Przedsiębiorstwo transportowe w Kolonii (KVB) zamówiło od Stadlera 132 wysokopodłogowe pojazdy lekkiej kolei. Wartość kontraktu wynosi prawie 700 milionów euro. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone w 2029 roku.
Kölner Verkehrs-Betriebe rozpoczęło współpracę ze Stadlerem, co ma zaowocować modernizacją posiadanej przez przewoźnika floty. Zamówione zostały łącznie 132 pojazdy lekkiej kolei, które charakteryzować się będą modułową zabudową. Kontrakt ma trwać do 2032 roku, a wartość umowy to ok. 700 mln euro. Pierwsze pojazdy mają zacząć docierać do Kolonii już w 2029 roku. Cała kwota zamówienia zostanie sfinansowana przez miasto Kolonia z tzw. pożyczek akcjonariuszy. – To największy projekt wysokopodłogowej kolei miejskiej w historii kolońskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego – podkreśla Stefanie Haaks, przewodnicząca zarządu KVB.
Przed rozpoczęciem współpracy, najpierw prowadzono ożywione dyskusje nad specyfiką zamówienia. Rozmowy dotyczyły przede wszystkim specyficznych wymagań miasta wobec nowych pojazdów. – Każde miasto ma inne wymagania dotyczące wysokości pociągów, wejść do nich, szerokości składu i jego długości. Dlatego nowy tabor jest w zasadzie w każdym mieście unikalny – wyjaśnia Jure Mikolčić, prezes Stadlera na Niemcy.
Dodatkowy moduł do wydłużania pojazdów
Zamówione dla Kolonii tramwaje wysokopodłogowe będą miały wejścia na wysokości 90 centymetrów. Tramwaje będą miały w wersji podstawowej 60 metrów długości, a każdy z nich składać się będzie z dwóch 30-metrowych członów. Pojazdy będzie można rozbudować do 70 metrów za pomocą dziesięciometrowego członu pośredniego. Według KVB , zamówiono łącznie 34 takie człony pośrednie. Rozbudowany tramwaj będzie w przyszłości mógł zaoferować miejsce dla nawet 470 pasażerów, co znacznie przewyższa pojemność obecnie użytkowanych pojazdów. System szybkiego demontażu pozwoli również na podłączanie i odłączanie dodatkowych modułów w ciągu kilku minut.
Producent chwali się natomiast, że w środku pojazdów duże, 29-calowe monitory zapewnią aktualne informacje dla pasażerów, energooszczędne lampy LED oświetlą przestrzeń pasażerską, a energooszczędna klimatyzacja zapewni komfortową temperaturę w pojazdach. Ponadto szersze przejścia i jednolita przestrzeń pasażerska umożliwią bardziej równomierne rozmieszczenie pasażerów i szybsze wsiadanie i wysiadanie, skracając tym samym czas oczekiwania na przystankach. Z kolei tzw. hybrydowe koła z aluminiowymi felgami poprawią zarówno estetykę pojazdów, jak i zredukują hałas podczas jazdy.
Według producenta, zamówione tramwaje mają mieć przewidywany okres eksploatacji wynoszący ponad 30 lat. W ramach długoterminowej współpracy Stadler dostarczy części zamienne po terminie dostawy oraz wesprze utrzymanie pojazdów, zapewniając serwis techniczny.
Pierwsze tramwaje w 2029 roku
Pierwsze dziesięć tramwajów i pięć modułów pośrednich zostanie dostarczonych w 2029 roku do eksploatacji tzw. przedseryjnej. Dostawa pojazdów z zaakceptowanej serii planowana jest od połowy 2030 roku do końca 2032 roku. Nowe pojazdy będą stopniowo zastępować istniejące pociągi serii 2200/2300 i 5100. Będą eksploatowane od 2029 roku na liniach 4, 13 i 18.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.