Kołobrzeg nie tylko wprowadził bezpłatną komunikację miejską, ale planuje też inwestycje w parkingi przesiadkowe, autobusy elektryczne oraz nową bazę dla swojego przewoźnika – KM Kołobrzeg. Samorząd planuje dofinansować większość z tych zadań ze środków unijnych z nowej perspektywy.
W ostatnim czasie
poruszyliśmy wątek wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej przez Kołobrzeg, co nastąpiło 1 czerwca bieżącego roku. Przejazdy są bezpłatne dla osób posiadających Kołobrzeską Kartę Mieszkańca, natomiast przyjezdni pasażerowie wciąż muszą płacić za bilety na miejskie autobusy. Bezpłatna komunikacja nie pociągnęła ze sobą zwiększenia częstotliwości kursowania poszczególnych linii autobusowych, przez co autobusy wciąż kursują stosunkowo rzadko.
Parkingi przesiadkowe i nowe autobusy
Miasto chce iść za ciosem i planuje inwestycje w zrównoważoną mobilność, a więc budowę parkingów przesiadkowych, wprowadzenie systemu ITS czy też zakupy nowych autobusów, w tym elektrycznych. Kołobrzeg zbuduje dwa parkingi Park&Ride oraz dwa parkingi kubaturowe - przy ulicy Kamiennej, którego budowa powoli dobiega końca, a także drugi, w porcie. O tej kwestii szerzej mówi nam wiceprezydentka miasta, Ewa Pełechata.
– Kołobrzeg jest położony przy drodze ekspresowej S6, która generuje największe potoki przyjeżdżających do nas aut. Z tego powodu mamy dwa kluczowe wjazdy do miasta – od węzła Janiska oraz od węzła w Bezprawiu i to właśnie na tych kierunkach chcemy zabezpieczyć możliwość dogodnej przesiadki i pozostawienia własnego samochodu na parkingu przesiadkowym. W przypadku węzła Janiska planujemy, że kierowcy chcący dotrzeć do naszego miasta od tej strony będą mogli dojechać w rejon ulicy Fredry, gdzie planujemy zlokalizować pierwszy parking przesiadkowy. Drugi opisywany Park&Ride ma zostać ulokowany przy ulicy 6 Dywizji Piechoty, obok planowanej przez nas nowej zajezdni KM Kołobrzeg. Oba obiekty zostaną zbudowane na wysokości cmentarza komunalnego – mówi Pełechata.
Wiceprezydentka dodaje, że parkingi przesiadkowe będą tylko elementem całego systemu ITS, który ma kierować i zachęcać do pozostawienia swojego auta na jednym z czterech parkingów – Przy każdym z obiektów pojawi się stacja roweru miejskiego oraz oczywiście przystanek komunikacji miejskiej, żeby realnie zachęcać pasażerów do przesiadek na inne środki transportu – tłumaczy Ewa Pełechata.
Oba parkingi Park&Ride, podobnie jak cały system ITS mają powstać z wykorzystaniem środków unijnych z nowej perspektywy finansowej. W ramach tego zadania miasto zakupi też nowe tablice dynamicznej informacji pasażerskiej. Z kolei parking kubaturowy na Kamiennej został sfinansowany ze środków pochodzących z programu Polski Ład. Drugi parking ma powstać w ramach działań portu, a następnie zostanie on oddany w wieloletnią dzierżawę podmiotowi wybranemu w przetargu.
Dyskusyjna lokalizacja nowych parkingów
To właśnie lokalizacja nowych parkingów jest najbardziej dyskusyjna, bowiem obiekty powstaną praktycznie w ścisłym centrum Kołobrzegu czy to przy Kamiennej, czy w samym porcie. Władze miasta pytane o tę kwestię odpowiadają, że lokalizacja parkingów jest pewnego rodzaju kompromisem – Lokalizacje parkingów to wytyczne z naszej polityki transportowej połączone z naszymi możliwościami. Terenów pozostających w dyspozycji Miasta, pozwalających na przeprowadzenie takiej inwestycji, a zarazem położonych w dogodnym miejscu nie ma zbyt wielu. Musieliśmy oprzeć się na tym co mamy w swoich zasobach. W centrum prowadzimy działania ograniczające ruch. To spowoduje, że parking przy ul. Kamiennej będzie atrakcyjny – mówi Pełechata.
Oddanie do użytku każdego z parkingów (parking przy Kamiennej będzie gotowy już wkrótce, natomiast obiekt w porcie jeszcze nie zaczął powstawać) wymusi zmianę organizacji ruchu w ich pobliżu, lecz miasto jak na razie nie chce podawać szczegółów planowanych rozwiązań.
KM Kołobrzeg będzie miała autobusy elektryczne
Kołobrzeg chce też wykorzystać fundusze europejskie do zakupu nowego taboru autobusowego oraz budowy nowej bazy dla miejskiego przewoźnika, a więc spółki KM Kołobrzeg. Miasto planuje zakup “pięciu małych autobusów elektrycznych” oraz zakup dwóch autobusów spełniających normę emisji Euro VI.
– W najbliższych latach będziemy chcieli skupić się na inwestycji w autobusy elektryczne. Bardzo zgadzamy się z tym trendem inwestowania w tabor na prąd, bowiem w mieście uzdrowiskowym trudno sobie wyobrazić lepszy rodzaj napędu niż silnik elektryczny. Oczywiście patrzymy i przyglądamy się też przykładom wykorzystania w regularnej komunikacji autobusów wodorowych, choć jak na razie przeraża nas cena paliwa wodorowego. Mimo to jestem przekonana, że wodór będzie się rozwijał, a my będziemy musieli podążać za tym trendem – wyjaśnia wiceprezydentka Kołobrzegu.
Nowa baza miejskiego przewoźnika
Zakupy elektrobusów są powiązane z planami dotyczącymi budowy zupełnie nowej bazy KM Kołobrzeg, która zostanie przeniesiona z centrum miasta, z rejonu przystanku kolejowego Kołobrzeg Stadion, w rejon cmentarza komunalnego zlokalizowanego przy ulicy 6 Dywizji Piechoty. Przewoźnik wybrał już wykonawcę projektu dla tego zadania, a projektowanie bazy już trwa.
Miasto argumentuje przeniesienie bazy w inne miejsce kilkoma warunkami – Obecna baza znajduje się w centrum miasta, a to zdecydowanie nie jest miejsce na tego typu obiekt, który powinien być jednak umiejscowiony na jego obrzeżach. Miasto to bardzo żywa tkanka, która cały czas się rozwija, do tego na obecnym terenie zajezdni nie da się wybudować infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych, a właśnie takie musimy teraz kupować. Przeniesienie bazy komunikacji miejskiej ma też zaletę – jej nowa siedziba znajdzie się obok bazy miejskiej spółki zajmującej się zielenią, co w przyszłości może posłużyć do lepszego serwisowania pojazdów obu spółek lub nawet połączenia obu tworów i stworzenia jednej spółki zajmującej się różnymi zadaniami – mówi Ewa Pełechata.
Samorząd szacuje, że budowa nowej bazy będzie kosztować około 40 mln złotych, a połowa tej kwoty miałaby pochodzić ze środków europejskich w ramach mechanizmu ZIT – Działka, gdzie obecnie znajduje się baza, jak na razie nie ma jeszcze swojego przeznaczenia, bowiem pracujemy nad studium zagospodarowania przestrzennego dla tego rejonu – tłumaczy przedstawicielka miasta.