Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kolej linowa ÖBB w dolinie Stubachtal w Salzburgu kończy pracę. Co dalej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
23-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
22-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Przeszło po 70 latach eksploatacji jedyna pasażerska kolejka linowa ÖBB w dolinie Stubachtal w Salzburgu zakończyła wraz z końcem sierpnia pracę. Teraz obsługę elektrowni ma zapewnić tunel, który powstał w ramach projektu budowy nowej elektrowni szczytowo-pompowej Enzingerboden. Wcześniej kolejka przez trzydzieści lat służyła także pasażerom.

Nowa elektrownia szczytowo-pompowa zastąpi ponad 70-letnią kolej linową. Na potrzeby powstania podziemnego obiektu wybudowano tunel dojazdowy o długości około dziewięciu kilometrów. Mają się nim poruszać także ciężarówki i transport specjalny, a wszystko to niezależnie od pogody. Jak zaznaczają Austriacy, oznacza to, że kolejka linowa nie jest już potrzebna do funkcjonowania elektrowni i zostanie rozebrana, a uwolnione tereny wrócą do natury.

– Kolejka linowa ma szczególny urok ze względu na swój wiek. Po ponad 70 latach wysyłamy ją teraz na zasłużoną emeryturę. W przyszłości nowym tunelem dojazdowym dotrzemy do wszystkich elektrowni. Dzięki temu nasza praca będzie znacznie łatwiejsza, a konserwacja systemów elektrowni możliwa będzie przy każdej pogodzie – mówi Bernhard Buchholzer, kierownik operacyjny kolejki linowej ÖBB.

Wcześniej kolejka linowa mogła jeździć tylko przy maksymalnej prędkości wiatru 60 km/h. Szczególnie w wysokich górach, gdzie w każdej chwili możliwa jest zmiana pogody, często prowadziło to do ograniczeń w funkcjonowaniu kolejek linowych.

Kolejka linowa w dolinie Stubachtal przewoziła ludzi i towary od 1951 roku i docierała do dwóch zbiorników wodnych Tauernmoossee i bardzo urokliwego Weißsee. Kolejka była nawet przez trzydzieści lat używana w transporcie publicznym. Jednak, kiedy w 1982 roku gmina Uttendorf zrealizowała inny projekt turystycznej kolejki linowej do Weißsee, funkcjonowanie kolejki gondolowej jako transport publiczny dobiegł końca. Kolejka pozostała już tylko niepubliczną, która docierała do obiektów wydobywczych grupy elektrowni.

Nowa elektrownia szczytowo-pompowa Tauernmoos od 2025 r. rozszerzy grupę elektrowni ÖBB Stubachtal w Salzburgu w Pinzgau. Połączy ona dwa istniejące zbiorniki wodne infrastrukturą podziemną. Oznacza to, że wyżej położone jezioro Weißsee stanie się „zieloną baterią”: gdy zapotrzebowanie na energię elektryczną będzie niskie, turbiny będą pompować wodę do jeziora Weißsee. W okresach dużego zapotrzebowania na energię elektryczną woda będzie natomiast odprowadzana z powrotem do jeziora Tauernmoossee, a turbiny wytworzą energię.

Jak zapewniają Austryjacy, prace budowlane idą pełną parą, aby nowa elektrownia ÖBB mogła zostać uruchomiona zgodnie z planem w 2025 roku. Obecnie w 40-metrowej jaskini, znajdującej się wewnątrz pasma górskiego, trwają prace betoniarskie. Później będą tam pracować dwa zestawy maszyn o łącznej mocy 170 megawatów. Wykonano już betonową powłokę wewnętrzną toru wodnego o długości dwóch kilometrów i średnicy pięciu metrów. – Dzięki pierwszej elektrowni szczytowo-pompowej ÖBB będziemy mogli magazynować i wytwarzać ekologiczną energię elektryczną w miarę potrzeb od 2025 r. – mówi Christian Höss, kierownik projektu w ÖBB-Infrastruktura. Przez złącze ma przepływać do 80 tys. litrów wody na sekundę.

Funkcjonująca do 31 sierpnia 2023 roku kolejka linowa ÖBB posiadała stację środkową. Jej maksymalna ładowność została określona na 2 tony, zaś maksymalna prędkość przejazdu – 6 m/s. Do jej obsługi wykorzystywano 6 gondoli pasażerskich i 6 wagoników towarowych. Budowę rozpoczęto w 1948 roku, by uruchomić kolejkę w 1951 roku. Początkowo obsługiwała także ruch turystyczny.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Komunikacja

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Przemysław Farsewicz 13 listopada 2023

Turystyka rowerowa: Dolny Śląsk liderem

Mobilność

Turystyka rowerowa: Dolny Śląsk liderem

Kasper Fiszer 14 września 2023

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przemysław Farsewicz 27 sierpnia 2023

Powiat łowicki uruchomił autobusową linię turystyczną

Komunikacja

Zobacz również:

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Komunikacja

Szwajcaria. Lot helikopterem w cenie biletu za pociąg

Przemysław Farsewicz 13 listopada 2023

Turystyka rowerowa: Dolny Śląsk liderem

Mobilność

Turystyka rowerowa: Dolny Śląsk liderem

Kasper Fiszer 14 września 2023

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przestrzeń

Praga wybrała dostawcę funikularu na Petřín

Przemysław Farsewicz 27 sierpnia 2023

Powiat łowicki uruchomił autobusową linię turystyczną

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5