Elektromobilność stanie się ważną cechą floty autobusowej obsługującej komunikację miejską w Częstochowie. Jedyny operator obecnie testował w ostatnim okresie dwa autobusy elektryczne, a w ciągu dwu lat pozyska cztery takie wraz z ładowarkami. Na wiosnę zaś pojawi się kilkanaście elektrycznych Autosanów.
Komunikacja miejska w Częstochowie jest realizowana przez jednego operatora, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. To MPK od początku stycznia prowadził testy dwóch autobusów klasy MAXI (12 metrów) o napędzie elektrycznym: MAN Lions City 12 C oraz Autosan Sancity.
MAN to pojazd o układzie drzwi 2+2+0, który wypada niekorzystnie w realiach pandemicznych, wiążących się z wyłączeniem z użytkowania pierwszej pary. Znacznie dłużej pasażerów ma cieszyć polski autobus – wyprodukowany przez Autosan standardowy model Sancity będzie woził klientów częstochowskiej komunikacji miejskiej do czasu dostawy 15 autosanów z ubiegłorocznego zamówienia.
Równocześnie Częstochowa zdobyła dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych. Projekt o wartości ok. 11 mln złotych przewiduje zakup czterech pojazdów klasy maxi oraz dwóch mobilnych stacji ładowania. Ze wspomnianej kwoty aż 7,5 miliona
pochodzić będzie z dofinansowania unijnego. W tym przypadku celem inwestycji będzie zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego oraz redukcja – przynajmniej lokalnie – emisji zanieczyszczeń generowanych przez pojazdy komunikacji miejskiej.
MPK będzie testować elektrycznego autosana do wiosny, a jego zwrot zbiegnie się z rozpoczęciem eksploatacji piętnastu takich pojazdów
pozyskanych od Autosanu. Ta inwestycja o wartości 48,7 mln zł polegać będzie na siedmioletnim najmie autobusów wraz z ośmioma ładowarkami o mocy 120 kW (2 x 60 kW). Elektrobusy mają oferować zasięg co najmniej 240 km bez potrzeby ładowania przy rocznym przebiegu minimum 70 tys. km. Producent składając jako jedyny ofertę w przetargu określił zużycie energii na poziomie 1,01 kWh/km. Jak dowiedzieliśmy się w MPK, autobusy dotrą do Częstochowy pod koniec marca.