W piątek (14 września) w Krakowie odbyło się uroczyste przekazanie 86 autobusów Mercedes-Benz Citaro stanowiących realizację dwóch zamówień z tego roku: na 56 sztuk 12-metrowego Citaro oraz 30 sztuk Citaro hybrid.
Autobusy oficjalnie odebrali m.in.: Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski oraz Prezes Zarządu MPK Kraków – Rafał Świerczyński. W uroczystości ze strony EvoBus Polska wzięli udział m.in. Ulrich Bastert – szef marketingu, sprzedaży i serwisu Daimler Busses oraz Prezes Zarządu EvoBus Polska – Artur Konarski. Dostawa 30 sztuk Mercedes-Benz Citaro hybrid jest nie tylko pierwszą w Polsce, ale też jedną z największych w skali europejskiej. Dostawa została zrealizowana na kilka tygodni przed obowiązkowym terminem. Autobusy ruszą na ulice jeszcze we wrześniu.
Wszystkie autobusy spełniają najnowsze wymogi dotyczące norm spalin Euro 6, przy najniższej z możliwych emisji szkodliwych substancji. Układ napędowy został specjalnie dobrany dla Krakowa, uwzględniając topografię miasta i zapewniając możliwie najniższe zużycie paliwa m.in. poprzez zastosowanie możliwości rekuperacji energii hamowania i jej ponownego wykorzystania.
Autobusy posiadają również nowoczesne i ergonomiczne miejsce pracy kierowcy, w pełni klimatyzowane i oddzielone od przestrzeni pasażerskiej, zapewniające kierowcy odpowiedni komfort pracy. Konstrukcja pojazdu spełnia najwyższe standardy ochrony pasażerów i kierowcy w zakresie bezpieczeństwa. Nowe niskopodłogowe pojazdy są wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą płatniczą, nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic elektronicznych i głosowego zapowiadania przystanków, a także porty USB do ładowania smartfonów.
W każdym z 30 hybrydowych pojazdów zastosowano nowatorskie rozwiązanie hybrydowe dla autobusów miejskich Mercedes-Benz. Polega ono na wspomaganiu silnika spalinowego specjalnie dedykowanym silnikiem elektrycznym, który współpracuje bezpośrednio z dwoma dodatkowymi superkondensatorami magazynującymi energię odzyskaną w procesie hamowania. To rozwiązanie pozwala na oszczędności paliwa, a co za tym idzie, na jeszcze większą redukcję emisji szkodliwych substancji. Silnik spalinowy jest zawsze wspomagany silnikiem elektrycznym w chwilach największego obciążenia, a więc w praktyce podczas każdego ruszania pojazdu z postoju z przystanku czy na skrzyżowaniu.