Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków. Ponad pół miliona pasażerów tramwaju do Górki Narodowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
06-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków. Ponad pół miliona pasażerów tramwaju do Górki Narodowej
fot. Kamil Popiela/krakow.pl
To prawdziwa rewolucja dla północnych dzielnic Krakowa. Od 4 września mieszkańcy osiedli położonych na północ od ul. Opolskiej mogą wybrać tramwaj, by dojechać do centrum i innych dzielnic miasta. W pierwszym miesiącu z nowej oferty komunikacyjnej skorzystało ponad pół miliona pasażerów.

Urząd Miasta przypomina, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. W pierwszym roku wykonawca – firma Intercor – skupiał się głównie na robotach związanych z budową i przebudową instalacji podziemnych. Zakres był olbrzymi – inwestycja prowadzona jest w mocno zurbanizowanym obszarze, a długość samej linii tramwajowej do 5,5 km. Wymienione zostały wszystkie możliwe sieci podziemne, przez co infrastruktura komunalna stała się bezpieczna i niezawodna.

W kolejnym etapie rozpoczęła się budowa nowej infrastruktury – przede wszystkim związanej z linią tramwajową, a także przebudowa i budowa układu drogowego, ścieżek rowerowych i chodników. Warto przypomnieć, że od jesieni ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z przebudowanego torowiska na odcinku od ul. Wybickiego do ul. Fieldorfa Nila, a także z wybudowanej od nowa pętli tramwajowej „Krowodrza Górka P+R”. Co istotne, układ nowej pętli umożliwi w przyszłości rozwój sieci tramwajowej do osiedli w północno-zachodniej części Krakowa.

Od maja tego roku dostępny jest już tunel drogowy wzdłuż ul. Opolskiej. Wcześniej oddany do ruchu został zupełnie nowy, brakujący dotychczas odcinek ulicy Pachońskiego – od ul. Zielińskiego do ul. Górnickiego. W układzie docelowym działają już ulice, drogi rowerowe i chodniki w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha. Na skrzyżowaniach działa sygnalizacja świetlna. Warto zachować ostrożność, szczególnie na przecięciu z linią tramwajową.

Aby tramwaj mógł sprawnie pokonać nową trasę, powstały liczne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białuchą, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalną konstrukcję betonową, tzw. wannę na Górce Narodowej.

Nowa linia ma zachęcić osoby mieszkające w północnych dzielnicach, a także przyjezdnych z gmin ościennych do korzystania z transportu zbiorowego. Dlatego do dyspozycji mieszkańców będzie łącznie ponad 660 miejsc postojowych na trzech parkingach P+R. Dwa z nich – przy pętli „Krowodrza Górka” i przy ul. Pachońskiego są już dostępne.

O tym, że rewolucja komunikacyjna na północy dokonała się, świadczą liczby. Z danych MPK SA wynika, że w pierwszym miesiącu funkcjonowania trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, na odcinku od przystanku „Papierni Prądnickich” do pętli „Krowodrza Górka P+R” z komunikacji tramwajowej skorzystało ponad pół miliona podróżnych. Tramwaje linii nr 18 i 50 wykonały prawie 15 tys. kursów, a łączna liczba przejechanych kilometrów na trasie „Krowodrza Górka P+R” – „Papierni Prądnickich” wyniosła 62 500. W dni powszednie nowa linię obsługują 42 składy tramwajowe, a w weekendy – 20.

Uruchomienie komunikacji tramwajowej nie oznacza to zakończenia realizacji całego projektu. Trwają roboty przy budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową.

Drugi istotny element to nasadzenia. Prace przygotowawcze już się rozpoczęły, nasadzono część krzewów, teren przygotowywany jest pod nasadzenia drzew. Do końca tego roku obszar od ul. Wybickiego do ul. Węgrzeckiej ozdobi ok. 3,5 tys. nowych drzew i ponad 40 tys. krzewów – zdecydowana większość w granicach inwestycji. W rejonie ulicy Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny „Park Krakowian”. Warto też podkreślić, że wszędzie tam, gdzie to możliwe ze względów technologicznych, zastosowano tzw. zielone torowisko. Oznacza to, że około 60 proc. linii jest zielona. Do tego wiaty przystankowe z dachami z rozchodników. Część już została zamontowana. Docelowo wszystkie wiaty będą zielone.

Wszystkie elementy największej infrastrukturalnej inwestycji Krakowa na północy mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku. Aktualnie budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą to koszt rzędu 600 mln zł.

Projekt realizowany jest przy wsparciu z Unii Europejskiej oraz rządu RP. Dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi 184 mln zł, a 38 mln zł miasto dostało na realizację zadania w ramach rządowego programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r. Łączny koszt dofinansowania zewnętrznego to ok. 222 mln zł.

Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

Komunikacja

Kraków: Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

inf. prasowa UM Kraków 14 października 2023

Kraków otworzył nową linię tramwajową na północy miasta

Przestrzeń

Kraków: Trwają przejazdy próbne do Górki Narodowej [zdjęcia]

Przestrzeń

Kraków: Jakie tramwaje pojadą na Górkę Narodową? Propozycje zmian

Przestrzeń

Zobacz również:

Kraków: Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

Komunikacja

Kraków: Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

inf. prasowa UM Kraków 14 października 2023

Kraków otworzył nową linię tramwajową na północy miasta

Przestrzeń

Kraków: Trwają przejazdy próbne do Górki Narodowej [zdjęcia]

Przestrzeń

Kraków: Jakie tramwaje pojadą na Górkę Narodową? Propozycje zmian

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5