Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kołodziejski: PKM nie może pogorszyć oferty komunikacji miejskiej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-11-2013
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kołodziejski: PKM nie może pogorszyć oferty komunikacji miejskiej
rys. PKM
Hubert Kołodziejski, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, uważa że uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nie powinno przełożyć się na pogorszenie oferty komunikacji miejskiej na terenie Trójmiasta. Zdaniem Kołodziejskiego, przemawia za tym m.in. większa gęstość przystanków komunikacji miejskiej.

PKM zostanie uruchomiona w 2015 r. Nowa linia kolejowa Wrzeszcz-Banino, która połączy się z istniejącą linią 201, umożliwi znaczący rozwój transportu kolejowego w aglomeracji trójmiejskiej. Pociągi po liniach wchodzących w skład szeroko pojętego projektu PKM połączą zarówno Gdańsk, jak i Gdynię, m.in. z Kartuzami i Kościerzyną (w przyszłości – także z Bytowem), kursować będą również pociągi z Gdańska przez lotnisko w Rębiechowie do Gdyni. Na linii Wrzeszcz-Banino wybudowanych zostanie 8 przystanków, na linii 201 na terenie Gdyni w okresie do 2015 r. powstać mają dwa nowe przystanki, a po 2015 r. – dwa kolejne.

W jaki sposób uruchomienie PKM przyczyni się do zmian w układzie linii ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia? Szczegóły na razie nie są znane, choć np. Marcin Gromadzki z ZKM Gdynia mówił nam niedawno, że uruchomienie PKM wpłynie na modyfikację siatki połączeń autobusów, które połączą nowy przystanek kolejowy Gdynia Karwiny z okolicznymi osiedlami, natomiast rozwój połączeń kolejowych nie zmniejszy, przynajmniej w pierwszym etapie funkcjonowania PKM, liczby autobusów i trolejbusów łączących Karwiny z centrum miasta.

Hubert Kołodziejski uważa, że tego rodzaju kierunek zmian jest słuszny. – Na pewno powinna zostać wzbogacona dotychczasowa oferta o połączenia, które umożliwią szybki dojazd z osiedli „Górnego Tarasu” do przystanków PKM. Nie należy jednak lekceważyć wyników badań marketingowych, w świetle których pasażerowie przyznają wysoką rangę bezpośredniości połączeń jako pożądanemu przez nich postulatowi przewozowemu. W wielu badaniach postulat ten, umożliwiający realizację podróży bez przesiadek, jest traktowany przez pasażerów jako najważniejszy. – mówi Kołodziejski. – Ponadto, nie można linii autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych biegnących wzdłuż PKM traktować jako w pełni do niej substytucyjnych. Dla pasażerów istotna jest bowiem dostępność przestrzenna, czasowa i techniczna do przystanków, które są na liniach komunikacji komunalnej gęściej rozmieszczone i często dogodniej zlokalizowane. Ważne dla pasażerów są też rezultaty porównania łącznego czasu i kosztów podróży realizowanej z przesiadkami i bez w relacji drzwi-drzwi. Istotne jest również porównanie okresu i częstotliwości funkcjonowania linii komunalnych i PKM zarówno w skali dnia, jak i tygodnia – dodaje szef MZKZG.

Hubert Kołdziejski mówi też, że prawdopodobnie pewne grupy podróżnych za przejazdy PKM będą musiały płacić pełną cenę podczas gdy, za korzystanie z komunikacji komunalnej płaca połowę tej ceny lub mają prawo do przejazdów bezpłatnych, tak jak np. osoby po 70. roku życia. – W tym kontekście zasadne wydaje się utworzenie nowych i rozwijanie istniejących połączeń z miejsc generujących duże potoki ruchu do przystanków PKM oraz racjonalne, ale nie nadmierne, ograniczanie dotychczasowej oferty komunikacji komunalnej, na którą będzie oddziaływała PKM, tak aby nie pogarszać oferty dla tych osób, które z różnych względów nie będą zainteresowane korzystaniem z PKM – kończy Hubert Kołodziejski.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5