Nowy przystanek kolejowy na mapie Krakowa ma połączyć funkcje miejskiego transportu, kolei aglomeracyjnej i infrastruktury rowerowej w jednym punkcie. Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę przystanku SKA Kraków Prądnik Czerwony, który stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym północno-wschodniej części miasta.
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę przystanku kolejowego SKA Kraków Prądnik Czerwony wraz z rozbudową układu drogowego i budową parkingu typu Park&Ride. Inwestycja, realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”, obejmuje szeroki zakres robót zarówno nad infrastrukturą kolejową, jak i drogową.
Zakres i etapy inwestycji
Całe przedsięwzięcie zostało podzielone na dwa zasadnicze etapy, obejmujące zarówno przygotowanie dokumentacji, jak i realizację robót w terenie.
Etap I to faza koncepcyjno-projektowa, w ramach której wykonawca opracuje pełnobranżową dokumentację projektowo-kosztorysową. Obejmie ona projekty wykonawcze dla wszystkich niezbędnych branż, uzyskanie wymaganych prawem decyzji administracyjnych, pozwoleń i uzgodnień, a także przygotowanie przedmiarów robót i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru. Na tym etapie powstanie pełny obraz planowanego przedsięwzięcia – od zakresu i technologii prac po harmonogram ich realizacji.
Etap II stanowi część wykonawczą inwestycji. Zakres ten obejmuje przygotowanie i zabezpieczenie placu budowy, wykonanie wszystkich robót budowlanych i montażowych zgodnie z opracowaną dokumentacją, a także przeprowadzenie badań i odbiorów technicznych. Do obowiązków wykonawcy należeć będzie ponadto uzyskanie decyzji zezwalającej na użytkowanie inwestycji, przygotowanie dokumentacji powykonawczej oraz uporządkowanie terenu i przekazanie gotowego obiektu Zamawiającemu.
Zakres projektu obejmuje przebudowę torów linii kolejowej nr 8 oraz budowę dwóch zewnętrznych peronów jednokrawędziowych wzdłuż tej linii. W ramach inwestycji powstaną również dwa parkingi w systemie Park&Ride, wyposażone w miejsca Kiss&Ride oraz stanowiska postojowe dla taksówek. Projekt przewiduje także budowę ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, które połączą nowy przystanek z otaczającym układem miejskim.
Integralną częścią przedsięwzięcia będzie kładka dla pieszych i rowerzystów nad linią kolejową nr 95, a także system komunikacji pionowej – obejmujący chodniki, schody stałe i windy osobowe – który umożliwi bezpieczny dostęp z poziomu terenu na perony. W otoczeniu przystanku planowana jest również rozbudowa i przebudowa ulic Reduta i Meiera, rozbudowa wiaduktu drogowego nad linią kolejową nr 95 w ciągu ul. Reduta oraz budowa nowego wiaduktu drogowego nad linią kolejową nr 8.
Na opracowanie dokumentacji projektowej przewidziano 6 miesięcy, natomiast całość inwestycji ma zostać ukończona w terminie nie dłuższym niż 24 miesiące od dnia podpisania umowy.
Zamawiający przewiduje ponadto możliwość udzielenia zamówień uzupełniających o wartości do 45,5 mln zł netto w okresie trzech lat od podpisania umowy. Dodatkowe prace mają zapewnić pełną funkcjonalność przystanku wraz z jego zapleczem drogowym i obejmą m.in. zmianę formy skrzyżowania ulic Powstańców i Reduty oraz dostosowanie całego układu komunikacyjnego do planowanej przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa budowy ul. Iwaszki. Dzięki temu przystanek SKA Kraków Prądnik Czerwony zostanie w pełni zintegrowany z przyszłą infrastrukturą drogową północno-wschodniej części miasta.
Finansowanie i warunki przetargu
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach projektu „Budowa przystanku kolejowego SKA Kraków Prądnik Czerwony wraz z budową parkingu typu Park & Ride”, a inwestycja uzyskała wsparcie z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. Okres kwalifikowalności projektu obejmuje lata 2026-2028, dlatego całe zadanie zostanie powierzone jednemu wykonawcy – ma to zapewnić spójność realizacji inwestycji, a także ułatwić rozliczenie unijnego dofinansowania i zachowanie ciągłości harmonogramu.
Oferty w przetargu można składać do 21 listopada 2025 r., do godziny 10:00, a zamawiający przewidział dwa kryteria oceny: cenę (60%) oraz wydłużenie okresu rękojmi i gwarancji (40%). Wykonawcy, którzy chcą lepiej zapoznać się z warunkami lokalnymi, mogli wziąć udział w wizji lokalnej zaplanowanej na 21 i 28 października 2025 r. przy ul. Reduty 1 w Krakowie. Udział w wizji nie był obowiązkowy, jednak zalecany, by umożliwić pełniejsze przygotowanie ofert i uniknięcie ewentualnych wątpliwości technicznych na późniejszym etapie realizacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.