Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Koronawirus: Transport publiczny nie taki straszny?

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2020-06-13 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CityLab

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koronawirus: Transport publiczny nie taki straszny?
fot. Matthieu Gouiffes/ Unsplash
Ciasne, pełne pasażerów i niezbyt czyste wagony metra, tramwaje czy autobusy wydawały się od początku wielu osobom idealnym środowiskiem dla rozprzestrzeniania się koronawirusa. Z Japonii i Francji napływają jednak bardzo pozytywne informacje – w ostatnich tygodniach nie ma tam żadnych ognisk związanych z transportem publicznym.

Jak zauważa portal CityLab pozytywne sygnały napływają w tej sprawie już z kilku państw. We Francji, wg oficjalnych rządowych statystyk, w okresie od 9 maja do 3 czerwca zidentyfikowane zostało 150 ognisk koronawirusa. Definiowane są one poprzez trzy zidentyfikowane przypadki powiązane wzajemnymi kontaktami zakażonych osób. Najwięcej ognisk, podobnie jak w wielu innych państwach, jest w szpitalach i innych placówkach medycznych, domach opieki czy schroniskach dla bezdomnych. Żadnego nie można jednak powiązać z transportem publicznym.

Z podobną sytuacją mamy do czynienia w Japonii, która nigdy nie wprowadziła tak restrykcyjnych zakazów poruszania się jak państwa Europejskie. Tam najwięcej ognisk odnotowano w zamkniętych ośrodkach sportowych, barach, klubach czy lokalach karaoke.

Dlaczego tak się dzieje? Zdaniem CityLab jedną z przyczyn jest ogólne przestrzeganie przez pasażerów wszystkich zaleceń i wskazań bezpieczeństwa. Wiele osób pracuje z domu, lub zostało wysłane na urlopy, co w połączeniu z ograniczeniem nauczania ograniczyło liczbę podróżujących. We Francji noszenie masek szybko się przyjęło, zaś w Japonii wiele osób korzystało z nich także wcześniej, co tylko ułatwiło sprawę. W przypadku tego ostatniego państwa pomocne może być także to, że tamtejsi pasażerowie unikają rozmów w środkach transportu, co dodatkowo zmniejsza ryzyko transmisji wirusa.

Na korzyść transportu publicznego przemawia także to, że w większości przypadków pojazdy są stosunkowo dobrze wietrzone, a w ramach miast podróże nie są zbyt długie. To bardzo istotna różnica, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę to, że budynki i zakłady pracy często przewietrzyć jest jeszcze trudniej, a ludzie spędzają w nich często znaczną część dnia.

Francja to państwo, w którym mamy sześć systemów metra, łącznie z jednym z najstarszych i największych w Paryżu, kilkadziesiąt systemów tramwajowych, liczne systemy komunikacji autobusowej oraz rozbudowaną sieć kolei aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych. Podobnie jest w Japonii, gdzie mamy dziewięć systemów metra oraz transport kolejowy i autobusowy funkcjonujący w niemal każdym mieście. Tokio przez wielu uważane jest za jeden z największych i najsprawniej funkcjonujących systemów komunikacji miejskiej na świecie. Brak zakażeń w tych państwach jest więc dodatkowo budujący - wykorzystanie transportu publicznego jest tam bowiem masowe.

Przestrzeganie zaleceń służb medycznych przez pasażerów to nie wszystko. Istotna jest takża ochrona pracowników. W takich państwach jak Francja czy Polska powszechne jest wydzielanie stref bez dostępu w pobliżu kierowcy/ motorniczego oraz całkowity zakaz kontaktu z prowadzącym pojazd. Jednak w Londynie czy Nowy Jorku, które obostrzenia wprowadzały później i zostały wyjątkowo mocno dotknięte przez pandemię, zmarło wielu pracowników sektora transportowego. Na samo nowojorskie MTA przypada 100 zgonów, zaś w Londynie zmarło 37 osób, w tym 28 kierowców autobusów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Polska otwiera wewnętrzne granice z UE. Jest data

Prawo & Finanse

Polska otwiera wewnętrzne granice z UE. Jest data

Magdalena Romanowska 10 czerwca 2020

Warszawa blokuje wydatki bieżące – głównie w transporcie

Prawo & Finanse

Warszawa blokuje wydatki bieżące – głównie w transporcie

Witold Urbanowicz 08 czerwca 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5