Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Konin z dwiema ofertami na autobusy wodorowe

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Konin z dwiema ofertami na autobusy wodorowe
fot. Tomasz Piotr Nowak, poseł
Konic chce zamówić dziesięć autobusów wodorowych. Do miasta wpłynęły dwie oferty od zainteresowanych kontraktem firm. Inwestycja współfinansowana będzie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie prowadzi dwuczęściowy przetarg na zakup autobusów wodorowych. W ramach pierwszej części poszukiwanych jest osiem pojazdów z ogniwem wodorowym o długości 11,5 – 12,5 m. Druga część dotyczy natomiast zakupu dwóch autobusów z ogniwem wodorowym. Długość pojazdów określono w przedziale 17,5 – 18,5 m. Wszystkie autobusy muszą być niskopodłogowe i fabrycznie nowe, co oznacza, że powinny być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dostarczeniem.

Do zamawiającego wpłynęły dwie oferty, ale producenci podzielili się zamówieniem. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, firma z grupy Polsat, zaproponowała dostarczenie osiem standardowych autobusów za 28,7 mln zł. Oferta zmieściła się w budżecie zamawiającego, który przygotował na to zadanie 29,52 mln zł. W drugiej części wystartował natomiast Solaris Bus & Coach, który dostarczenie dwóch pojazdów przegubowych wycenił na 10,1 mln zł brutto. Producent ten również zmieścił się w budżecie zamawiającego, który wynosił 10,33 mln zł.

Wybór producenta poprzedzi analiza ceny (60 proc.), warunków techniczno-eksploatacyjnych (30 proc.) oraz okresu gwarancji i rękojmi na cały autobus (10 proc.). Wśród parametrów technicznych punktowane będą takie rozwiązania jak zawieszenie osi przedniej niezależnej, zaoferowanie szkieletu nadwozia i podwozia wykonanego ze stali odpornej na korozję, wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, 2-częściową szybę czołową, za zaoferowanie pełnego oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED, odpowiedni wyświetlacz autokomputera oraz zużycie wodoru na 100 km.

Jakie standardowe autobusy zamawia Konin?

W przypadku krótszej wersji autobusów, pojazdy mają pomieścić co najmniej 80 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Przy drugich drzwiach wydzielone zostanie miejsce na wózek. Dostęp do autobusy zapewnić mają trzy pary podwójnych drzwi. W strefie pasażerskiej znajdą się cztery gniazda usb do zasilania telefonów oraz tablica LCD z informacjami o realizowanej trasie. Nie zabranie systemu klimatyzacji i ogrzewania. Agregat grzewczy będzie elektryczny o mocy min. 20 kW.

Zastosowany ma zostać silnik umieszczony centralnie. Możliwe jest rozwiązanie z kilkoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi w osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min.200 kW. Pojazdy będą wyposażone w baterie litowo-jonową o pojemności co najmniej 29 kWh oraz w zbiorniki o pojemności min. 1400 l (min. 30 kg) użytecznego wodoru. Zamawiający wymaga, aby autobus w czasie eksploatacji charakteryzował się maksymalnym zużyciem wodoru nie większym niż 6 kg/100 km. Dodatkowo na dachu zamocowane ma być ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW.

Będą również dwa pojazdy przegubowe

Autobusy przegubowe mają pomieścić natomiast minimum 129 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących z czego 12 z nich ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnią cztery pary podwójnych drzwi. Przy drugich drzwiach zaplanowano miejsce na wózek. Wewnątrz znajdzie się sześć gniazd usb oraz tablica LCD z informacjami o realizowanej trasie.

Moc silników również określono na min.200 kW. Pojazdy będą wyposażone za to w większe baterie litowo-jonowe o pojemności 58 kWh. Większy będzie również zbiornik na wodór, którego pojemność określono na min. 2100 l (min. 47 kg). Zamawiający wymaga, aby autobus w czasie eksploatacji charakteryzował się maksymalnym zużyciem wodoru nie więcej niż 10 kg/100 km. Gniazdo do tankowania wodoru ma być zlokalizowane z prawej strony w okolicach osi przedniej. Czas tankowania wodoru wynosić ma około 15-20 minut. Autobusy przegubowe również zostaną wyposażone w ogniwa paliwowe zamontowane na dachu o mocy min. 95 kW.

Na realizację zamówienia przeznaczono 30 miesięcy. Pojazdy będą musiały być dostarczone do końca listopada 2027 r.

To nie pierwsze autobusy wodorowe dla Konina

Przypomnijmy, że w poprzednim roku Konin również prowadził przetarg na zakup 10 autobusów wodorowych – 5 autobusów o długości 12 metrów a także 5 dłuższych, około 18-metrowych. W przetargu wystartowały dwie firmy. Pojazdy te zakupione zostały z dotacji i pożyczki od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Konin chce wyposażyć zajezdnię w wodór

Komunikacja

Konin chce wyposażyć zajezdnię w wodór

Przemysław Farsewicz 22 maja 2025

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Komunikacja

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Damian Kelman 19 maja 2025

MZK w Bielsku-Białej podpisuje umowę na dostawę wodorowców

Komunikacja

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Konin chce wyposażyć zajezdnię w wodór

Komunikacja

Konin chce wyposażyć zajezdnię w wodór

Przemysław Farsewicz 22 maja 2025

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Komunikacja

Płock szuka dostawcy wodoru do autobusów

Damian Kelman 19 maja 2025

MZK w Bielsku-Białej podpisuje umowę na dostawę wodorowców

Komunikacja

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij