Konin rusza po „zielony” wodór dla 11 autobusów: 95,94 t na lata 2026-2027 (min. 80 t, ok. 200 kg/dzień) z opcją 102,24 t na 2028-2029. Tankowanie wyłącznie w granicach miasta, z premią za lokalizację do 5 km od zajezdni przy ul. M. Dąbrowskiej. Oferty do 27 listopada 2025 r.
MZK Konin prowadzi postępowanie na sprzedaż zielonego wodoru do zasilania swoich 11 autobusów. Zamówienie podstawowe obejmuje 95 940 kg w okresie 24 miesięcy od 1.01.2026 do 31.12.2027. Zamawiający zastrzega minimum 80 tysięcy kg, a dobowy popyt szacuje na około 200 kg. Przewidziano również opcję na kolejne 24 miesiące (1.01.2028-31.12.2029) o wolumenie ok. 102 240 kg na takich samych warunkach. Termin składania ofert to 27 listopada 2025 r.
Warto zaznaczyć, że Konin jest pionierem H₂ w komunikacji miejskiej — pierwszy w Polsce Solaris Urbino 12 hydrogen ruszył tu liniowo w lipcu 2022 r., a do 2027 miasto ma już dysponować ponad 20 pojazdami napędzanymi wodorem. Zamawiający zaznaczył, że zamawiany wodór ma być wykorzystywany do napędzania 11 autobusów komunikacji miejskiej – nie wiemy jednak których. Przypominamy również, że równolegle, 16 września 2025 r. podpisano
umowę na budowę nowej zajezdni MZK z własną stacją produkcji i tankowania wodoru (ul. Brunatna) — to docelowo ograniczy puste przebiegi i uniezależni tankowania od punktów zewnętrznych.
Warto zaznaczyć, że zamawiający w bieżącym przetargu wymaga, aby tankowanie odbywało się wyłącznie w granicach administracyjnych Konina — wskazanie lokalizacji poza miastem skutkuje odrzuceniem oferty. W ocenie pod uwagę brana jest także odległość do zajezdni przy ul. M. Dąbrowskiej 10: punkty (20% wagi) przyznawane są wyłącznie za miejsce tankowania położone nie dalej niż 5 km, natomiast lokalizacja oddalona o ponad 5 km, choć wciąż w Koninie, nie otrzymuje punktów w tym kryterium. Dopuszczone są rozwiązania stacjonarne i mobilne, jak również tankowanie z trailera — także na terenie zajezdni. Pozostałe 80% oceny stanowi cena, a maksymalną liczbę punktów uzyska oferta z najniższą stawką.
Po stronie standardów technicznych wymagane jest przyłącze TN-1 H2 High-Flow i ciśnienie 350 bar zgodnie z SAE J2601, a czystość paliwa musi spełniać normy SAE J2719 / PN-EN 17124 / ISO 14687:2019; maksymalne ciśnienie końcowe w butlach określono na 437,5 bar w 85°C. Dystrybutor powinien mieć aktualnie zalegalizowany odmierzacz. Do oferty należy dołączyć kartę charakterystyki oraz świadectwo/raport jakości, a także oświadczenie o „zielonym” pochodzeniu wodoru. W trakcie realizacji zamówienia zamawiający może w każdym czasie żądać potwierdzeń parametrów jakościowych paliwa.