Mieszkańcy sąsiadujących z Krakowem gmin od 4 października mogą korzystać z dziewięciu autobusów hybrydowych, wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach SA. Są to autobusy 4-letnie, wcześniej wykorzystywane w Skandynawii. Jak tłumaczy MPK Kraków, to pierwszy zakup, w którym pojazdy zostały sprowadzone z myślą o komforcie tych osób, które podróżują na dłuższych trasach do podkrakowskich miejscowości.
To dlatego w wyposażeniu tych pojazdów znalazło się nietypowe wyposażenie, którego nie ma w dotychczas kupowanych autobusach do obsługi linii miejskich. Będą posiadać dwie pary drzwi, tachograf samochodowy oraz wysokie, miękkie fotele z zagłówkami i z pasami bezpieczeństwa dla pasażerów. W środku będzie także sporo miejsc siedzących, bo 35. W sumie może w nim jednocześnie podróżować prawie 90 pasażerów.
Wszystkie autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic elektronicznych, monitoring, automaty biletowe. Nowe autobusy będą nie tylko komfortowe dla pasażerów, ale także przyjazne dla środowiska. Napęd hybrydowy, dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego, m.in. podczas zatrzymania na przystankach, zużywa mniej paliwa, a tym samym emituje mniej zanieczyszczeń. Koszt zakupu jednego autobusu to 730 000 zł netto.
Przypomnijmy, że zanim krakowski przewoźnik sprowadził te autobusy były one testowane w ubiegłym roku na liniach aglomeracyjnych, m.in. na 222 (Czyżyny Dworzec – Słomniki Osiedle), czyli jednej z najdłuższych linii, liczącej ok. 25 km.
Obecnie Kraków posiada już 22 autobusy hybrydowe. Po dostawie 12 kolejnych hybryd od Volvo, która jest zaplanowana w tym roku, pojazdów z takim napędem będzie 34.