fot. Jakub Hałun, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsKraków
MPK Kraków poinformował, że w ciągu dwóch najbliższych lat kupi 107 nowych autobusów. W tej liczbie znajdzie się m.in. 20 autobusów elektrycznych, z tego trzy będą przegubowe. Stolica Małopolski kupi też kilkanaście przegubowych hybryd.
Zakupy zostaną przeprowadzone dzięki finansowaniu z w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na latach 2014-2020, korzystając z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Pojazdy będą wykorzystane do przewozu pasażerów na terenie Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, a więc też poza granicami miasta.
60 już jest kupowanych
Zakupy zresztą już się rozpoczęły. Spośród 75 autobusów o standardowym napędzie diesela (ale spełniającym normę emisji spalin), 60 ma trafić pod Wawel w postaci 12–metrowej i na te pojazdy już rozpisano – dwa tygodnie temu – przetarg. Kraków pilnuje tego, by były przyjazne środowisku. W dokumentacji przetargowej zawarto maksymalne limity emisji związków chemicznych wchodzących w skład smogu, limit zużycia energii liczony wg testu SORT2. Wśród kryteriów oceny ofert punktowany jest system rekuperacji.
Poza wspomnianymi pojazdami KPK Kraków chce też kupić 15 autobusów klasy MIDI, czyli 8–9–metrowych.
Elektryki i hybrydy
Tym co chyba najciekawsze jeśli chodzi o plany zakupowe Krakowa do początku 2018 r. jest postawienie na elektryczność. Miasto chce pozyskać 20 nowych pojazdów napędzanych prądem, z czego 17 będzie 12–metrowych, a do tego dojdą trzy 18–metrowe przegubowce. Warto pamiętać, że w tej liczbie nie ma kupowanych właśnie pięciu 9–metrowych pojazdów. W sumie więc za dwa lata po Krakowie ma jeździć 25 elektrycznych autobusów. Dla porównania Warszawa już dziś korzysta z dziesięciu takich pojazdów, planuje co roku dokupować po dziesięć kolejnych, tak by dysponować flotą 30 elektryków. Ale MZA Warszawa korzystają z ponad tysiąca pojazdów, tymczasem autobusy MPK Kraków to mniej więcej połowa tej liczby, więc tabor elektryczny będzie stanowił odpowiednio większy procent całości.
Całość dopełni 12 hybrydowych autobusów przegubowych o długości 18 metrów. Chodzi o hybrydy spalinowo–elektryczne.
Nie tylko autobusy
MPK SA planuje ogłaszać kolejne przetargi na zakup przyjaznych dla środowiska autobusów w ciągu kilku najbliższych tygodni. W skład projektu wchodzi dodatkowo zakup i instalacja 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów w systemie KKM (planuje się także możliwość zapisu biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie na kartach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej) ma się zakończyć w 2017 r.
Jak informuje MPK Kraków zamawiane autobusy będą posiadały rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz będą wyposażone w mobilne automaty biletowe, które będą obsługiwać zapis i odczyt biletów elektronicznych funkcjonujących w Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.