Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Komunikacja miejska w Częstochowie coraz bardziej elektryczna

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2021-03-04 16:46
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Komunikacja miejska w Częstochowie coraz bardziej elektryczna
fot. MZDiT Częstochowa
Elektromobilność stanie się ważną cechą floty autobusowej obsługującej komunikację miejską w Częstochowie. Jedyny operator obecnie testował w ostatnim okresie dwa autobusy elektryczne, a w ciągu dwu lat pozyska cztery takie wraz z ładowarkami. Na wiosnę zaś pojawi się kilkanaście elektrycznych Autosanów.

Komunikacja miejska w Częstochowie jest realizowana przez jednego operatora, czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. To MPK od początku stycznia prowadził testy dwóch autobusów klasy MAXI (12 metrów) o napędzie elektrycznym: MAN Lions City 12 C oraz Autosan Sancity.

MAN to pojazd o układzie drzwi 2+2+0, który wypada niekorzystnie w realiach pandemicznych, wiążących się z wyłączeniem z użytkowania pierwszej pary. Znacznie dłużej pasażerów ma cieszyć polski autobus – wyprodukowany przez Autosan standardowy model Sancity będzie woził klientów częstochowskiej komunikacji miejskiej do czasu dostawy 15 autosanów z ubiegłorocznego zamówienia.

Równocześnie Częstochowa zdobyła dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych. Projekt o wartości ok. 11 mln złotych przewiduje zakup czterech pojazdów klasy maxi oraz dwóch mobilnych stacji ładowania. Ze wspomnianej kwoty aż 7,5 miliona pochodzić będzie z dofinansowania unijnego. W tym przypadku celem inwestycji będzie zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego oraz redukcja – przynajmniej lokalnie – emisji zanieczyszczeń generowanych przez pojazdy komunikacji miejskiej.

MPK będzie testować elektrycznego autosana do wiosny, a jego zwrot zbiegnie się z rozpoczęciem eksploatacji piętnastu takich pojazdów pozyskanych od Autosanu. Ta inwestycja o wartości 48,7 mln zł polegać będzie na siedmioletnim najmie autobusów wraz z ośmioma ładowarkami o mocy 120 kW (2 x 60 kW). Elektrobusy mają oferować zasięg co najmniej 240 km bez potrzeby ładowania przy rocznym przebiegu minimum 70 tys. km. Producent składając jako jedyny ofertę w przetargu określił zużycie energii na poziomie 1,01 kWh/km. Jak dowiedzieliśmy się w MPK, autobusy dotrą do Częstochowy pod koniec marca.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa: Jedna oferta na doprowadzenie do sprawności 24 hybryd

Komunikacja

Częstochowa: Jedna oferta na doprowadzenie do sprawności 24 hybryd

Witold Urbanowicz 08 lutego 2021

Częstochowa ze środków unijnych kupi elektrobusy

Komunikacja

Częstochowa ze środków unijnych kupi elektrobusy

Redakcja 28 stycznia 2021

MPK Częstochowa z przetargiem na doprowadzenie do sprawności hybryd

Komunikacja

MPK Częstochowa z przetargiem na doprowadzenie do sprawności hybryd

Witold Urbanowicz 04 stycznia 2021

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5