Kraków rozbudowuje sieć dróg rowerowych. Niektóre inwestycje już zostały zakończone, a tam gdzie prace jeszcze trwają, już widać ich pierwsze efekty. Rowerzyści mogą już skorzystać z kładki pieszo-rowerowej w Podgórzu, a także ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Reduta. Trwające prace, które mają się zakończyć do początku 2022 roku, są warte 16 milionów złotych.
Gród Kraka coraz śmielej inwestuje w infrastrukturę przyjazną dla rowerzystów. Jest ona budowana zarówno poprzez specjalny program tworzenia ścieżek rowerowych, jak i poprzez odrębne zadania inwestycyjne. Miasto informuje, że aktualnie podpisało już 11 umów na stworzenie dokumentacji projektowej dla ścieżek, a także jedną na stworzenie koncepcji:
- drugiego etapu budowy ścieżki od ul. Powstańców wzdłuż ul. Strzelców i ul. Lublańskiej do estakady, czyli dostosowania tunelu łączącego ul. Brogi i ul. Rakowicką
- dwóch odcinków drogi prowadzącej z Salwatora do granic miast, czyli od klasztoru sióstr norbertanek do ścieżki przy moście Zwierzynieckim oraz od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej
- odcinka wzdłuż al. 29 Listopada, od ul. Żelaznej do ul. Woronicza (etap II, strona wschodnia)
- części zadania – budowy ścieżki rowerowej wzdłuż alei 29 Listopada na odcinku od ul. Żelaznej do ul. Opolskiej (ZIT)
- tunelowego przejścia pieszo-rowerowego pod linią kolejową nr 100 (mała obwodnica kolejowa) łączącego ul. Lotniczą z ul. Raciborskiego
- odcinka drogi dla rowerów wzdłuż ul. Bunscha, od ul. Czerwone Maki do ul. Babińskiego
- odcinka drogi dla rowerów na ul. Stojałowskiego, od skrzyżowania z ul. Porucznika Halszki do skrzyżowania z ul. Jakuba Bojki
- ścieżek rowerowych na terenie dzielnicy XV Mistrzejowice – wzdłuż ul. Jancarza
- odcinka ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Nawojki
- odcinka drogi dla rowerów na odcinku ul. Walerego Sławka, od skrzyżowania z ul. Kamieńskiego do skrzyżowania z ul. Puszkarską
- odcinka drogi dla rowerów wzdłuż południowej strony al. Pokoju.
Ponadto miasto wybrało już biuro projektowe, które przygotowuje wielowariantową koncepcję dla ścieżki rowerowej łączącej istniejące ciągi rowerowe wzdłuż al. Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, ul. Wielickiej i węzła SKA Podgórze. Wybrano też już firmy, które opracują koncepcję kładki sanktuarium i dokumentacje dla ścieżek rowerowych po północnej stronie ul. Brożka, aktualnie trwa oczekiwanie na podpisanie umów.
Dodatkowo ZDMK jest w trakcie weryfikacji ofert dla pięciu zadań: koncepcja dla kładki pieszo-rowerowej na rzece Prądnik, łączącej ul. Lotniczą z ul. Grunwaldzką; koncepcja dla ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Nowohuckiej; koncepcja dla kładki pieszo-rowerowej łączącej ul. Wizjonerów z al. Armii Krajowej; opracowanie projektu dla połączenia ul. Krupniczej z ul. Ingardena; opracowanie projektu korekty geometrii dróg dla rowerów w obrębie ronda Grunwaldzkiego.
Kraków realizuje też projekty rowerowe, które okazały się zwycięskie w ramach krakowskiego budżetu obywatelskiego. Aktualnie są prowadzone dwa takie zadania. Budowa ścieżki rowerowej na wjeździe w ulicę Medweckiego od zachodu, ten projekt pochodzi z VI edycji budżetu, a także przedłużenie istniejącej już ścieżki wzdłuż al. Solidarności, z III edycji budżetu. Pierwsza inwestycja czeka na ogłoszenie przetargu na roboty budowlane, a druga, wzdłuż al. Solidarności czeka już na rozpoczęcie prac budowlanych.
Miasto poza budową nowych lub przedłużaniem istniejących ścieżek, planuje także szereg mniejszych działań, takich jak zmiany na skrzyżowaniu Krupniczej z Ingardena, rowerowej przebudowie Ronda Grunwaldzkiego, czy poszerzeniu przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu Grota Roweckiego z Kapelanką.