Ostatnio Kraków awansował na pierwsze miejsce w badaniu poziomu zakorkowania największych polskich miast. Autorzy opracowania wskazują, że czas spędzony w korkach w tym mieście znacznie wydłużył się. – Zgodnie z naszymi badaniami czasy przejazdów w centrum rok do roku się skracają – odpiera Filip Szatanik z Urzędu Miasta i wymienia podejmowane przez Kraków działania na rzecz poprawy komunikacji w mieście.
W tym roku w badaniu firmy doradczej Deloitte i serwisu targeo.pl na pierwsze miejsce wskoczył Kraków, deklasując Warszawę, która spadła na czwartą pozycję. Zdaniem krakowskich urzędników wynika to przede wszystkim z pory przeprowadzania badań. – Były one robione w październiku, a to najgorszy okres pod tym względem w Krakowie z powodu nowych studentów – jesteśmy największym miastem akademickim w Polsce – wskazuje Filip Szatanik, zastępca dyrektora ds. informacji w Urzędzie Miasta. Tymczasem październik został wybrany prze autorów opracowania nieprzypadkowo. – Miesiąc ten przyjmowany jest w Europie Środkowej (obok przełomu kwietnia i maja) jako najbardziej miarodajny dla pomiarów natężenia ruchu ze względu na trwający rok szkolny i akademicki oraz umiarkowane warunki pogodowe – przekonują autorzy.
Rozbieżności w ocenie występują też co do wyników. Według opracowania efektywny czas spędzony w korkach znacznie się wydłuża. – Zgodnie z naszymi badaniami czasy przejazdów w centrum rok do roku się skracają – odpiera Filip Szatanik.
Niezależnie od oceny wyników miasto stara się usprawnić transport w mieście. – Podejmujemy różne działania by ograniczać ruch samochodowy w ścisłym centrum. Rozszerzenie strefy płatnego parkowania jest najświeższym tego przykładem – wymienia Szatanik. Jest też i „marchewka”. – Przede wszystkim staramy się stawiać na rozwój komunikacji kiejskiej (buspasy, priorytet etc.). Te działania zresztą widać – Deloitte w innym badaniu stwierdził, że według pasażerów Kraków ma najlepszą komunikację w Polsce – zauważa Filip Szatanik.
Obecnie Kraków zmaga się z problemem dużego zanieczyszczenia powietrza, jednak zdaniem urzędników nie jest to zasługą rosnącego ruchu. – Jeśli chodzi o smog, największym problemem w Krakowie są piece węglowe, a nie samochody. Oczywiście ruch ma też wpływ na jakość powietrza, dlatego Miasto podejmuje działania, by ograniczać ruch pojazdów w centrum i śródmieściu, promuje i rozwija komunikację zbiorową – głównie tramwajową, w przypadku autobusów, unowocześniany jest tabor, m.in. w tym roku chcemy wprowadzić do regularnych kursów autobusy elektryczne – mówi Szatanik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.