Nowy węzeł przesiadkowy w Bronowicach ma ułatwić życie kierowcom, pasażerom i rowerzystom. Kraków właśnie otworzył oferty w przetargu wartym ponad 78 mln zł – to kolejny krok do stworzenia nowoczesnego centrum przesiadkowego na zachodzie miasta. Aż dwanaście firm z całej Polski zgłosiło swoje propozycje w walce o realizację tej strategicznej inwestycji, która połączy kolej, tramwaj i autobusy.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa otworzył oferty w przetargu na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z terminalem autobusowym i parkingiem P&R Bronowice. To jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych miasta, wsparta środkami unijnymi. Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację przedsięwzięcia łącznie 78,1 mln zł brutto, z czego 77,9 mln zł przypada na ZDMK, a 197 tys. zł – na Województwo Małopolskie, reprezentowane przez spółkę WMK S.A.
W postępowaniu złożono 12 ofert – z cenami od 73,1 do 96,6 mln zł brutto (jedna oferta zawierała cenę netto):
- F.U.H. MKR-TPE Kowalski Marcin – 28 000 zł netto,
- Konsorcjum NDI S.A. / NDI Sopot S.A. – 73 093 011,98 zł brutto,
- Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. – 75 681 733,95 zł brutto,
- MIRBUD S.A. – 76 100 139,40 zł brutto,
- RE-Bau Sp. z o.o. – 77 176 350,00 zł brutto,
- TERS Sp. z o.o. – 78 375 600,00 zł brutto,
- ZUE S.A. / PBI „Energopol” Sp. z o.o. – 79 817 344,22 zł brutto,
- ERBUD S.A. – 82 149 855,00 zł brutto,
- Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. – 82 473 479,09 zł brutto,
- AG SYSTEM Sp. z o.o. – 83 271 000,00 zł brutto,
- Mostostal Warszawa S.A. – 84 078 495,00 zł brutto,
- Mostostal Kraków S.A. – 96 581 825,31 zł brutto.
Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum NDI S.A. i NDI Sopot S.A. (73,1 mln zł), a najdroższą – Mostostal Kraków S.A. (96,6 mln zł). Teraz zamawiający przystąpi do oceny formalnej i merytorycznej złożonych dokumentów.
Węzeł dla tramwaju, kolei i autobusówProjekt zakłada budowę węzła przesiadkowego w rejonie przystanku kolejowego Kraków Bronowice, który połączy komunikację miejską, aglomeracyjną i kolejową. W ramach inwestycji powstanie terminal autobusowy z placem manewrowym i sześcioma peronami dla 12 stanowisk autobusowych, a nad nim jednopoziomowy parking Park&Ride na około 200 miejsc. Obiekt przykryje „zielony dach”, a użytkownicy skorzystają z wind, infrastruktury rowerowej oraz punktów ładowania autobusów i samochodów elektrycznych.
Przewidziano też przebudowę układu drogowego w rejonie ul. Armii Krajowej i Balickiej, budowę nowych ciągów pieszo-rowerowych i modernizację przystanków tramwajowych. Węzeł zostanie wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring oraz system zarządzania ruchem i parkingiem.
Inwestycja z unijnym wsparciemPrzypominamy, że zadanie realizowane przez ZDMK otrzymało
dofinansowanie z Funduszy Europejskich w wysokości 52,6 mln zł, przy całkowitej szacowanej wartości ponad 79 mln zł. Prace budowlane planowane są na lata 2026–2028.
Węzeł Bronowice ma zwiększyć dostępność transportu publicznego i udział podróży realizowanych komunikacją zbiorową w Krakowie i aglomeracji. Dzięki integracji z kolejową linią aglomeracyjną SKA ułatwi przesiadki z samochodu i autobusu do tramwaju czy pociągu, poprawiając mobilność mieszkańców zachodniej części miasta i gmin ościennych.