Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
KPO także na nowe i obecne trasy tramwajowe
fot. Łukasz Kulczyński / UM Gorzów WielkopolskiPesa Twist należąca do MZK Gorzów Wielkopolski na przystanku końcowym przy Fieldorfa-Nila
Częścią Krajowego Planu Odbudowy jest program Zielona Transformacja Miast, o wartości prawie 9 miliardów euro. W jego ramach polskie miasta mogą wnioskować o pożyczkę w kwocie maksymalnie 500 mln złotych na budowę nowych oraz modernizację obecnych tras tramwajowych. Poza tym samorządy mogą też kupować autobusy czy tramwaje oraz modernizować zaplecza techniczne swoich przewoźników.

Środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w końcu zostały odblokowane, co jest szczególnie istotne z perspektywy transportu publicznego. W KPO zawarto bowiem sporo funduszy przeznaczonych na zakup nowego taboru, tramwajowego, kolejowego oraz autobusowego, jak również na infrastrukturę kolejową. Długo wydawało się, że z tej puli środków zostanie wyłączona infrastruktura tramwajowa - remonty obecnej oraz budowa zupełnie nowej. Tak się jednak nie stało, a w ramach programu umożliwiono dofinansowanie do inwestycji w tory tramwajowe, choć w formie pożyczkowej, a nie grantowej.

Do 500 mln złotych na budowę nowej lub modernizację obecnej linii tramwajowej

Budowa nowych linii tramwajowych lub modernizacja obecnych będzie możliwa w ramach Instrumentu Zielonej Transformacji Miast (Inwestycja B3.4.1 KPO), który umożliwia zaciągnięcie nieoprocentowanej pożyczki o wartości od 2 do 500 mln złotych, a jej okres spłaty to maksymalnie 20 lat. 5% kwoty pożyczki może zostać umorzone o ile zrealizowany projekt nie generuje przychodów lub oszczędności kosztów. Nabór projektów już trwa i potrwa do wyczerpania alokacji, wynoszącej prawie 9 miliardów euro.

– Z Instrumentu Zielonej Transformacji Miast możliwe jest wsparcie budowy/modernizacji infrastruktury torowej o ile służy ona optymalizacji pracy przewozowej miejskiego transportu publicznego – napisał nam Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zakończenie realizacji projektu do końca 2030 roku

W przypadku KPO, którego uruchomienie jest znacznie opóźnione, od wielu miesięcy kwestionowany jest ostateczny termin rozliczenia poszczególnych zadań, a więc połowa 2026 roku, ważny zwłaszcza przy produkcji nowych tramwajów i pociągów, o zadaniach infrastrukturalnych nie wspominając. Na szczęście opisywany powyżej instrument finansowy ma inne terminy zakończenia i rozliczenia projektów – Ostateczny możliwy termin dla zawarcia umowy pożyczki to 31 sierpnia 2026 roku, dla wypłaty środków z pożyczki – 31 grudnia 2027 roku, natomiast dla zakończenie realizacji Projektu – 31 grudnia 2030 roku. Pożyczki będą udzielane na finansowanie projektów nierozpoczętych, rozpoczętych oraz zakończonych, o ile początek ich realizacji nie nastąpił przed 1 lutego 2020 r. – przekazał na Departament Komunikacji w resorcie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Przedstawiciele ministerstwa dodali również, że powyższe terminy wynikają z przepisów dotyczących wdrażania Krajowego Planu Odbudowy, a resort robi wszystko, żeby z Zielonej Transformacji Miast mogło skorzystać jak najwięcej samorządów.

Zakupy taborowe i budowa zapleczy technicznych

W ramach opisywanego programu samorządy mogą realizować również szereg innych zadań związanych z komunikacją publiczną. Są to m. in. zakupy zeroemisyjnego taboru - autobusy elektryczne, wodorowe, trolejbusy, tramwaje oraz pociągi metra jednak pod warunkiem, że będą one kursowały na terenie miejskim i “służyły do eliminacji zużycia energii ze źródeł kopalnych”. Jest to więc kolejna i niezależna od innych programów możliwość do zakupów taborowych w ramach KPO. Przypomnijmy, że aktualnie trwają już nabory na zakup tramwajów oraz autobusów podmiejskich w formie grantowej, a nabór dla autobusów miejskich oraz trolejbusów już się zakończył.

Poza pojazdami i infrastrukturą tramwajową, środki z Zielonej Transformacji Miast mogą zostać także wykorzystane na budowę infrastruktury towarzyszącej – Są to np. warsztaty, sanitariaty na pętlach dla kierowców/motorniczych - o ile ta infrastruktura przeznaczona jest wyłącznie dla pojazdów zeroemisyjnych czy też np. toalety, pomieszczenia socjalne, centra treningowe, które mogą być finansowane nawet jeśli korzystają z nich kierowcy innych pojazdów niż zeroemisyjne – napisali przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje z KPO na razie nie dla Szczecina, Warszawy, Łodzi i Torunia

Prawo & Finanse

Tramwajowe KPO. Są 4 odwołania. Kiedy ponowne rozstrzygnięcie?

Prawo & Finanse

KPO na tramwaje. Toruń i Szczecin z szansą na częściowy sukces

Prawo & Finanse

MPK Wrocław również celuje w tramwajowe KPO

Prawo & Finanse

MPK Wrocław również celuje w tramwajowe KPO

Jakub Rösler 17 grudnia 2024

Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy

Prawo & Finanse

Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy

Jakub Rösler 03 grudnia 2024

Zobacz również:

Tramwaje z KPO na razie nie dla Szczecina, Warszawy, Łodzi i Torunia

Prawo & Finanse

Tramwajowe KPO. Są 4 odwołania. Kiedy ponowne rozstrzygnięcie?

Prawo & Finanse

KPO na tramwaje. Toruń i Szczecin z szansą na częściowy sukces

Prawo & Finanse

MPK Wrocław również celuje w tramwajowe KPO

Prawo & Finanse

MPK Wrocław również celuje w tramwajowe KPO

Jakub Rösler 17 grudnia 2024

Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy

Prawo & Finanse

Na środki z KPO na tramwaje jeszcze poczekamy

Jakub Rösler 03 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij