Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Komunikacyjna rewolucja w Tarnowie. Dynamiczna informacja i rower miejski

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2018-02-26 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Komunikacyjna rewolucja w Tarnowie. Dynamiczna informacja i rower miejski
fot. JM
W Tarnowie ogłoszono postępowanie na miejski system roweru publicznego. Urząd miasta otworzył też oferty w postępowaniu na rozbudowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

W Tarnowie prowadzony jest projekt integracji transportu publicznego, który ma na celu usprawnienie funkcjonowania komunikacji publicznej i zwiększenie płynności ruchu samochodowego. W ramach jego realizacji powstaną między innymi system roweru miejskiego, zintegrowane punkty przesiadkowe oraz centrum sterowania ruchem. Koszt projektu integracji transportu publicznego w Tarnowie wynosi ponad 25,5 miliona złotych. 17,5 miliona pochodzi z przyznanej miastu dotacji unijnej. To innowacyjny, nowatorski projekt, który pomoże w rozwiązaniu szeregu problemów, związanych z zarządzaniem ruchem w mieście – podkreślał w listopadzie prezydent Tarnowa, Roman Ciepiela.

W ramach projektu powstanie między innymi węzeł przesiadkowy w rejonie skrzyżowania ulic Chyszowskiej i Kochanowskiego. Teren dawnej zajezdni autobusowej zostanie zrewitalizowany i dostosowany do potrzeb pasażerów oraz kierowców, którzy będą mogli przesiąść się do miejskich autobusów. W punkcie przesiadkowym znajdą się miejsca parkingowe, dostosowane również do potrzeb osób niepełnosprawnych, na których przesiadający się do środków komunikacji publicznej będą mogli zostawić samochody, zadaszone perony, tablice informacji pasażerskiej, toalety i punkty hotspot. Podobny punkt – z nowymi wiatami przystankowymi, tablicami świetlnymi, parkingiem kiss&ride, umożliwiającym bezpieczne wysadzenie pasażera z samochodu – powstanie przy ulicy Krakowskiej, w pobliżu plant i umożliwi wygodniejszą niż teraz przesiadkę z samochodów i busów do autobusów miejskich.

Dzięki modernizacji sygnalizacji świetlnej pojazdy komunikacji zbiorowej dostaną priorytet przejazdu. Dzięki temu – jeżeli zajdzie taka potrzeba – kierowca opóźnionego autobusu będzie mógł w uzasadnionych przypadkach wydłużyć czas trwania zielonego światła, a skrzyżowania zostaną zmodernizowane i objęte monitoringiem wizyjnym. Powstanie Centrum Sterowania Ruchem przy ulicy Nadbrzeżnej Dolnej 7, realizujące funkcję monitorowania i zarządzania ruchem, dzięki któremu przejazd przez miasto będzie bardziej płynny i bezpieczny. – To również odpowiedź na wzrastającą w mieście liczbę samochodów – podkreślał prezydent Tarnowa.

Dwie oferty na informację pasażerską

W ramach projektu miasto rozbuduje sprawdzony już na przystanku Solidarności – Seminarium przy ulicy Mickiewicza system informacji przystankowej. Będzie się składał z 50 elektronicznych tablic świetlnych, umieszczonych na przystankach komunikacji miejskiej i podających rzeczywisty czas przyjazdu autobusów na podstawie danych z GPS. O ogłoszeniu przetargu pisaliśmy tutaj. W ostatni piątek ogłoszono kolejny przetarg – na pełnienie funkcji nadzoru inwestorskiego nad tym zadaniem.

W przetargu złożone zostały dwie oferty. Droższą złożyła firma Sprint SA z Warszawy. Opiewa ona na 3,87 mln złotych brutto, przy budżecie na poziomie 3 193 605 złotych. W związku z tym faworytem będzie znacznie tańsza (i mieszcząca się w budżecie) oferta firmy R&G Plus z Mielca, warta 3,054 mln złotych. Obie firmy zapropnowały wykonanie I etapu w 6 miesięcy, a II w 15 miesięcy, skrócenie czasu usunięcia wady krytycznej do 24 godzin i 60 miesięcy gwarancji.

– Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozstrzygnięcia przetargu oraz podpisania umowy z wyłonionym w przetargu na stworzenie systemu informacji, można się spodziewać już w marcu – informuje magistrat. Na wykonanie pierwszej części zamówienia, obejmującej zamontowanie 25 tablic, wykonanie do nich przyłączy oraz uruchomienia systemu, wykonawca będzie miał czas najpóźniej do września.

Co ciekawe, system poinformuje również o wolnych miejscach parkingowych w centrum. Objętych nim zostanie około 600 miejsc zlokalizowanych wzdłuż ulic ścisłego centrum miasta. Powiadomienie online o zmianie statusów miejsc parkingowych zajęte – wolne będzie udostępnione na elektronicznych tablicach informacyjnych oraz aplikacjach mobilnych.

Wystartował przetarg na rower miejski

W piątek, 23 stycznia wystartował przetarg na dostawę Systemu Roweru Miejskiego Miasta Tarnowa. Miejska wypożyczalnia jednośladów będzie mieć 110 rowerów (w tym 10 dla dzieci) na 10 stacjach. Zapisane w przetargu lokalizacje to: Plac Dworcowy, Plac Sobieskiego, Mościckie Centrum Kultury, Osiedle Zielone, Krzyska-Szkoła, Góra Św. Marcina, Mościce-Plac, III Liceum, Park Strzelecki oraz Koszycka-Jagiełły.
 
