Konin wybrał już wykonawcę do budowy zajezdni autobusowej z infrastrukturą do produkcji i ładowania wodorem. Udało się to dopiero za trzecim podejściem. Nowa infrastruktura posłuży do obsługi nowych pojazdów.
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie ma już wykonawcę budowy zajezdni autobusowej wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą i zapleczem technologicznym oraz stacjami tankowania wodoru. Zadanie będzie prowadzone w formule zaprojektuj i wybuduj. Za najkorzystniejszą ofertę uznano tę pochodzącą od Torpolu. Firma wyceniła zadanie na 115,3 mln zł. Na zadanie miasto przygotowało 124,2 mln zł.
Przypomnijmy, że przetarg cieszył się sporym zainteresowaniem, bo wystartowały cztery firmy. Najtańsza oferta pochodziła od Torpolu (93,7 mln zł netto, czyli 115 mln zł brutto). Nieco droższa oferta pochodziła od konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal (95,7 mln zł netto, 117,7 mln zł brutto). W przetargu wystartowało także konsorcjum Romgos Engineering i Romgos Gwiazdowscy (116 mln zł netto, 142,5 mln zł brutto) oraz firma Warbud (119,8 mln zł netto, 147 mln zł brutto). Wybór wykonawcy poprzedziła analiza takich kryteriów jak cena (60 proc.), okres gwarancji i rękojmi na instalację wodorową (20 proc.), moc elektrolizera (10 proc.) oraz doświadczenie Kierownika budowy (10 proc.).
Jaka powstanie zajezdniaZamawiający oczekuje od wykonawcy budowy samowystarczalnego budynku zajezdni (dwu- lub trzykondygnacyjnego) wraz z częścią biurową i z pełnym wyposażeniem. W zakres inwestycji będzie również wchodziło zagospodarowanie i utwardzenie terenu zajezdni, wykonanie chodników, dróg dojazdowych, parkingów dla taboru oraz 80 samochodów osobowych, oświetlenia, monitoringu, a także instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej, elektrycznej, przeciwpożarowej, teletechnicznej, wentylacyjnej i grzewczej. MZK wymaga również, aby wykonać stację produkcji i tankowania wodoru wraz z magazynami. Powstać mają także panele fotowoltaiczne na dachu dla potrzeb zajezdni.
Budowa zajezdni będzie miała miejsce na terenie trzech działek miejskich o powierzchni 5,37 ha nieopodal jeziora Turkusowego, pomiędzy ulicą Brunatną a projektowaną trasą przebiegu obwodnicy Konina. Planowany budynek zajezdni, który będzie połączeniem części biurowej i hali warsztatowej z pięcioma stanowiskami, ma mieć ok. 12 tys. m kw., zaś stanowiska odstawcze taboru przy budynku 13 tys. m. kw. Instalacje wodorowe do jego produkcji, magazynowania i tankowania zajmą zaś ok. 10 tys. m kw.
Teren wokół budynku zajezdni ma mieć 4 rzędy stanowisk parkowania autobusów. Przejazd przez dwa rzędy stanowisk ma być przelotowy. Dwa pozostałe rzędy mają zaś pomieścić 34 pojazdy. W południowej części sektora wodorowego powstaną 2 dwustronne stanowiska do tankowania wodoru, co zapewni jednoczesną obsługę czterech autobusów. Przyjęto, że czas tankowania będzie wynosił średnio 20 minut. MZK chce, aby została zapewniona możliwość tankowania minimum 300 kg wodoru w ciągu 6 godzin. Zamontowane zostaną elektrolizery, które umożliwią MZK produkcję własnego wodoru. W trzecim przetargu zamawiający dopuścił elektrolizer o mocy 0,5 MW, jednak będzie punktował zastosowanie urządzeń o większej mocy.
Na terenie Zajezdni Autobusowej zlokalizowane zostanie także zadaszone stanowisko dla 3 szt. dwustanowiskowych ładowarek elektrycznych mogących obsłużyć autobusy o długości 18 m. Urządzenia będą miały możliwość ładowania 2 autobusów prądem o mocy 2 x 60 kW lub 1 autobusu prądem o mocy 120 kW. Ładowarki zostaną przeniesione z dotychczasowego miejsca użytkowania przy ul. Marii Dąbrowskiej
Inwestycję wspomogą środki unijneNa zaprojektowanie i realizację inwestycji przewidziano łącznie 30 miesięcy. Zadanie realizowane będzie w ramach przedsięwzięcia „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim” ze środków Programu Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. Zgodnie z założeniami nowa zajezdnia MZK ma być gotowa do 31 grudnia 2027 roku.
Przypomnijmy, że niedawno
Konin ruszył z przetargiem na zakup dziesięciu autobusów wodorowych. W ramach pierwszej części poszukiwanych jest osiem pojazdów z ogniwem wodorowym o długości 11,5 – 12,5 m. Druga część dotyczy natomiast zakupu dwóch autobusów z ogniwem wodorowym. Długość pojazdów określono w przedziale 17,5 – 18,5 m. W momencie kiedy otwarta zostanie nowa zajezdnia, cały tabor MZK ma już być w 50 procentach zeroemisyjny.