Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. ZDM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością
fot. ZTP Kraków
Po zamieszaniu z niedoszłą likwidacją drogi rowerowej na ul. Grzegórzeckiej, urząd miasta Krakowa podsumował ostatnie działania związane ze zrównoważoną mobilnością. Urzędnicy deklarują postawienie na komunikację zbiorową

Urząd miasta podkreśla, że w Krakowie jak i w innych zabytkowych miastach, przepustowość ulic i mniejszych uliczek jest ograniczona historyczną zabudową. Dlatego tak istotne jest, by każdy z mieszkańców przeanalizował, czy nie bardziej opłaca mu się korzystać z dostępnych rozwiązań komunikacyjnych i istniejącej bezpiecznej infrastruktury towarzyszącej jaką oferuje miasto. Nie w każdej sytuacji trzeba przywiązywać się tylko do jednego sposobu przemieszczania się.

Walka o Grzegórzecką

Władze Krakowa uczyniły duże postępy w oddawaniu przestrzeni pieszym i rowerzystom szczególnie w pierwszej fazie pandemii. To wtedy powstała droga rowerowa na ulicy Grzegórzeckiej, która została wytyczona na jezdni, a auta poruszały się po torowisku razem z tramwajami. Miasto chciało zlikwidować ścieżkę od 1 września tego roku, lecz ostatecznie po namyśle i protestach mieszkańców postanowiło wycofać się z tej decyzji. Pas rowerowy zostanie. Kraków oddał też rowerzystom pas na moście grunwaldzkim, gdzie to rozwiązanie ciągle świetnie się sprawdza.

O moście i jego częściowej metamorfozie mówił także Łukasz Franek, z krakowskiego ZTP, o czym pisaliśmy ostatnio. Franek podkreśla też, że miasto wyciągnęło wnioski z krótkiego obowiązywania strefy czystego transportu na Kazimierzu. Było to pierwsze tego typu działanie w Polsce.

Zbyt dużo aut

Z pomiarów natężenia ruchu na trasach wlotowych do Krakowa z 2017 r. wynika, że do miasta każdego dnia wjeżdża blisko 250 tys. pojazdów, z czego ok. 40 tys. przejeżdża przez miasto ruchem tranzytowym. Wśród tych samochodów ok. 16 tys. porusza się przez centrum miasta. W 2020 r. na 1000 mieszkańców Krakowa przypadało 680 pojazdów. Z badań przeprowadzonych przez FREE NOW w 2021 r. wynika, że dwóch na trzech mieszkańców uważa, że w Krakowie jest za dużo prywatnych samochodów – dodaje magistrat.

Te dane pokazują, że najtrudniej zmienia się przyzwyczajenia. Z pewnością jest to proces długotrwały, w którym musi zagrać kilka istotnych elementów. Jednym z nich jest korzystanie z różnych/zmiennych sposobów podróżowania tj. np. z samochodu, komunikacji miejskiej czy roweru lub przejazdów połączonych różnymi środkami.

Indywidualne wybory

Przed podróżą spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytania:

Czy potrzebuję wykonać tę podróż? (w to miejsce, o tej porze?)
Czy podróży nie da się zoptymalizować?
Czy nie pojechać gdzieś bliżej?
Czy nie wybrać innej pory? (poza szczytem komunikacyjnym)
Czy można zrezygnować z samochodu? (pieszo, rowerem, autobusem, tramwajem, koleją)
Czy muszę swoim samochodem czy mogę współdzielonym? (taxi, car-sharing, car-pooling – w efekcie więcej osób zmieści się w jednym aucie oraz będzie mniej zajętych miejsc postojowych).

Stąd konieczność powrotu do korzystania z komunikacji miejskiej, wspomaganej coraz nowszymi rozwiązaniami tzw. mobilności aktywnej. Transport publiczny w Krakowie od lat jest oceniany na wysokim poziomie. Świadczą o tym zrealizowane i planowane zakupy oraz dostawy nowoczesnego, ekologicznego taboru: niskoemisyjnych autobusów i niskopodłogowych tramwajów, przypominają miejscy urzędnicy.

Większa częstotliwość zachętą dla pasażerów

Okres pandemii oraz wprowadzanych przez rząd obostrzeń spowodowały, że mieszkańcy obawiając się zarażenia, częściowo zrezygnowali z komunikacji miejskiej i przesiedli się do prywatnych samochodów. Dlatego, aby odbudować zaufanie, Zarząd Transportu Publicznego, wcześniej niż w poprzednich latach, jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego, wprowadził wzmocnienia częstotliwości kursów linii tramwajowych i autobusowych. Uruchomiono dodatkowe połączenia na nowych trasach, gdzie komunikacja miejska do tej pory nie jeździła. W ubiegłym roku w Bodzowie, w tym roku na Klinach, wcześniej w Skotnikach. Dodatkowo miasto uruchomiło agloekspresy, które przywożą mieszkańców gmin ościennych do Krakowa. Planowane są również nowe połączenia na os. Avia deklarują władze miasta.

Miasto chce objąć komunikacją zbiorową te rejony, które teraz są obecnie tzw. „białymi plamami transportowymi”, czyli miejscami, w których dotarcie pieszo do najbliższego przystanku zajmuje sporo czasu. Komunikacja zbiorowa w Krakowie działa dobrze i wbrew wielu głosom jest bezpieczna.

Inwestycje przyniosą zmiany

Na natężenie ruchu w mieście będą miały wpływ również realizowane w Krakowie inwestycje. Zmiany te są jednak mniej dynamiczne, gdyż wymagają zdecydowanie większego nakładu środków finansowych i dłuższego czasu realizacji, ponieważ mają charakter inwestycji infrastrukturalnych (budowa i przebudowa dróg).

Z ważniejszych inwestycji, które znajdują się obecnie na różnym etapie realizacji lub przygotowania można wymienić: m.in. przebudowę al. 29 Listopada od ul. Opolskiej do granicy miasta, przebudowę odcinka ul. Opolskiej w ramach budowy tramwaju na Górkę Narodową, rozbudowę ul. Igołomskiej, budowę Trasy Łagiewnickiej, przygotowania budowy Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej, a w przyszłości również Trasy Ciepłowniczej i Nowobagrowej, które w istotny sposób odciążą komunikacyjnie centrum Krakowa oraz połączą peryferyjne dzielnice miasta.

Problem przeciążenia układu komunikacyjnego wymaga również działań na granicy i poza granicami miasta, w tym m.in. ukończenia inwestycji prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich (budowa drogi ekspresowej S7 i S52 będących północną i wschodnią obwodnicą Krakowa, budowa Trasy Wolbromskiej czy przebudowa istniejących węzłów autostradowych).

Zakończenie realizacji tych inwestycji pozwoli na minimalizację dojazdu do przeciwległego fragmentu Krakowa przez centrum oraz wyeliminowanie ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych z miasta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Kraków: Przez Kazimierz po nowemu. Zmiany przy pl. Wolnica

Przestrzeń

Kraków: Przez Kazimierz po nowemu. Zmiany przy pl. Wolnica

Natalia Piotrowska 23 czerwca 2023

Praga z planem na kolejową promenadę

Przestrzeń

Praga z planem na kolejową promenadę

Witold Urbanowicz 06 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Kraków: Przez Kazimierz po nowemu. Zmiany przy pl. Wolnica

Przestrzeń

Kraków: Przez Kazimierz po nowemu. Zmiany przy pl. Wolnica

Natalia Piotrowska 23 czerwca 2023

Praga z planem na kolejową promenadę

Przestrzeń

Praga z planem na kolejową promenadę

Witold Urbanowicz 06 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5