Według założeń ogłaszający przetarg Zarząd Dróg i Komunikacji w Tarnowie zamierza zakupić od wykonawcy kompletną infrastrukturę wraz z niezbędnym oprogramowaniem, umożliwiającą stworzenie Systemu Tarnowskiego Roweru Miejskiego, zobowiązać wykonawcę do zintegrowania zakupionego systemu, w tym zakupione oprogramowanie, z systemem Tarnowskiej Karty Miejskiej, a następnie wydzierżawić operatorowi zakupioną infrastrukturę i oprogramowanie. Wybrany wykonawca dostarczy, zainstaluje, uruchomi dostarczony system oraz zintegruje go z TKM, a następnie podpisze z zamawiającym umowę na dzierżawę i obsługę tego systemu.

Według specyfikacji zwrot roweru przez klienta musi wymagać od niego wyłącznie umieszczenia roweru w stojaku (zatrzaśnięcie roweru), bez konieczności zakładania jakichkolwiek dodatkowych blokad, chyba że wszystkie stojaki będą zajęte. Stacje rowerowe muszą umożliwiać zwrot roweru, bez względu na dostępność wolnych stojaków. System musi umożliwiać klientowi, posiadającemu konto w tym systemie, wypożyczenie jednocześnie od 1 do 5 rowerów.

Jakie rowery? 

Rowery dla dorosłych muszą być rowerami miejskimi z niską ramą i muszą być wyposażone w następujący osprzęt: koła o średnicy 26 cali, opony – rozmiar: 26 x 1,5” - 1,75”, z paskiem odblaskowym i zabezpieczeniem przeciw przebiciowym, błotniki – z tworzywa sztucznego, kompozytu lub aluminium. Rama ma być jednobelkowa, unisex, dużej wytrzymałości.

Kolorystyka ramy rowerowej będzie srebrna z elementami kolorystyki herbu Tarnowa. Hamulce będą rolkowe lub bębnowe – nie dopuszcza się hamulca typu torpedo. Widelec będzie sztywny, a kierownica miejska, z koszem. Przeniesienie napędu będzie możliwe w dwóch wersjach – łańcucha i wału kardana. Waga roweru z pełnym wymaganym przez Zamawiającego wyposażeniem nie może przekroczyć 26 kg.

Znamy cennik

Według uchwały Rady Miasta podjętej w listopadzie cennik będzie następujący: dla użytkowników systemu korzystających z Tarnowskiej Karty Miejskiej w wersji Premium wypożyczenie do 30 minut będzie bezpłatne, wydłużenie czasu do godziny będzie kosztować złotówkę, druga godzina będzie kosztować 2 zł, trzecia godzina – 3 zł, a czwarta i każda następna godzina – 4 zł. Dla pozostałych użytkowników systemu darmowe będzie pierwsze 20 minut, potem zapłacimy analogicznie: 2 zł, 3 zł, 4 zł oraz 6 zł za czwartą i każdą następną godzinę. Opłata inicjalna (kwota uiszczana przez użytkownika przy rejestracji w systemie) ma wynieść 10,00 zł, a  opłata za przekroczenie 12-godzinnego okresu wypożyczenia roweru – 200 zł. 

Do podstawowych obowiązków operatora będzie należało m.in.: uruchomienie całodobowego Biura Obsługi Klienta; zapewnienie rozliczeń z klientami, w tym obsługi płatności elektronicznych, obsługa reklamacji, relokacji rowerów pomiędzy stacjami rowerowymi oraz uzupełnianie ubytków w ilości rowerów i zapewnienie hostingu. System ma powstać w maksymalnie pół roku po podpisaniu kontraktu.

Umowa będzie podpisana na okres do zakończenia 3 pełnych sezonów, trwających od 1 marca do 30 listopada każdego roku. Otwarcie ofert w przetargu jest przewidywane na początek kwietnia. Cena zdecyduje o wyborze wykonawcy tylko w 60 procentach. Po 20 procent punktów będzie można otrzymać za Funkcjonalności dodatkowe (zapłatę za korzystanie z rowerów miejskich przy pomocy zbliżeniowej karty kredytowej i debetowej - 10 pkt, identyfikację klienta poprzez dowolną kartę identyfikacyjną, obsługiwaną przez terminal i przypisanie tej karty do konta klienta przy pomocy terminalu - 5 pkt; doładowanie konta klienta poprzez wysłanie wiadomości typu SMS premium - 5 pkt) oraz za skrócenie terminu wykonania zamówienia (maksymalnie o dwa miesiące).

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
ZPS Stargard: Coraz więcej chętnych na pojazdy techniczne

Prawo & Finanse

ZPS Stargard: Coraz więcej chętnych na pojazdy techniczne

Jakub Madrjas / Roman Czubiński 26 lutego 2018

Łódź: Tramwaje-widmo. Jak ufać przystankowym wyświetlaczom?

Komunikacja

Łódź: Tramwaje-widmo. Jak ufać przystankowym wyświetlaczom?

Kasper Fiszer 22 sierpnia 2016

Łódź: System informacji pasażerskiej z błędami

Komunikacja

Łódź: System informacji pasażerskiej z błędami

Kasper Fiszer 17 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5