Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Konflikt autobusowy w Czechach: RegioJet skarży Flixbusa do KE

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-05-28 14:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Konflikt autobusowy w Czechach: RegioJet skarży Flixbusa do KE
fot. Flixbus
RegioJet, czeski przewoźnik autobusowy i kolejowy, zwrócił się z wnioskiem do Komisji Europejskiej o zbadanie postępowania Flixbusa w zakresie zachowania uczciwej konkurencji. Jak przekonuje RegioJet, w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy Flixbus oferował dumpingowe ceny, pokrywające jedynie de facto 55% kosztów operacyjnych. – Ma to zmusić nas do integracji, albo skutkować wypchnięciem nas z rynku – mówi Radim Jancura, właściciel i szef RegioJet.

RegioJet oskarża Flixbusa o próbę wyeliminowania z rynku. „Albo staniecie się częścią naszej sieci i będziecie płacić 30% od każdego sprzedanego biletu, albo wypchniemy was z czeskiego rynku” – tak ma brzmieć komunikat, który RegioJet otrzymuje od przedstawicieli Flixbusa. Jednocześnie Flixbus sam oferuje bilety w kwocie pokrywającej 55% kosztów operacyjnych, co przyczynia się do zagrożenia sytuacji RegioJet.

Czeski przewoźnik zwraca uwagę, że Flixbus zintegrował bądź wypchnął niepaństwowych przewoźników autokarowych niemal w całej Europie – za wyjątkiem właśnie Czech. Dobrym przykładem są Niemcy, gdzie udział Flixbusa wynosi 95%. Przy tym monopolu RegioJet z jedną krajową linią Drezno – Berlin został drugim największym przewoźnikiem autokarowym w kraju. Monopol Flixbusa ma – zdaniem RJ – odbijać się na jakości i cenach biletów, a także skutkować odpływem pasażerów z połączeń dalekobieżnych.

W Czechach tylko 5-10% podróżnych RJ zdecydowało się przesiąść się na Flixbusa, który wszedł na rynek w sierpniu 2017 r. Zdaniem RJ, to wina niedostatecznej jakości usług. – Flixbus dostrzegł, że pasażerowie zostali z nami, dlatego też rozpoczął politykę dumpingową, by albo zmusić nas do integracji, albo skutkować wypchnięciem nas z rynku. Jeśli jest się monopolistą europejskim i przez dziewięć miesięcy oferuje się bilety w cenach, które pokrywają jedynie 55% kosztów, to nie jest to marketing, tylko nieuczciwa konkurencja i ekonomiczny szantaż – mówi Radim Jancura, właściciel i szef RegioJet.

RJ zapowiada wniosek do sądu, jeśli Flixbus nie zaprzestanie swoich nieuczciwych praktyk. Ponadto czeska firma zwróciła się do Margret Vestanger, europejskiego komisarza ds. konkurencji, z wnioskiem o zbadanie sytuacji występującej w autobusowych przewozach dalekobieżnych na rynku europejskim.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
USA. Flixbus podbija Dziki Zachód

Komunikacja

USA. Flixbus podbija Dziki Zachód

jd/inf. pras. 16 maja 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS