Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków: Dwa Lajkoniki wyjechały na regularne linie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
18-06-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa MPK Kraków

Podziel się ze znajomymi:

Mieszkańcy Krakowa w tym roku po raz pierwszy od 73 lat nie zobaczą pochodu Lajkonika, jednej z najstarszych krakowskich tradycji o 200-letniej historii. Brak tego wydarzenia wynagrodzić może krakowianom wyjazd tramwaju, który nosi nazwę Lajkonik. To właśnie 18 czerwca, w dniu zaplanowanego tradycyjnego pochodu, na dwóch liniach regularnych zaczną kursować i wozić pasażerów nowoczesne Lajkoniki.

Pierwszy tramwaj o numerze RY825 będzie kursował na linii nr 52, która łączy nowohuckie Osiedle Piastów z pętlą Czerwone Maki P+R. Na tej linii nowy tramwaj zastąpi wysłużony i wysokopodłogowy pociąg złożony z wagonów E1 i C3, który zjedzie do zajezdni. Z kolei drugi Lajkonik o numerze RY826 będzie kursował na linii nr 3 (Nowy Bieżanów P+R – Krowodrza Górka), gdzie zastąpi mniej pojemny tramwaj NGT6 (to odpowiedź na apele mieszkańców Nowego Bieżanowa, którzy prosili o pojemniejsze wagony na tej linii).

Warto podkreślić, że pasażerowie Lajkonika, który będzie kursował na linii nr 52, jako pierwsi w Polsce będą mieli okazję podróżować tramwajem wyposażonym w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej.

Dwa tramwaje, które wyjechały na linie regularne to pierwsze z 50 nowych tramwajów zamówionych przez MPK SA. Trzeci wagon z tej dostawy jest w Krakowie i przechodzi odbiory, a czwarty wagon jest już przygotowywany do transportu do Krakowa. Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra i szerokość 2,4 m. Całkowita pojemność pojazdu to 225 osób, w tym 82 miejsca siedzące. Tramwaje zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji będą porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposażeniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy. Dwa tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej. Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

Design tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów. Nowy design nawiązuje do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.

Przypomnijmy, że firma Stadler wyprodukuje także kolejne niskopodłogowe i nowoczesne tramwaje zamówione przez MPK. W kwietniu 2020 roku została podpisana kolejna umowa ramowa obejmująca możliwość zamówienia nawet 60 nowych tramwajów oraz umowy realizacyjne na dostawę 35 tramwajów z terminami dostaw zaplanowanymi na lata 2022-2023. W sumie już na pewno do Krakowy trafi więc co najmniej 85 Lajkoników.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Ploeszti kupuje 20 nowych tramwajów

Komunikacja

Rumunia: Ploeszti kupuje 20 nowych tramwajów

Przemysław Farsewicz 10 sierpnia 2025

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przemysław Farsewicz 25 maja 2025

Zobacz również:

Pierwszy odebrany tramwaj Lajkonik II dotarł do Krakowa

Komunikacja

Pierwszy odebrany tramwaj Lajkonik II dotarł do Krakowa

Redakcja/inf. pras. 22 sierpnia 2022

W Krakowie już komplet 50 Lajkoników

Komunikacja

W Krakowie już komplet 50 Lajkoników

Redakcja 19 sierpnia 2021

Pozostałe z wątku:

Rumunia: Ploeszti kupuje 20 nowych tramwajów

Komunikacja

Rumunia: Ploeszti kupuje 20 nowych tramwajów

Przemysław Farsewicz 10 sierpnia 2025

Rumunia: Jassy prezentują nowe tramwaje od firmy Bozankaya

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przestrzeń

Tramwaje Škody pojadą do Moguncji

Przemysław Farsewicz 25 maja 2025

Zobacz również:

Pierwszy odebrany tramwaj Lajkonik II dotarł do Krakowa

Komunikacja

Pierwszy odebrany tramwaj Lajkonik II dotarł do Krakowa

Redakcja/inf. pras. 22 sierpnia 2022

W Krakowie już komplet 50 Lajkoników

Komunikacja

W Krakowie już komplet 50 Lajkoników

Redakcja 19 sierpnia 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij