Bezpłatna komunikacja miejska dla kierowców, gdy poziom smogu w Krakowie przekroczy określony poziom, zakaz wjazdu dla pojazdów o wadze ponad 3,5 tony w strefę ograniczoną pierwszą obwodnicą, a także restrykcje jeśli chodzi o pozostałe części miasta. To plan prezydenta Krakowa na walkę ze smogiem.
Niedawno
krakowski smog stał się ogólnopolskim tematem, gdy poziom zanieczyszczeń w mieście przekroczył kilkukrotnie dopuszczalne normy. Nie jest to w Małopolsce sytuacją wyjątkową. Miasto leży w niecce, niedaleko jest kilka dużych zakładów przemysłowych, a istotna część mieszkań jest opalana węglem. Stąd jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych nie tylko w Polsce, ale i w Europie.
Teraz urzędnicy z ratusza przygotowali pakiet zmian, które mają poprawić jakość powietrza w mieście. Zaprezentowali je na czwartkowej konferencji prasowej.
Kierowcy na dowódNajważniejszą mają być darmowe przejazdy dla wszystkich którzy legitymują się dowodem rejestracyjnym w tych dniach, gdy poziom pyłów w powietrzu przekroczy 150 mikrogramów/m3, we wszystkich trzech stacjach pomiarowych w mieście. Warto wspomnieć, że stan alarmowy, czyli sytuacja gdy miasto jest zobowiązane podjąć doraźne kroki polepszające stan powietrza (inspekcje pieców, polewanie ulic co przeciwdziała pyleniu, ograniczenia w ruchu) ogłasza się po przekroczeniu 300 mikrogramów/m3. Teraz takie działania będą podejmowane przy poziomie zapylenia przekraczającym 200 mikrogramów/m3.
Prawo do jazdy bez biletu będzie obowiązywało automatycznie, gdy poziom smogu przekroczy wspomniane wartości. Skąd jednak mają o tym wiedzieć kierowcy? W trzech stacjach pomiarów – na Kurdwanowie, w nowej Hucie i w Alei Trzech Wieszczów – dane są analizowane na bieżąco. Gdy poziom zanieczyszczeń przekroczy ustaloną normę centrum zarządzania kryzysowego prześle tę informację do służb miejskich, szkół przedszkoli i szpitali, bardzo szybko0 dowiedzą się też media. Co więcej każdego popołudnia możliwe będzie przesłanie stosownej informacji jeśli eksperci nabiorą podejrzenia, że dzień później poziom smogu może osiągnąć wspomniany stan.
Warto pamiętać, że do tej pory z bezpłatnej komunikacji miejskiej dla kierowców znana jest w Polsce tylko dolnośląska Nysa. Tam tego rodzaju usługę – pasażer musi się wylegitymować prawem jazdy i dowodem rejestracyjnym – wprowadzono głównie po to, by ograniczyć ruch samochodowy w centrum miasta, co częściowo się udało. W Krakowie do skorzystania z bezpłatnej komunikacji będzie konieczny dowód rejestracyjny. Ulga będzie obowiązywała na wszystkich, na których zarejestrowany jest pojazd.
Zakaz wjazdu ciężarówekDrugim elementem pakietu antysmogowego jest zakaz wjazdu do centrum miasta, ograniczonego pierwszą obwodnicą, pojazdów o wadze przekraczającej 3,5 tony. – To będzie zrobione, ale wymaga konsultacji. I one są już prowadzone ze wszystkimi stowarzyszeniami gospodarczymi zrzeszającymi tych, którzy prowadzą działalność na tym obszarze – tłumaczył prezydent Krakowa Jacek Majchowski.
Urzędnicy ratusza zdają sobie sprawę, że informowanie przedsiębiorców, którzy np. zaplanowali dostawy do sklepów na rano, że następnego dnia nie będą mogli wjechać do centrum miasta dużą ciężarówką, mogłoby spowodować chaos. Dlatego przyznają, że plan zakłada całkowity zakaz poruszania się takimi pojazdami we wspomnianej strefie. Zakaz nie dotyczy rzecz jasna komunikacji miejskiej i pojazdów służb.
Uchwałę przygotowaną przez urzędników z ratusza musi przegłosować rada miejska. Zmiany mają wejść w życie od stycznia.