W okresie pandemii krakowski samorząd chce oferować możliwie dużo miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej. Na kilku liniach kursują więc pojemniejsze tramwaje i autobusy. MPK odbiera nowe wagony tramwajowe i autobusy elektryczne, a równocześnie ubiega się o środki zewnętrzne na kolejne elektryczne przegubowce.
W zeszłym miesiącu opublikowaliśmy na naszych łamach
materiał podsumowujący zmiany wprowadzone w krakowskiej komunikacji miejskiej w okresie pandemii. Przypomnijmy, że pomimo istotnego spadku liczby przewożonych pasażerów miasto przywróciło standardowy rozkład jazdy z częstotliwościami obowiązującymi do lutego zeszłego roku na większości tras (pomijając m.in. linie uzupełniające). Podniosło jednak również ceny biletów, by utrzymać wpływy na poziomie zbliżonym do 50 proc. kosztów utrzymania systemu transportu zbiorowego (w roku 2021 według szacunków mają one wynieść ok. 44 proc.).
Pojemny tabor tramwajowy i autobusowy Lokalne władze podkreślają przy tym, że na części najpopularniejszych tras istotnie podniosły pojemność taboru. – Po czterech latach przerwy pod koniec sierpnia 2020 r. na ulice powróciły pociągi złożone z trzech wagonów tramwajowych typu 105Na – mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Urzędu Miasta Krakowa. Obecnie MPK wystawia sześć takich brygad, wszystkie na linię nr 52.
Jak podkreśla nasz rozmówca, choć na tej trasie – podobnie jak na linii 50 – nie przywrócono 5-minutowej częstotliwości kursowania w szczycie, we wrześniu 2020 r. osiągnięto rekordowo dużą liczbę pociągów tramwajowych kursujących po Krakowie: przez kilka tygodni na ulice wyjeżdżało ich 251. – To nieznacznie więcej niż nawet podczas Światowych Dni Młodzieży w 2016 r. – zauważa. Więcej miejsc ZTP zapewnia także w autobusach: na linie nr 125, 138, 163 i 182 kierowane są pojazdy przegubowe (wcześniej kursowały tam jedynie wozy o standardowej długości ok. 12 m).
Inwestycje idą pełną parą, choć nie było to oczywiste Przedstawiciel ZTP przyznaje, że wiosną zeszłego roku istniała realna możliwość ograniczenia planowanych inwestycji taborowych lub infrastrukturalnych. – Zasadniczo udało się utrzymać realizację największych i najważniejszych projektów – dodaje. Trwają więc dostawy 50 tramwajów produkcji Stadlera, zakontraktowane zostało także 60 kolejnych wagonów tego samego producenta. Solaris dostarcza natomiast 50 elektrycznych autobusów przegubowych.
– Realizowana jest budowa trasy tramwajowej do Górki Narodowej, rozbudowa al. 29 Listopada czy budowa Trasy Łagiewnickiej, wzdłuż której również zostanie poprowadzony nowy odcinek torowiska tramwajowego – wylicza Łukasz Franek. Potwierdził on też wcześniejsztee plany pozyskania przez spółkę MPK dotacji w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Przewoźnik stara się o środki na kolejnych 40 autobusów elektrycznych.