Partnerzy serwisu:
Mobilność

Koronawirus: Polacy wrócą do samochodów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-05-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jakdojade.pl/ Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Koronawirus: Polacy wrócą do samochodów?
fot. ZDM Warszawa
W czasie pandemii Polacy częściej zaczęli korzystać z własnych samochodów. Transport publiczny, obłożony nieuzasadnionymi ograniczeniami, stracił na znaczeniu. Przeprowadzone ostatnio badania pokazują, że 20% Polaków z auta korzysta częściej niż przed pandemią, a 30% porzuciło lub ograniczyło korzystanie z komunikacji miejskiej.

Badania zostały przeprowadzone na początku roku na zlecenie marki Jakdojade przez firmę Norstat. Zbadane zostały m.in. zmiany związane ze sposobami poruszania się po mieście. Wynika z nich, że 24% respondentów spaceruje teraz częściej niż przed pandemią, a 58% robi to tak samo często – to akurat bardzo dobre wyniki, bo jedynie 13% ograniczyło poruszanie się pieszo.

Komunikacja przegrywa z pandemią

Niestety dużo gorzej wygląda zestawienie komunikacji miejskiej i transportu indywidualnego. 20% badanych wskazało, że korzysta z własnego samochodu częściej niż przed pojawieniem się COVID-19, a połowa badanych nie zmieniła swoich przyzwyczajeń. Tylko 4% respondentów wskazało, że korzysta z komunikacji miejskiej częściej, aż 32% tak samo często jak wcześnie. 22% korzysta z komunikacji miejskiej mniej niż przed pandemią, ale aż 8% całkowicie zrezygnowało z tego środka transportu. Warto przy tym odnotować, że 21% pytanych wskazało, że nie korzysta z samochodu, zaś 33% nie korzysta z komunikacji miejskiej.

W wynikach badań nie widać też wzrostu zainteresowania rowerami czy hulajnogami. Częściej niż przed koronawirusem korzysta z nich 9% Polaków, ale rzadziej robi to 11%, a kolejne 4% całkowicie z tego zrezygnowało.

Z kolei, jako środka komunikacji regionalnej i międzymiastowej, a nie aglomeracyjnej zdecydowanie rzadziej niż przed pandemią korzysta 16% badanych, zaś kolejne 9% całkowicie z tego środka transportu zrezygnowało. Jedynie 24% pozostało przy wcześniejszej częstotliwości podróżowania.

Polacy chcą podróżować. Na wakacje, nie do biura

W badaniach spytano także o to jakie aktywności ankietowani będą podejmować częściej niż przed pojawieniem się koronawirusa. Wysoko w odpowiedziach znalazły się kontakt z naturą czy spacery i lub uprawienie sportu. Na kolejnych miejscach pojawiły się bezpośrednie kontakty z rodziną czy znajomymi oraz wyjazdy turystyczne w kraju i za granicą. To w miarę pozytywnie powinno nastrajać w zakresie wzrostu ruchu dalekobieżnego.

Zdecydowanie niże pojawiło się podróżowanie komunikacją miejską. 14% ankietowanych zamierza korzystać z niej częściej niż kiedyś, ale 11% zamierza mniej lub zrezygnować, przy czym 58% uważa, że zbiorkom będzie odgrywał w ich życiu taką samą rolę jak kiedyś. Co ciekawe jedyne 7% Polaków chciałoby wrócić do biura i prac stacjonarnej – gdyby tak się w rzeczywistości stało komunikacja miejska miałaby poważny problem z odzyskaniem pasażerów. Z tego punktu widzenia pozytywne może być otwarcie szkół i powrót studentów do nauki stacjonarnej.

W badaniu pytano także o sprawy mniej związane z transportem – z nich możemy dowiedzieć się, że większość z nas chce jak najszybciej powrócić do poruszania się bez maseczek (to będzie już niedługo możliwe) oraz chętnie spotkałaby się z przyjaciółmi lub rodziną. Niemal ¾ osób nie może doczekać się powrotu koncertów i festiwali, a wielu, zwłaszcza mężczyzn powrotu wydarzeń sportowych.

Transport cierpi, a nie powinien

Niemal od samego początku pandemii kwestie związane z transportem publicznym są u nas traktowane inaczej niż w wielu innych państwach. W Polsce wprowadzone zostały daleko idące ograniczenia liczby miejsc dostępnych we wszystkich środkach transportu – zostaną one złagodzone dopiero od 15 maja, ale w większości państw europejskich takie środki nie zostały wprowadzone. Warto przy tym pamiętać, że nie ma badań naukowych, które potwierdzałyby, że podróże, zwłaszcza te w komunikacji miejskiej, stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia. O rozsądek w tym zakresie od wielu miesięcy apeluje UITP, które zapewnia, że transport publiczny jest odporny na COVID.

W początkowym okresie pandemii wprowadzone zostały m.in. zakazy korzystania z rowerów miejskich (ale nie hulajnóg) i w większości miast nie wprowadzano popularnych i ciepło przyjętych przez mieszkańców wielu miast na całym świecie ułatwień dla rowerzystów.

Po wynikach badań ankietowych widać, że transport w oczach Polaków w czasie pandemii stracił na atrakcyjności. Teraz przewoźnicy i największe miasta będą musiały podjąć działania zachęcające pasażerów do powrotu – zapowiada to m.in. Warszawa.

Szerzej o tym jak koronawirus może wpłynąć na zwyczaje transportowe Polaków pisaliśmy kilka dni temu w obszernym materiale pt. Koronawirus: Co dalej z transportem publicznym?

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Komunikacja

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Redakcja/inf. pras. 17 grudnia 2021

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Prawo & Finanse

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Łukasz Malinowski 29 kwietnia 2021

COVID-19: Autobus bezpieczny, szkoła to dramat

Mobilność

COVID-19: Autobus bezpieczny, szkoła to dramat

Łukasz Malinowski 01 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Komunikacja

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Redakcja/inf. pras. 17 grudnia 2021

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Prawo & Finanse

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Łukasz Malinowski 29 kwietnia 2021

COVID-19: Autobus bezpieczny, szkoła to dramat

Mobilność

COVID-19: Autobus bezpieczny, szkoła to dramat

Łukasz Malinowski 01 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5