Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków. Dokładne warianty trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej i wydłużone konsultacje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków. Dokładne warianty trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej i wydłużone konsultacje
mat. TŁ
Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka będą kontynuacją wybudowanej już Trasy Łagiewnickiej. Trakt ma połączyć Podgórze z Krowodrzą przez Wisłę oraz wzgórze św. Bronisławy i odciążyć aleję Trzech Wieszczów. Łącznie zaprezentowano i poddano konsultacjom sześć wariantów. Zakładają one poprowadzenie linii tramwajowej w pobliżu inwestycji.

Oddana już w Krakowie Trasa Łagiewnicka przejęła część ruchu międzydzielnicowego, takie też zadanie będzie miała trasa Zwierzyniecka i Pychowicka, które miasto planuje wybudować. Nie będą to drogi o charakterze ponadregionalnym, a raczej drogi o charakterze lokalnym, o dobrych parametrach, umożliwiające swobodny przepływ między dzielnicami Krakowa. W zeszłym roku poznaliśmy wstępne warianty budowy tras, które następnie zostały poddane uzgodnieniom z jednostkami miejskimi zaangażowanymi w powstanie dokumentacji, w tym także z wojskiem i Wodami Polskimi. Po zebraniu wszelkich ocen projektanci poddali konsultacjom społecznym sprecyzowane już plany.

Budowa trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej będzie także okazją do rozwoju transportu tramwajowego w Krakowie. Jak przypomina Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej, w mieście brakuje przepraw mostowych przez Wisłę, łączących północ z południem miasta. – Najbliższymi łącznikami są obecnie most Dębnicki i Grunwaldzki, a dla tramwajów tylko ten drugi. Musimy skrócić tę ścieżkę, bo nie może być tak, że ludzie mieszkający na Azorach muszą przejechać przez centralne dzielnice Krakowa by dojechać np. na Ruczaj – zaznacza Kulig.

Trasa Pychowicka – tramwajem po moście nad Wisłą

W przypadku trasy Pychowickiej opracowano dwa warianty o numerach 5 i 6. Uzyskały one pozytywną akceptację dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Pozostałe warianty, które powstały w ramach tej umowy z projektantem, nie uzyskały akceptacji wspomnianych instytucji.

Ze względu na brak możliwości poprowadzenia linii tramwajowej w tunelu w obu wariantach zaproponowano most, którym nad Wisłą poprowadzono ruch pieszych, rowerowy i tramwajowy – w taki sam sposób, jak w przypadku estakady Lipska–Wielicka.

Prezentowane warianty różnią się więc sposobem poprowadzenia ruchu samochodowego przez Wisłę. Dla wariantu 5 przewidziano w tym celu tunel pod Wisłą, zaś dla wariantu 6 zaproponowano jego poprowadzenie mostem. W obu rozwiązaniach przewidziano budowę centrum komunikacyjnego w rejonie ul. Księcia Józefa, modernizację tej ulicy oraz budowę linii tramwajowej, prowadzącej do centrum miasta.

Trasa Zwierzyniecka – z tramwajem lub bez


W przypadku trasy Zwierzynieckiej tylko w dwóch wariantach – 2 i 4 z czterech opracowanych – przewidziano linię tramwajową na całej długości trasy – a więc od huba komunikacyjnego przy ul. Księcia Józefa do ul. Balickiej. Poszczególne warianty różnią się też przebiegiem w terenie.

W ramach wariantu 1 pod wzgórzem św. Bronisławy w osi kopca Kościuszki zostanie poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. Według założeń zaproponowanych w wariancie 2 powstanie tunel drogowy i tunel tramwajowy (trzy komory), a także linia tramwajowa łącząca węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P+R Przegorzały z węzłem Balickim.

W ramach wariantu 3 zostanie poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. Wariant 4 zakłada powstanie tunelu drogowego i tunelu tramwajowego (łącznie trzy komory), a także linię tramwajową łączącą węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P+R Przegorzały z węzłem Balickim.

Do tej pory odbyły się trzy spotkania dla mieszkańców dzielnic Krowodrza, Bronowice i Zwierzyniec. Kolejne zaplanowane są w listopadzie. – Słuchamy mieszkańców i wspólnie z nimi chcemy szukać sposobu na zaplanowanie tej inwestycji przy minimalizacji kosztów finansowych, społecznych i ekologicznych, dlatego zdecydowaliśmy o wydłużeniu konsultacji społecznych – mówi Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka. Konsultacje realizowane przez spółkę potrwają do 2 grudnia.

Planowana inwestycja położona jest w czterech dzielnicach: Krowodrza, Bronowice, Zwierzyniec, Dębniki. Celem konsultacji jest zaprezentowanie wariantów projektowanych tras: Zwierzynieckiej i Pychowickiej oraz zebranie opinii i uwag mieszkańców co do preferowanego wariantu, propozycji rozwiązań dodatkowych oraz innych oczekiwań w stosunku do planowanej inwestycji.






Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków otworzył nową linię tramwajową na północy miasta

Przestrzeń

Kraków otworzył nową linię tramwajową na północy miasta

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

Kraków: Trwają przejazdy próbne do Górki Narodowej [zdjęcia]

Przestrzeń

Kraków: ZUE z umową na przebudowę torów

Komunikacja

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Komunikacja

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Redakcja/inf. pras. 14 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kraków otworzył nową linię tramwajową na północy miasta

Przestrzeń

Kraków otworzył nową linię tramwajową na północy miasta

Redakcja/inf. pras. 04 września 2023

Kraków: Trwają przejazdy próbne do Górki Narodowej [zdjęcia]

Przestrzeń

Kraków: ZUE z umową na przebudowę torów

Komunikacja

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Komunikacja

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Redakcja/inf. pras. 14 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5