Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kontrowersyjna przebudowa Centralnego nabiera opóźnienia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-12-2015
Ostatnia modyfikacja:
02-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Nie udało się przed okresem świątecznym zakończyć prac w ramach kolejnej już przebudowy Dworca Centralnego w Warszawie. Kontrowersyjna ingerencja, która zmieni zupełnie oblicze dworca, nabiera kolejnych opóźnień.

PKP SA prowadzą właśnie kolejną już w ostatnich latach przebudowę dworca Warszawa Centralna. Zaniedbany obiekt zmienił się już na mistrzostwa piłkarskie Euro 2012. W zasadzie odświeżono go, z poszanowaniem oryginalnych rozwiązań architektonicznych. Prace polegały głównie na czyszczeniu, wymianie oświetlenia, usuwaniu zbędnych punktów handlowych. Dzięki tej przebudowie korytarze zrobiły się jasne i przestronne, a remont pokazał, że Centralny, przez lata zapuszczany, nie jest wcale takim złym dworcem. Egzaminu nie zdały jedynie nowe elementy w postaci szklanych kubików, przeznaczonych dla najemców. Te jednak szybko opustoszały.

Zarządca postanowił naprawić ten błąd i dokonać kolejnej już przebudowy Dworca Centralnego. Z holu głównego zostały usunięte kubiki, a w ich miejscu przewidziano wielką galerię, łączącą wschodnią i zachodnią antresolę. Nowa, wyniesiona antresola ma oferować „dodatkową przestrzeń dla oczekujących na pociąg”. Nie przewidziano na niej więc żadnych punktów handlowych. Nie wiadomo, kiedy pasażerowie będą mogli skorzystać z nowych dobrodziejstw dworca. Prace, które rozpoczęły się w kwietniu, miały potrwać do listopada. Następnie PKP SA zapowiadały otwarcie antresoli jeszcze przed świątecznym szczytem przewozowym, jednak i tego terminu nie udało się dotrzymać. – Przedłużenie prac wynika z problemów wykonawcy z dotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów. Dokładamy starań, aby roboty zostały zakończone w styczniu – zapowiada Paulina Jankowska z biura prasowego PKP SA. – Zgodnie z zawartą z wykonawcą umową PKP SA ma możliwość naliczania kar za niedotrzymanie harmonogramu prac – dodaje rzeczniczka.

Nowa antresola budzi kontrowersje. Zaburza ona podstawową wartość oryginalnego projektu dworca, czyli otwartą przestrzeń hali głównej. Krytycy podkreślają również, że jej opływowe kształty nie pasują do prostych, modernistycznych linii Centralnego. Przy okazji tej przebudowy usunięto również inne charakterystyczne oryginalne elementy, które pieczołowicie odnowiono podczas poprzednich prac. Marmurowe balustrady na antresoli z umyślnie pozostawionymi śladami użytkowania (np. podpisy i wyryte przez pasażerów rysunki jeszcze z czasów PRL) zostały zastąpione szklanymi, a wyczyszczone okładziny ścian z płukanego betonu (z charakterystycznymi kamyczkami) zasłonięto i zatynkowano. Dodatkowo postawienie antresoli wymagało niezbyt zgrabnego przebicia słupów wsporczych do poziomu peronów.


fot. WU

Równolegle do budowy antresoli trwa też przebudowa ostatnich niezmodernizowanych podziemnych pasaży po zachodniej stronie dworca, w rejonie al. Jana Pawła II. PKP zapowiadały „dostosowanie ich wyglądem do pozostałych wyremontowanych pasaży”. Efekt przeczy jednak tym słowom – o ile poprzednie prace były prowadzone z poszanowaniem oryginalnych rozwiązań, tutaj zupełnie zmieniono wystrój architektoniczny przejść. Marmurowe okładziny ścian zostały zdjęte i zastąpione białymi płytami włókno-cementowymi, poprzedzielanymi mlecznymi taflami szkła z nowym logo Centralnego. Zmieniono też sufit podwieszany – teraz wyłożony jest szarymi panelami, a oświetlenie jest prostopadłe, a nie równoległe. Urody nie poprawiają też dodatkowe drzwi, które teraz odgradzają halę dworca od podziemi oraz zachodniego pasażu od reszty przejść w rejonie ronda Czterdziestolatka. – Drzwi pełnią funkcję ppoż. i są wykonane zgodnie z ekspertyzą, zaakceptowaną przez Wojewódzkiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej – mówi Jankowska. Jednocześnie na antresolach, peronach, a także nawet w ponownie remontowanej hali głównej problemem wciąż pozostaje przeciekająca woda.


fot. WU
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP zamknęły skrytki bagażowe na trzech dworcach z powodu wojny

Przestrzeń

Wywiało handel z dworca Warszawa Centralna

Przestrzeń

Wywiało handel z dworca Warszawa Centralna

Witold Urbanowicz 02 lipca 2021

Warszawa Centralna mogła mieć nawet 16 peronów

Przestrzeń

Warszawa Centralna mogła mieć nawet 16 peronów

Włodzimierz Winek 24 grudnia 2019

Zobacz również:

PKP zamknęły skrytki bagażowe na trzech dworcach z powodu wojny

Przestrzeń

Wywiało handel z dworca Warszawa Centralna

Przestrzeń

Wywiało handel z dworca Warszawa Centralna

Witold Urbanowicz 02 lipca 2021

Warszawa Centralna mogła mieć nawet 16 peronów

Przestrzeń

Warszawa Centralna mogła mieć nawet 16 peronów

Włodzimierz Winek 24 grudnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5