Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kolonia zamawia 132 tramwaje od Stadlera

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Stadler

Podziel się ze znajomymi:

Kolonia właśnie zamówiła 132 nowe tramwaje od Stadlera. Będą to pojazdy przeznaczone na linie “wysokopodłogowe” - podmiejskie i międzymiastowe - do Bonn. Kontrakt jest wart prawie 700 mln euro. Wraz z pojazdami miasto kupiło też 34 członów środkowych, które pomogą w ewentualnym wydłużeniu składów.

Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) planuje gruntowną modernizację swojej floty tramwajów i zleciła firmie Stadler budowę 132 wysokopodłogowych pojazdów szynowych. Wartość kontraktu wynosi nieco poniżej 700 milionów euro, a pierwsze pojazdy mają trafić do Kolonii w 2029 roku.

Nowe tramwaje zostały precyzyjnie zaprojektowane z myślą o sieci tramwajowej miasta. Jedną z ich cech szczególnych jest możliwość szybkiego łączenia dwóch składów w jeden, za pomocą sprzęgu zatrzaskowego. Kontrakt obejmuje również 34 moduły środkowe o długości 10 metrów, które umożliwią wydłużenie tak zbudowanego tramwaju do około 70 metrów. W takiej konfiguracji każdy zestaw pomieści nawet 470 pasażerów, co znacząco przewyższa pojemność dotychczas używanych pojazdów i pozwala efektywniej wykorzystywać infrastrukturę.

– Decyzja rady miejskiej o zatwierdzeniu tego projektu daje nam niezbędne bezpieczeństwo planowania – mówi Stefanie Haaks, prezeska KVB. – Biorąc pod uwagę trudną sytuację budżetową, jesteśmy bardzo wdzięczni za wsparcie finansowe. To pozytywny sygnał dla transformacji mobilności i rozwoju silnego transportu publicznego. Zarówno pasażerowie, jak i kierowcy mogą cieszyć się z nowoczesnych tramwajów i wysokiego komfortu podróży.

Duże ekrany, hybrydowe koła

Kabina motorniczego zapewni doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, a systemy wspomagające jazdę ostrzegą przed kolizjami. Kamery zastąpią lusterka wsteczne, eliminując martwe pola. Wyświetlacze w kabinie będą automatycznie dostosowywać jasność do warunków oświetleniowych, a ekran monitoringu wizyjnego zostanie zintegrowany bezpośrednio z kokpitem. Zintegrowany system zliczania pasażerów, wsparty oprogramowaniem analitycznym, usprawni planowanie operacyjne. Hybrydowe koła z aluminiowymi pierścieniami obręczy obniżą masę pojazdu i zredukują hałas podczas jazdy.

Nowe tramwaje wyznaczą także nowe standardy we wnętrzach. Oszczędna energetycznie klimatyzacja z wykorzystaniem naturalnych czynników chłodniczych zapewni przyjemną temperaturę wewnątrz. Duże 29-calowe monitory będą prezentować aktualne informacje pasażerskie, a energooszczędne oświetlenie LED zapewni równomierne i przyjemne światło. Szerokie przejścia i otwarta przestrzeń pasażerska stworzą poczucie przestronności i umożliwią lepszy rozkład pasażerów, co ułatwi szybsze wsiadanie i wysiadanie, a tym samym skróci postój na przystankach. Zarówno w wyborze materiałów, jak i w kolorystyce, KVB i Stadler postawiły na nowoczesną dostępność – tak, aby każdy pasażer, niezależnie od swoich potrzeb, mógł komfortowo korzystać z nowego taboru.

Jure Mikolčić, Stadler Niemcy: „Pojazdy szyte na miarę Kolonii”

– Wspólnie z KVB wysyłamy wyraźny sygnał dla przyszłości mobilności: komfortowej, energooszczędnej i gotowej na wyzwania jutra – mówi Jure Mikolčić, prezes niemieckiego oddziału Stadlera. – Nowe tramwaje zostały zaprojektowane specjalnie dla Kolonii, łącząc najnowocześniejszą technologię z elastyczną, modułową konstrukcją.

Nowe tramwaje mają być nie tylko wygodne i nowoczesne, ale także trwałe. Zaprojektowano je z myślą o ponad 30-letniej eksploatacji. Stadler zapewni również wsparcie serwisowe i dostęp do części zamiennych – od prewencyjnej konserwacji po doradztwo techniczne. To gwarancja niezawodności i bezpieczeństwa przez całe dekady użytkowania.
Harmonogram dostaw

Pierwsze dziesięć tramwajów i pięć modułów środkowych ma zostać dostarczone w 2029 roku do eksploatacji pilotażowej. Produkcja seryjna ruszy w połowie 2030 roku i potrwa do końca 2032. Nowe pojazdy będą stopniowo zastępować serie 2200/2300 oraz 5100, kursując od 2029 roku na liniach 4, 13 i 18.

Kolonia - ciekawy system i różne wysokości peronów oraz podłogi taboru

Warto zaznaczyć, że nowe tramwaje kupione przez Kolonię będą obsługiwały trasy o charakterze podmiejskim i jedną z linii międzymiastowych do Bonn. Stąd informacje o wysokiej podłodze we właśnie zamówionych pojazdach. Sieć transportu szynowego w Kolonii dzieli się bowiem na typowo miejskie linie tramwajowe, obsługiwane przez tabor niskopodłogowy z peronami o wysokości 30 centymetrów oraz linie, prowadzone większa liczbą tuneli czy korzystające także z infrastruktury kolejowej z wysokimi peronami i wysokopodłogowym taborem, taki jak właśnie zakupiony od Stadlera.

Tramwaje z wysoką podłogą są kierowane na trasy, gdzie perony są dostosowane do wysokości podłogi pojazdów, przez co ich “wysokopodłogowość” nie jest problemem. W przypadku gdy tego typu tabor wjeżdża na odcinek z peronami niższymi - o wysokości 30 centymetrów, dostęp do pojazdów jest możliwy dzięki rozkładanym stopniom, przygotowanym na tę okoliczność.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje Warszawskie i dwie oferty na nowe tramwaje. Czyje?

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie i dwie oferty na nowe tramwaje. Czyje?

Jakub Rösler 22 lipca 2025

Niemieckie Gotha zamawia cztery tramwaje od Stadlera

Komunikacja

Niemieckie Gotha zamawia cztery tramwaje od Stadlera

Przemysław Farsewicz 07 czerwca 2025

Szwajcaria. Stadler dostarczy 8 nowych kolei zębatych

Komunikacja

Szwajcaria. Stadler dostarczy 8 nowych kolei zębatych

Przemysław Farsewicz 29 maja 2025

Kolonia kupuje 60-metrowe pojazdy dla Stadtbahnu

Komunikacja

Kolonia kupuje 60-metrowe pojazdy dla Stadtbahnu

Witold Urbanowicz 26 listopada 2020

Zobacz również:

Tramwaje Warszawskie i dwie oferty na nowe tramwaje. Czyje?

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie i dwie oferty na nowe tramwaje. Czyje?

Jakub Rösler 22 lipca 2025

Niemieckie Gotha zamawia cztery tramwaje od Stadlera

Komunikacja

Niemieckie Gotha zamawia cztery tramwaje od Stadlera

Przemysław Farsewicz 07 czerwca 2025

Szwajcaria. Stadler dostarczy 8 nowych kolei zębatych

Komunikacja

Szwajcaria. Stadler dostarczy 8 nowych kolei zębatych

Przemysław Farsewicz 29 maja 2025

Kolonia kupuje 60-metrowe pojazdy dla Stadtbahnu

Komunikacja

Kolonia kupuje 60-metrowe pojazdy dla Stadtbahnu

Witold Urbanowicz 26 listopada 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij