Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Konserwator zabytków mówi „NIE” metru w Krakowie

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
04-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Konserwator zabytków mówi „NIE” metru w Krakowie
fot. WU
Od ponad roku trwają prace nad opracowaniem studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie zaopiniował negatywnie lokalizacje stacji i przystanków podziemnych, zaproponowane przez wykonawcę dokumentu pod kątem uwarunkowań konserwatorskich dla możliwości ich budowy w rejonie Starego Miasta.

We wrześniu zeszłego roku Kraków podpisał umowę z firmą ILF na pracowanie studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. W ramach prac nad dokumentem wykonawca zbiera też opinie i uzgodnienia innych instytucji.

Kraków poinformował właśnie, że wojewódzki konserwator zabytków negatywnie opiniuje zaproponowane przez wykonawcę studium lokalizacyjne przystanku podziemnego, „zlokalizowanego na skrzyżowaniu ul. Dunajewskiego i Karmelickiej, w tym lokalizacje wyjść z przystanków na Plantach przy ul. Szewskiej (…), lokalizacje wyjścia ewakuacyjnego przy klasztorze kapucynów (…), lokalizację stacji Stare Miasto – z wyjściem w ulicy Szczepańskiej (…), jak również lokalizację wentylatorni szlakowej na Plantach Krakowskich”.

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków ma również zastrzeżenia do przebiegu trasy. „Budzi dużą wątpliwość (…) również przebieg trasy podziemnej pod zabytkowymi Plantami oraz w okolicach Barbakanu z uwagi na fakt zbliżenia do dawnych murów miejskich, fosy oraz ochrony dziedzictwa archeologicznego w tym miejscu” – czytamy w piśmie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, skierowanym do ILF Consulting Engineers Polska, będącego wykonawcą opracowania.

Wojewódzki Konserwator Zabytków zwraca również uwagę, że planowana lokalizacja przystanku na rondzie Mogilskim, w rejonie artefaktów bastionu V Lubicz i jego realizacja metodą odkrywkową, „będzie wiązała się ze zniszczeniem bastionu, będącego częścią Twierdzy Kraków”.

Konserwator zabytków „wyklucza” również proponowaną przez wykonawcę studium „lokalizację stacji metra przy ul. Rajskiej wraz z przebiegiem trasy podziemnej pod klasztorem karmelitów trzewiczkowych i dalej pod Plantami Krakowskimi” ze względu na obowiązujący na tym terenie plan miejscowy „Rejon ulicy Rajskiej”.

Co ważne, pismo, które otrzymał wykonawca studium od Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, ma formę opinii. Wykonawca odwoła się od niej i wyjaśni wątpliwości poruszone przez konserwatora. W kolejnym etapie będą prowadzone szczegółowe uzgodnienia z tą instytucją.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5