wylicza Franek.
W tej chwili zmianami objęta jest część pierwszej obwodnicy. – Jako że rezultaty są pozytywne, rozpoczęła się dyskusja o kolejnych krokach – nie o tym, czy to realizować, tylko jaki zakres – mówi Łukasz Franek. Zmiany będą więc wdrażane na kolejnych odcinkach drogi. Docelowo też wspólnym pasem tramwajowo-autobusowym mają się poruszać – jeżeli chodzi o pojazdy kołowe – wyłącznie autobusy elektryczne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.