Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków może zazdrościć Warszawie udziału komunikacji

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków może zazdrościć Warszawie udziału komunikacji
fot. Martyn Janduła
Niedawno w Warszawie zakończyły się badania ruchu. Po raz kolejny wykazały one sporą przewagę transportu zbiorowego nad samochodami pod względem liczby podróży. – Niestety Kraków nie ma czym się pochwalić. W samochodach was przegoniliśmy, natomiast w transporcie zbiorowym odstajemy. Nie jest to dobra tendencja – podkreśla profesor Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, która wspólnie z Politechniką Warszawską i firmą PBS uczestniczyła w wykonaniu badania.

W ciągu dnia mieszkańcy Warszawy wykonują ponad 3,350 tys. podróży. Do tego dochodzą ruch tranzytowy oraz z aglomeracji. Średnia ruchliwość, czyli liczba przejazdów na mieszkańca, wynosi 1,99 podróży w ciągu doby. To wynik zbliżony do innych miast polskich. Wszędzie obserwuje się też od lat 90. XX w. pewien spadek ruchliwości, co wynika ze zmian w funkcjonowaniu społeczeństwa i rozwoju np. usług internetowych.

Oczywiście większość podróży ma związek z pracą i domem (ponad 40%). Nauka i szkoła odpowiadają za 10-12%. Podróże związane z rekreacją, zakupami stanowią 16-18% wszystkich przejazdó1). Ostatnia kategoria to podróże niezwiązane z domem (10%). – Zmiany w ruchliwości będą dotyczyły poszczególnych kategorii motywacji. Jeżeli mówimy o podróżach związanych z domem i pracą, to ta wartość raczej nie wzrośnie. Nikt nie będzie dwa razy do pracy w ciągu dnia jeździł – mówi profesor Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, która wspólnie z Politechniką Warszawską i firmą PBS uczestniczyła w wykonaniu badania.

Jak zaznacza, sposoby zatrudnienia mogą wpłynąć na obniżenie tej wartości. – Największy potencjał wzrostu jest w podróżach niezwiązanych z domem oraz związanych z zakupami. Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa ludzie częściej będą wydawać zarobione pieniądze na inne cele niż podstawowe środkowe. Dlatego ruchliwość w krajach bogatych Europy Zachodniej jest bardzo wysoka i przekracza nawet trzy podróże, w centrum Londynu, w City, mówi się nawet o ponad czterech podróżach. To kolosalna liczba. Jeśli wyobrazimy sobie Warszawę, to oznacza ponad dwukrotnie więcej podróży – mówi Szarata.

Udział transportu zbiorowego sięga 47%. – To wielki sukces Warszawy. Te wszystkie inwestycje transportowe, które się dzieją, wpływają na korzystną proporcję transportu publicznego względem samochodu – mówi Andrzej Szarata. Samochody, na drugim miejscu, to 32% podróży. Na dalszych miejscach znajdują się podróże piesze (18%) i rower (3%). Biorąc pod uwagę tylko podróże niepiesze, proporcja komunikacji zbiorowej do samochodów indywidualnych wynosi 56,9% do 38,6%.

Dla przykładu w Krakowie udział transportu zbiorowego wynosi 36%, samochodów indywidualnych 34%, podróży pieszych 29% i roweru nieco ponad 1%. Jeżeli chodzi o podróże niepiesze, udział komunikacji miejskiej sięga 50,7%, a samochody dorównują z wynikiem 47%. – Niestety Kraków nie ma czym się pochwalić. W samochodach was przegoniliśmy, natomiast w transporcie zbiorowym odstajemy. Nie jest to dobra tendencja. To efekt tego, co dzieje się w mieście. Bardzo dużo pieniędzy inwestuje się w poprawę funkcjonowania efektywności układu drogowego, może na równi z transportem zbiorowym. Tutaj niestety dysproporcja jest znacząca na korzyść Warszawy – mówi Andrzej Szarata. – To pokazuje, że jeśli nie będziemy inwestowali w transport zbiorowy, to efekty będą widoczne. Jeżeli dużo lepiej będziemy prowadzili inwestycje drogowe, to automatycznie odciągamy mieszkańców od komunikacji – mówi Szarata.

Andrzej Szarata podkreśla zarazem wysoki udział podróży pieszych (ok. 30%), co wynika ze struktury przestrzennej miasta. – Kraków jest miastem relatywnie małym, zwartym. Źródła i cele podróży są blisko siebie – wyjaśnia Szarata. Krakowskie badania ruchu zostały wykonane w 2013 r.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Mobilność

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Jak obostrzenia wpływają na ruch drogowy

Komunikacja

Londyn. Samochody zajmują pięć razy więcej miejsca niż piesi

Przestrzeń

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Mobilność

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Witold Urbanowicz 16 listopada 2016

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Komunikacja

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Rafał Stawecki 07 listopada 2016

Zobacz również:

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Mobilność

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Jak obostrzenia wpływają na ruch drogowy

Komunikacja

Londyn. Samochody zajmują pięć razy więcej miejsca niż piesi

Przestrzeń

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Mobilność

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Witold Urbanowicz 16 listopada 2016

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Komunikacja

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Rafał Stawecki 07 listopada 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5