Od 9 września do 4 października 2024 r. organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego mogą wnioskować o środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy na zakup zeroemisyjnych autobusów regionalnych. W ramach III naboru wniosków na ten cel będzie dostępnych 591 mln zł.
Nabór ogłoszony w ramach inwestycji KPO „E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)” przewiduje wsparcie dla szeregu przedsięwzięć obejmujących nowy zeroemisyjny tabor autobusowy (elektryczny, wodorowy) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania lub tankowania. Dofinansowanie każdego z tych przedsięwzięć może wynieść do 95 proc. wydatków kwalifikowalnych.
— Celem Ministerstwa Infrastruktury jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym i poprawa standardu podróży komunikacją publiczną. Podejmujemy i będziemy podejmować działania mające na celu wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i rozwoju komunikacji zbiorowej, poprzez dofinansowanie nowych linii z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Przeznaczamy też środki z KPO na zakup niskoemisyjnego, komfortowego taboru — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dotychczas Centrum Unijnych Projektów Transportowych przeprowadziło dwa nabory w ramach inwestycji KPO E1.1.2. W ramach I naboru pozytywną ocenę otrzymało 26 przedsięwzięć z 36 złożonych w konkursie na łączną kwotę wsparcia w wysokości 285,8 mln zł. Kwota ta
obejmie wsparciem zakup 207 szt. pozamiejskiego taboru autobusowego, w tym 39 szt. pojazdów zeroemisyjnych. We wrześniu 2024 r. planowane jest zakończenie podpisywania umów z wnioskodawcami I naboru. Obecnie prowadzona jest ocena wniosków złożonych w ramach II naboru. Dzięki dostępnym z KPO środkom w wysokości 1403,5 mln zł, zgodnie z wymogami KPO możliwy będzie zakup 372 kolejnych autobusów.
W celu realizacji kamienia milowego zapisanego w Krajowym Planie Odbudowy, tj. zakupu 579 pojazdów, niezbędne jest ogłoszenie III naboru i kontynuowanie wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego.
Zakupione w ramach naboru nowoczesne i ekologiczne pojazdy, a także niezbędna infrastruktura towarzysząca, będą wykorzystywane na nowo utworzonych pozamiejskich liniach autobusowych bądź na liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości linii autobusowej.
Z III naboru będą mogli skorzystać wszyscy organizatorzy publicznego transportu zbiorowego: województwa, powiaty, związki powiatów, związki powiatowo-gminne, związki międzygminne, gminy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Nabór wniosków będzie prowadzony od 9 września do 4 października 2024 r. Kolejność składania wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem nie będzie mieć wpływu na wyniki oceny.
Każdy zainteresowany beneficjent będzie musiał opisać sytuację transportową w swoim regionie, ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej. Kluczowe będzie także wsparcie integracji transportowej, ponieważ premiowane będą linie, które zapewnią połączenia z transportem kolejowym lub transportem miejskim. Dodatkowe punkty można uzyskać także za integrację rozkładów jazdy różnych form transportu czy korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.